Argentin Rally 2014
„Az Argentin Rally a rali világbajnokság egyik csúcspontja” – véli Jost Capito, a Volkswagen Motorsport vezetője. „Nagyon hosszú gyorsasági szakaszokat tartalmaz nagy magasságbeli különbségekkel, kanyargós részekkel, murvával és vízátkelésekkel.”
A Cordoba tartományban megrendelkezésre kerülő futam, mely a világbajnokság ötödik állomása, különleges próba embernek és gépnek egyaránt. A verseny útvonalán több patakátkelés vár a mezőnyre, mint bármelyik másik viadalon. Ezek mára már legendássá váltak. Ha esik az eső a futam előtti napokban, a patakok folyóvá duzzadnak, megnehezítve a rajtuk történő átkelést. Amennyiben valaki túl gyorsan megy át rajtuk, a víz könnyedén bejuthat a motorba, azonnal tönkretéve azt, de más szerkezeti egységek is könnyen áldozatul válhatnak. A csapatok éppen emiatt különböző elzáró szerkezeteket építenek autóikba, melyeket általában a navigátorok hoznak működtetésbe a vízátkelések előtt, hogy a víz ne találhasson utat a motorba.
Az El Condor és a Mina Clavero szakaszok ősrégi hidakon mennek keresztül, melyek alatt kanyonok találhatóak. Az átkelők hídfője nagyon szűk, a fából készült padozat pedig minimális tapadást kínál csupán. Az el condori gyorsasági kétezer méteres tengerszint magasságokban fut, holdszerű tájakon vezet keresztül, ahol a versenyautók motorja vészes oxigénhiánnyal kezd el küzdeni.
Nem szabad elfeledkezni a szurkolókról sem, akiknek rajongása elképesztő Dél-Amerikában. Napokkal a verseny előtt kitelepülnek a szakaszokra, hogy a lehető legjobb helyről vehessék szemügyre kedvenceiket. Mire a mezőny odaér, a hangulat a tetőfokára hág, a versenyzők útját hihetetlen zaj és szín kavalkád keresztezi mindenütt.
2004-től a Citroen Argentína egyeduralkodója, előbb Carlos Sainz-cal nyertek, majd Sebastien Loeb hosszú sorozata következett. Idén új felállásban érkeznek Argentínába, ráadásul csapatvezetőjük sem lesz jelen. Yves Matton a túraautós részleg szereplését felügyeli a hétvégén Szlovákiában, így a ralis gárda vezetésével Marek Nawareckit bízták meg. A csapat Szardínián tartott teszteket, az autókhoz új beállítási konfigurációk is elérhetők már murván. Mads Ostberg emellett vezetési stílust vált, Loebhöz hasonlóan keveset szeretné csúsztatni a Citroent, így spórolva meg értékes másodperceket. A norvég pilóta az idei idénynyitó monte-carlói viadalon, valamint a Mexikó Rally-n használt DS3 WRC-esébe ülhet bele, míg Kris Meeke a mexikói autóját kapta. Ezen a 7-es karosszériaszámú Citroenen érdekességképpen a 17-es karosszéria korábbi rendszáma látható, azé az autóé, amit a franciák Albert monacói hercegnek ajándékoztak…
Az M-Sport Elfyn Evans-szal a volánnál 1200 tesztkilométert tett meg Angliában a Fiesta RS WRC fejlesztése érdekében. A brit ugyanakkor nem versenyzett még Argentínában, úgyhogy ő visszafogott tempóban tervezi a versenyt a biztonságos célba érkezést szem előtt tartva. Ezzel szemben csapattársa rendelkezik itt a legnagyobb tapasztalattal az élmezőnyből, Mikko Hirvonen ez idáig kilencszer állt rajthoz a dél-amerikai viadalon. Mindketten az évad során korábban használt Fordokba ülhetnek be.
A Volkswagen a francia riválisához hasonlóan Szardínián ejtette meg a verseny előtti tesztjét, mely természetesen már az ottani futam felkészülését is szolgálta. Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen is egy-egy napot tölthetett a Polo R WRC pilótaülésében. A norvég versenyző felkészülését hátráltatta, hogy a húsvéti időszakban lebetegedett. Ogier azt a 17-es karosszériaszámú Polót kapja a versenyre, melyet annak első bevetésén, Németországban összetört, majd Franciaországban a világbajnoki címét ünnepelhette benne. Idén két futamon hajtotta a kérdéses Volkswagent, Monte-Carlóban és Mexikóban is nyert vele. Mikkelsennek egy tavaly futott Polót biztosított a csapat, míg Latvala a tavalyi német versenyen, valamint az idei Monte-Carlo Rallye-n és Mexikóban hajtott autóba ülhetett bele ismét.
A Hyundai Motorsportra kulcsfontosságú feladatok vártak a Portugál Rally-t követően, mivel a luzitán viadalon mindhárom autójuk erőátviteli problémákkal küzdött. Az argentin versenyre ugyanakkor már márciusban is teszteltek Portugáliában. A csapat tett egy meglepő bejelentést is, Argentínára nem az előzetesen megjelölt pilótájukat, Juho Hanninent, hanem a Portugáliában remekül autózó Dani Sordót nevezték. Thierry Neuville mellett gondolkodtak mindkét versenyző indulásában is, de logisztikailag nem lehetséges megszervezni ilyen rövid idő alatt a három autó szállítását és azokhoz az alkatrészek legyártását. Hanninen cserében Szardínián állhat rajthoz az i20 WRC-vel. A dél-koreaiak a 2-es és a 3-as számú karosszériát vitték Argentínába, előbbi, mely Thierry Neuville autója lesz, Monte-Carlóban és Portugáliában futott már a belgával, utóbbi, amivel Sordo fog indulni, szintén Neuville kezei között ment Svédországban és Mexikóban.
A csapat versenyzői Thierry Neuville, Dani Sordo, Juho Hänninen, Chris Atkinson és Hayden Paddon egy négynapos látogatást tettek Dél-Koreában, ahol meglátogatták a Hyundai szöuli főhadiszállását és a namyangi kutató és fejlesztő részlegét is. Az i20 WRC egyes alkatrészeinek fejlesztésében az utóbbi részleg is részt vesz.
A WRC-s párosok mindannyian Michelin abroncsokat használnak, huszonnyolc lágy és tizenhat puha gumiból választhatnak.
A versenytávot kitevő mindössze tizennégy szakasz az argentin pampákra jellemző homokos murva és a durvább, kövesebb szűk hegyi utak keveréke. A gumiválasztás döntő fontosságú lesz, legfőképpen a 2014-es világbajnokság egyik leghosszabb, 51,88 kilométeres gyorsaságijára.
Andrew
2014. május 8.