Get Adobe Flash player

A Metalex gruppe 2-es Ladája


A következő írás az Autó-Motor című lapban jelent meg 1979-ben:


Mit tud a Lada 1600 MTX Rallye?

Testvérlapunk, a prágai Svet Motoru munkatársai, O. Gregora és P. Kostal mérnökök több ezer km-es próbának tették ki a prágai Metalex cég által felkészített Lada 1600 MTX Rallye versenykocsi prototípusát. E próbaút kivonatos eredményét ismertetjük.

1979. január végéig mintegy 30 ilyen, 1300-as Ladákba épített 1600-as motorral ellátott versenykocsit gyártottak és adtak el. A legkevesebb változást a kocsiszekrényen végezték. A kocsi elejére négy pótfényszóró került (ebből kettő ködlámpa). A bukócső a belső tér elejébe nyúlik. A műszerfalat panel toldalékkal egészítették ki, hűtőhőmérővel, olajnyomásmérővel. Mindkét műszer, éppúgy, mint a benzinóra és a Halda tripmaster, a versenyzőtárs előtt kapott helyet. A kocsi belső felszerelése kiegészül az akku kikapcsolójával (a második ülés alatt). A motor szériában gyártott, soros, négyhengeres, OHC vezérlésű, (furat/löket 79/80 mm) 1568 kcm, amelyet a megengedett határok között módosítottak. Sűrítését 10,4:1 arányúra emelték. A speciális vezérműtengely nyitási szöge 300º, a motor etetését két darab duplatorkú Weber 45 DCOE 9 porlasztó látja el (különleges szívócsővel).

A hengerfej különleges polírozást, a forgattyúsház szellőztetést kapott. Eddig 81-85 kW (110-115 LE) teljesítményt értek el 6600-6800 percenként fordulaton, de a konstruktőrök feltételezik, hogy a további fejlesztéssel 95-100 kW-os teljesítmény is elérhető, és ez jelentésen megjavítaná a kocsi dinamikus tulajdonságait. (Az akkumulátor a csomagtartó elé került, ahol részben jobb védelmet kap és egyben javítja a tömeg jobb elosztását is.) Az utazótulajdonságok megjavításáért módosították az alváz egyes részeit. A hátsó rugók mintegy 1/2 menettel megrövidültek és a széria lengéscsillapítókat Koni, vagy Bilstein gyártmányúra cserélték.

A kipróbált kocsi alatt MTX 1-A 7-es elektron kerekek, illetve Barum 210/65-13 Radial OR 27-es köpenyek gördültek. Ennek következtében a kerekek nyomtávja megnagyobbodott. (A próbák alkalmával, egyes méréseket 165 SR 13 köpenyekkel is végeztek.)

Sebesség- és gyorsulási értékek:

Gumiméret (210/65-13)

Legnagyobb sebesség, km/h: 160,0

Felgyorsulás, sec. 0-tól 400 m-ig: 16,9 0-tól 1000 m-ig: 32,8 0-tól 60 km/h: 3,9 0-tól 100 km/h: 10,0 0-tól 120 km/h: 15,8 0-tól 140 km/h: 26,7

Gumiméret (165 SR 13)

Legnagyobb sebesség, km/h: 153,2

Felgyorsulás, sec. 0-tól 400 m-ig: 17,6 0-tól 1000 m-ig: 33,7

Üzemanyag-fogyasztása 60 km/h tempónál 12,6 liter szuperbenzin, max. 19,25 liter. A szériagyártású kocsival összehasonlítva az MTX közlekedési tulajdonságai kifejezetten jobbak. A kocsi azonban nem tagadja meg koncepcióját. Elsősorban a hátsókerék-meghajtás kemény tulajdonságai jellemzők: itt-ott elugrik a kocsi, és ez bizonyos határok között támogatja a jármű elfordulási hajlamát. A Lada 1600 MTX Rallye versenykocsi, amelyet a FIA Nemzetközi Sportszabályzat J melléklete szerinti 2-es csoportba homologizáltak, a kínzó próbafutamokat hiba nélkül kiállta. Természetesen egy kocsi fejlesztése valójában sohasem fejeződik be. Ez vonatkozik erre a kocsira is, amelynek ára rajtkész állapotban mintegy 100 000 Kcs. Könnyűszerrel mozgathatók a Metalex gyártmányú kagylóülések, és az integrált, mindkét vállat rögzítő úgynevezett nadrágtartó biztonsági övek.

Szép és hasznos megoldású a sármentők szélesítése. A versenyző szeme ügyébe esik a legfontosabb műszer, a fordulatszámláló (jobbról), és a szerelvényfal alatti, a versenyzőtárs által is könnyen ellenőrizhető víz-, illetve a bőrrel bevont, elasztikus bélésű kormány által takart olajhőmérő. A képen nem látható tripmaster a szerelvényfal jobb szélére van telepítve.

Versenyben:

Andrew