Get Adobe Flash player

A csapatok készülnek 2015-re - Visszatérnek a váltófülek

 

Visszatérnek a váltófülek

 

A World Rally Car-okat a 2015-ös és 2016-os szezonban érintő néhány technikai módosítási lehetőség egyike a váltófül használata, ami egy opció lehet a 2011 óta kötelezően alkalmazandó manuális kapcsolású, szekvenciális kiosztású botváltó helyett.

A World Rally Car-okat versenyeztető prominens csapatok egyikének képviselője adott magyarázatot arra, hogy miért is történt ez a szabálymódosítás. „Ez egy olyan dolog, amit már tavaly tárgyaltunk a technikai munkacsoporttal. A gyártóktól származó előterjesztés volt ez az FIA felé, hogy a módosítást marketing okokból tegyék lehetővé. Napjainkban csaknem az összes gyártónak van olyan autója, amiben van ilyen váltófül. A jelenlegi rendszer egy kicsit ódivatú már, ez az oka, ami miatt a gyártók többsége kérte a módosítást.”

A magyarázat nem említi a teljesítménybeli előnyt. „Elméletileg lehetne, de nem azon a módon, ahogyan a szabályokban le van az írva. Nem aktiválhatod például automatikusan a kuplungot, amikor használod a váltókart, és nagyon sok más, a nagyon gyors váltásokat lehetővé tévő, korábban engedélyezett dolog is volt, amit most nem csinálhatsz meg. Talán lesz némi teljesítményjavulásunk végül, mivel a pilótának nem kell a kezét annyit mozgatnia. Egyszerűbb lesz a vezetés, mivel a kormányon lehet tartani mindkét kezet a fül mozgatásakor. A pilóta munkája jobb lesz, semmint az autóé.”

Sérülése miatt Robert Kubica eddig is használhatta a váltófület, ami az ő autóiban bal oldalon

volt (a képen a Ford Fiesta WRC). A 2015-ös WRC-kben, mint ahogyan régen is volt, jobb

oldalon lesz. Az M-Sport az idény elején pneumatikus működtetésű rendszert használ majd

 

Létezik-e ideális mérnöki rendszer a váltófül működtetéséhez? Vannak-e különleges határai a tervezésnek? „A kivitelezés eléggé szabad. Használhatsz hidraulikus, pneumatikus vagy elektronikus rendszert, bármi engedélyezett. Amit tudok, az alapján úgy gondolom, legtöbbünk hidraulikát használ, de nem vagyok ebben biztos. Ez egy elég egyszerű rendszer, mivel nem tartalmaz sok beszerelendő alkatrészt, és a hidraulikus nyomásokra vonatkozó szabályozások miatt értelmetlen a nagyon drága alkatrészek alkalmazása.”

Általános feltételezés volt, hogy a szabályváltoztatást azért hozták, hogy általános érvényűvé tegyék a Robert Kubica számára engedélyezett váltórendszert. Ez is az előírások módosításának egy oka volt? „Amikor erről megbeszéléseket folytattunk, nem volt ez ügy.”

 

Andrew

 

2014. december 24.