Get Adobe Flash player

Műszaki hibák a 208 T16-on - Breen balszerencsés hétvégéje

 

Breen balszerencsés hétvégéje

A Ciprus Rally-n nagy esélyt kapott Craig Breen, hogy az Európa-bajnoki pontversenyben felzárkózzon vetélytársaira, ugyanis sem Esapekka Lappi, sem Sepp Wiegand nem tette tiszteletét a 2014-es kontinenssorozat kilencedik állomásán. Az ír pilóta számításait azonban ezúttal is keresztülhúzta a technika.

A Peugeot Rally Academy versenyzőjére nem várt egyszerű hétvége, hiszen skodás ellenfeleinek távolmaradása ellenére erős vetélytársakkal kellett megküzdenie, és az is kérdés volt, hogy az eddig nem túl megbízható 208 T16 hogyan fog viselkedni a kemény feltételű, magas hőmérsékleti viszonyok között zajló futamon.

Baljóslatú eseményekkel indult a hétvége Breen számára, a csütörtöki kvalifikációs szakaszon a 208 turbófeltöltőjének lefúvatószelepe csődöt mondott, amitől jelentős erőt vesztett az 1,6 literes motor. A hiba a másnapi szuperspeciálra is megmaradt. „Folyamatos problémánk van a lefúvatószeleppel” – mondta Breen szombaton reggel, a 15 perces szerviz előtt.  „A szuperspeciálon a szakasz túlnyomó részén nyitva volt, sok időt vesztettem ezzel. Megpróbáljuk lecserélni a programozást és kicserélni mindent, de amíg ki nem megyünk ma a szakaszokra, nem tudom, hogy megoldódott-e a gond vagy sem” – folytatta a 24 éves pilóta.

„Alapvetően nincsen turbód, úgyhogy olyan, mint egy R2-es kocsi. Nincs töltés, kinyitja a szelepet, a levegő kijön, amivel elvesztesz minden turbónyomást. Kicserélheted, de csak kettő van (az FIA hivatalos partnerétől, mivel ez része az R5-ös előírásoknak). Mindkettőt kipróbáltuk, és mindkettő ugyanazt csinálja. Próbálunk játszani a turbónyomással, hogy csökkentsük a megcélzott nyomást és ne nyissa ki a lefúvatószelepet, de ez azt jelenti, hogy csökkentjük az autó erejét is. Visszatekerjük, aztán megint visszatekerjük. A srácok a legjobbjukat nyújtják, de a külső hőmérséklettől függ ez, és úgy néz ki, nagyon sok erőt fogunk veszteni.”

Reggel úgy tűnt, a 208 T16 működőképes, de Breen és navigátora, Scott Martin nem úszta meg a szombati első gyorsaságit kaland nélkül. A szakasz céljába defektes jobb hátsó kerékkel érkeztek, miután az egyik kanyar kijáratánál bemutattak egy 360 fokos megforgást. A következő különpróbán aztán újabb problémák ütötték fel a fejüket, ALS nélkül, etap üzemmódba kapcsolt motorvezérléssel teljesítették a távot. „Úgy néz ki a műszerfal, mint a karácsonyfa” – jegyezte meg Breen a vészjelzésekre utalva. A duónak ráadásul a cockpit hőmérsékletével is meg kellett szenvednie, a fűtést ugyanis ráadták, hogy hőt vonjanak el a motortól.

A Peugeot ötven másodperces hátránnyal érkezett a nap közbeni szervizbe, amihez hozzájött még nyolcvan másodpercnyi büntetés is, amit a legénység az ötödik szakasz rajtjától történt késés miatt kapott. „A generátorhoz menő akkumulátor kábellel volt probléma” – mondta el a pilóta. „Elszakadt és elment a töltésünk. Meg kellett próbálnunk megjavítani az összekötő szakaszon, ami sokkal több időbe telt, mint gondoltuk, úgyhogy az utolsó szakaszra érkezve nyolc percet késtünk.”

Breen a másik problémáról is ejtett néhány szót. „Gondunk van az autó hőmérsékletével is, úgyhogy etap módba kellett kapcsolnunk, anti-lag rendszer nélkül, a szó szoros értelmében erő nélkül maradtunk, ami nem túl jó. Az utolsó szakaszt hetven százalékban etap módban teljesítettem, és csak egy másodpercet vesztettem Kajtóhoz képest. Meg vannak kötve a kezeim az autó miatt. Ha etap módban megyünk, nem fog fennmaradni a melegedés. Nem vagyok ugyanakkor mérges vagy csalódott. Ha nem lenne a Peugeot Sport, nem lennék itt, mivel ők biztosították nekem ezt a nagyszerű lehetőséget.”

A korábbi junior és S2000-es világbajnok a csapatot és a technikát védve hozzátette még, hogy mennek tovább, mivel egy nehéz verseny ez, bármi megtörténhet. Hihetetlen balszerencséjük azonban tovább folytatódott, a túlmelegedési problémák mellett a hetedik, a verseny leghosszabb szakaszát úgy teljesítették, hogy annak felénél elment a kormányszervó. A hatodik helyet elfoglalva állhattak esete a parc fermébe.

A viadal utolsó napján a hibajelzések ellenére gyorsasági üzemmódban teljesítette az ír-brit páros az első szakaszt, ezt követően azonban kénytelenek voltak ismét etap módba kapcsolni a motor melegedése miatt. Ez a nap hátralévő részére is így maradt. Már-már úgy tűnt, hogy célba érnek, de az utolsó gyorsaságin meg kellett állniuk egy elektromos hiba miatt. Tizenhat percet követően folytatták a szakaszt, de kicsúsztak az első tízből. Az összekötő szakaszon aztán jött a kegyelemdöfés, végleg elhalkult a 208 T16, amibe nem tudtak már életet lehelni.

Breenéknek nem sikerült tehát felzárkózni az Európa-bajnoki összesítésben az élen állókra, esélyük számottevően lecsökkent a kontinensbajnoki cím megszerzésére.

 

Andrew

 

2014. szeptember 23.