Get Adobe Flash player

Lengyel Rally 2014

Az először 1921-ben megrendezett Lengyel Rally nem csak a világ második legrégebbi raliversenye, de ez volt az 1973-ban létrehozott rali világbajnokság egyik alapító futama is. Akkor mindössze egy alkalom adatott meg Lengyelországnak, hogy a sportág legjobbjait vendégül lássa – utána az Európa-bajnokság kötelékében rendezték meg a viadalokat –, a következő lehetőségre egészen 2009-ig kellett várni, a harmadikra pedig a 2014-es világbajnokság keretein belül kerül sor a Mazúri-tavaknál.

A idén 71. alkalommal megrendezésre kerülő lengyel viadalnak az lesz a különlegessége, hogy a versenyzők néhány szakasz erejéig átmennek a szomszédos Litvániába is. A világbajnokság történetében ezzel először fog előfordulni, hogy egy versenyt két különböző időzónában fognak futni, a rajthoz állóknak ugyanakkor ez nem jelent plusz feladatot, hiszen a balti államban is az eredeti időrend szerint kell nézniük óráikat.

A 2009-es látogatás miatt a csapatok rendelkeznek némi információval a verseny sajátosságairól, így tudják, ez is egy egyedülálló kihívás lesz számukra. Hatalmas sebesség, sima egyenletes murvás utak, hegytetők hosszú ugratókkal, ez az, amire készülni kell a versenyzőknek és a csapatoknak. „Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a szakaszok stílusa közel van a finnországiakéhoz” – mondja Yves Matton, a Citroen Racing vezetője. „Vannak azonban más aspektusok. A felszín különösen lágy. A versenyvonal nagyon gyorsan nyomvályússá válik. És nincsen annyi ugrató sem.”

A világbajnoki címvédő és az idei kiírást is vezető Volkswagen armada két héttel a Mikolajki központú futam rajtja előtt tesztelt Lengyelországban, három párosának mindegyike egy-egy napot tölthetett a Polo R WRC volánja mögött. A 2009-es megmérettetésen Ogier, Latvala és Mikkelsen is részt vett, így jóllehet a csapatnak nincsen itteni tapasztalata, a versenyzők annak idején kaptak ízelítőt a lengyel körülményekből. A Volkswagen Motorsport párosai azokat a Polókat kapják, melyekkel Argentínában versenyeztek legutóbb.

A citroenesek is a Dél-Amerikában használt kocsikat szállították a világbajnokság újabb fordulójára. A francia csapat közvetlenül a viadalt megelőzően tesztelt Lengyelországban, mindkét duójuk másfél napot próbálgathatta a DS3 WRC-t és fókuszálhatott a legideálisabb futómű és differenciálmű beállításokra. Didier Clement, a Citroen Racing fő operációs mérnöke a pályák felületének változásaival kapcsolatos teendőkről árult el érdekességeket: „A cél az, hogy olyan megoldásokat találjunk, amikkel olyan autót tudunk biztosítani a versenyzőinknek, hogy a magabiztosságuk meglegyen. A szakaszok annyira gyorsak, hogy különösen precíznek kell lennie a kocsinak. A lengéscsillapítókon és a rugó, valamint stabilizátorok kombinációján dolgoztunk, hogy elérjük a kívánt eredményt.” Az út felszínének változása szükségessé teszi, hogy a csapat minden egyes szervizben változtasson a DS3 WRC beállításain. „Két külön rész van. Az utak tempósak és gyorsak az első áthaladáskor és nagyon nyomvályúsak a második során. Minden alkalommal állítanunk kell a hasmagasságot, hogy elkerüljük, hogy az autó túl sokszor leérjen a nyomvályúkban. Ahol nyomok vannak, a versenyzőknek használniuk kell azokat és odafigyelni, hogy ne jöjjenek ki belőle. Agresszíven kell vezetniük, ha úgy érzik, ki kell jönniük belőle. De ez sosem könnyű.”

A 2009-es futamot Mikko Hirvonnenel megnyerő M-Sport jelentős veszteség után érkezett Lengyelországban, hiszen a finn pilóta Fiesta RS WRC-jének szardíniai kiégése félmillió euróba került a csapatnak. Hirvonen azt az autót kapja, amivel Abdulaziz Al-Kuwari RRC-ként vett részt az előző viadalon. A 32-es karosszériaszámú kocsi 2012-ben futotta első versenyit Jari-Matti Latvalával, tavaly pedig Thierry Neuville hajtotta egész szezonban. Az M-Sport is közvetlenül a futam előtt tesztelt.

A prioritással rendelkező indulók számára 28 lágy és 16 kemény összetételű gumi áll rendelkezésre. A gumikopás nem jelent különösebb problémát, ugyanakkor fontos lesz, hogy a versenyzők odafigyeljenek a szakemberek tanácsaira. A Michelin egyik tanácsadója a következők érdekességet mondta el: „Hajlamosak alacsonyabb guminyomással menni, hogy a fékezés során hasznot húzzanak a jobb tapadásból és úttartásból. Ezzel szemben azonban nagyobb nyomást tanácsolunk nekik, hogy elliptikusabb érintkezési felület legyen, amivel minimalizálni lehet azt, hogy a gumit kidobja a nyomvályú.”

A Hyundai már az előző világbajnoki futam előtt ellátogatott a lengyel viadal helyszínére, Thierry Neuville és Juho Hanninen két-két napot tesztelhetett, míg Hayden Paddon egyet. A csapat irányítója, Michel Nandan elmondta, a felfüggesztésen és a differenciálműveken dolgoztak, míg Hayden hozzátette, új alkatrészek is bekerülnek az i20 WRC-be a hétvége folyamán. Miután Hanninen Szardínián csúnyán összetörte a 3-as karosszériaszámú autót, a csapat kénytelen volt előhúzni a Portugália óta nem látott 1-es sorszámú kocsit.

A lágy, homokos pályák mellett az időjárás is beleszólhat a küzdelmekbe, egy-egy zápornak bármikor megvan a lehetősége, ami a gumiválasztást is megnehezíti a huszonnégy szakaszt, 362 versenykilométert magában foglaló viadalon.

 

Andrew

 

2014. június 25.