Get Adobe Flash player

A Finn Rally különlegességei

Pörögj fel, mielőtt földet érsz: padlógázon a finn erdőkben

A Finn Rally a szezon egyik legkiemelkedőbb viadala, a végsebesség eléri a 200 kilométer/órát is a futam szakaszain. A skandináv verseny egyaránt kihívás a pilóta, a navigátor és a mérnök számára is. Előbbinek a lehető legnagyobb pontossággal kell a fákkal övezett szakaszokon vezetnie, társának pedig mindig képben kell lennie az itinerrel, annak információit időben kell bemondania. Mindeközben a hosszú padlógázas részek komoly feladattal szembesítik a mérnököket is.

Az FIA WRC-kre vonatkozó előírásai kimondják, hogy az 1,6 literes turbómotorok fordulatszáma nem mehet a percenkénti 8500-as érték fölé. Azok fogják autójukból a legtöbbet kihozni, akik ezt a maximális értéket a legjobban megközelítik, miközben azt nem lépik át. A dolog nehézsége, hogy amikor a World Rally Car a számtalan mennyiségű ugratót teljesítve a levegőben van, a menetellenállás hiánya miatt a motor fordulatszáma meghaladja ezt a mágikus értéket, ilyenkor a benzinbefecskendezés automatikusan leáll. A motornak ugyanakkor újból el kell érnie a kívánt fordulatot, mielőtt az autó landolna, hogy ne veszítsen sebességet, következésképpen időt.

 

Repülj, ahogyan még soha: hatvan méteres ugrások egy World Rally Car-ral

Az ugratások, melyek közül van, ami eléri a hatvan méter hosszúságút is, a másik jellemzője a Finn Rally-nak. A World Rally Car-ok sehol máshol nem emelkednek olyan gyakran a levegőbe, mint a Jyvaskyla környéki erdőkben. Ennek az örültségnek is megvan a maga módszere. A pilóta csak akkor tudja az autó irányát befolyásolni, amikor annak kerekei a talajon vannak. Amikor a levegőbe emelkedtek, a versenyző utassá válik. Arra kell tehát ügyelni, hogy az ugratót jó szögben közelítsék meg, ezzel biztosítva, hogy a megfelelő helyen landoljanak. A WRC hátsó szárnyának feladata, hogy az autónak stabilitást adjon a levegőben. A mérnökök abban is segíthetik az ugratók teljesítését, hogy a kocsi súlyelosztását optimalizálják.

 

A Finn Rally száma: 77

Hetvenhét alkalommal, összesen 30,4 másodperc időtartamban emelkedett el a szenzorok szerint a Volkswagen Polo R WRC mind a négy kereke az ikonikus, 130 kilométer/órás átlagsebesség feletti ouninpohjai gyorsaságin 2013-ban.

 

Andrew