Get Adobe Flash player

Finn Rally 2014

A Finn Rally az egyetlen futam, ami a rali világbajnokság kezdete óta, azaz több mint negyven éve ugyanabban a formátumban kerül megrendezésre és az évek során mindig ugyanaz a város, Jyvaskyla fogadja a világ legjobb ralisait. Finnország éppen ezért egy különleges helyszín.

No és természetesen azért, mert különleges kihívás vár a versenyzőkre. „Forma-1 az erdőkben”, szokták mondani az északi viadalra, hiszen a jó minőségű és hallatlanul tempós murvás pályák számtalan bukkanón vezetnek keresztül. „Ez rendkívüli pontosságot követel a versenyzőktől és annyira a határra helyezi a World Rally Car-okat, mint semelyik másik verseny” – vallja Jost Capito, a Volkswagen Motorsport első embere.

„Technikailag a finn utak nagy precizitást követelnek az autó beállításában. Ezt a versenyt nagyon nehéz megnyerni” – állítja Didier Clement, a Citroen Racing fő operációs mérnöke. „Jó néhány évbe tellett, mire sikerült itt győznünk. Nagyon jól kell ismerned itt a pályát, el kell kerülnöd a legkisebb hibát is. Ez egy sprint a rajttól a célig, virtuálisan nincs esélyed, hogy behozz bármilyen, hibából eredő időveszteséget. Semminek sem szabad esélyt hagyni. A pilótáknak magabiztosabbnak kell lenni itt az autójukkal, mint máshol. A kocsinak különösképpen érzékenynek kell lenni. Általában egy kiegyensúlyozott beállítást keresünk, egy hatékony kompromisszumot. Finnországban minden más felett tiszta sebességre van szükséged!”

A WRC-s csapatokat ellátó Michelin új gumival készül a viadalra és az idény hátralévő laza talajú megmérettetéseire. Az LTX Force abroncs a korábbi típushoz képest új szerkezettel rendelkezik és más keverékekből készül. A francia cég által végrehajtott módosítás jelentősen befolyásolta a csapatok felkészülését, hiszen egyrészt új beállításokat kellett keresni a megváltozott gumiszerkezet miatt, másrészt az új termék korlátozott számban állt rendelkezésre számukra.

Néhány nappal lengyelországi győzelme utána Sebastien Ogier ismét a Volkswagen Polo R WRC volánja mögött ült és aszfalttesztet bonyolított a német futam miatt, illetve kipróbálta a 2015-ös fejlesztéseket is. Csapattársai, Jari-Matti Latvala és Andreas Mikkelsen is részt vett ezen a teszten.

A 30. héten aztán már északon, a finnországi Jamsa térségében jelent meg a világbajnok csapat a konkurenciával, a Citroennel és az M-Sporttal együtt. A hőmérséklet meghaladta a 30 C fokot, a körülmények túl melegnek bizonyultak ahhoz, hogy igazán ki lehessen próbálni a Michelin új típusú, lágy összetételű abroncsát. Az alakulatok azonban elégedettek voltak az LTX Force teljesítményével és tartósságával.

A volkswagenesek a svéd, portugál és szardíniai futamon használt Polókat szállították Finnországba.

Az M-Sport mindössze harminchat újfajta abroncsot kapott. Malcolm Wilson csapatánál a kérdéses héten hétfőn és kedden Mikko Hirvonen ülhetett kocsiba, akit szerdán a Red Bullal-lal egyéni szerződést kötő Elfyn Evans, csütörtökön pedig Robert Kubica követett. A lengyel nem kímélte a Fiesta WRC-t már az elején, mindössze negyven kilométert teljesített, amikor egy fával történt találkozás után kiszakadt a kocsi egyik kereke. A szerelőknek hat órába telt, mire menetképessé varázsolták a Fordot.

Az M-Sport a futam előtt végre bemutatta hivatalosan is az új frontkiképzéssel rendelkező Fiesta WRC-t. A csapat versenyzői ezzel rajtolnak el, igaz elárulták, teljesítménybeli különbséget nem fog ez jelenteni. Mikko Hirvonen új autót kap hazai viadalára. Az M-Sportnak 2012 óta ez az első Fiesta WRC-je, melyet a hivatalos csapata számára épített, ugyanakkor a kocsiba azt a motort és váltót szerelték, melyet a finn versenyző Lengyelországban használt, mivel az alakulat az alkatrészek terén ezt a két versenyt kapcsolta össze.

A Citroen is mozgalmas időszakkal a háta mögött áll oda a Finn Rally rajtjához. Ők csütörtökön kezdtek neki a tesztelésnek, előbb Mads Ostberg, majd Kris Meeke dolgozhatott másfél napot. A francia gárda is megerősítette, az új Michelin abroncsok miatt a futómű beállításokkal több munkájuk volt, ugyanakkor elkezdték tesztelni a jövő éves fejlesztéseiket is, köztük új felfüggesztési elemeket, a kormányváltót és a felfrissített motort.

Ostberg azt a 14-es karosszériaszámú autót kapja, amivel Sebastien Loeb 2012-ben a finn pályákon nyerni tudott, mellesleg az idei évben ugyanazt az utat járta be a kocsi, mint az itt szereplő Volkswagenek. Meeke egyszer, Szardínián ült eddig a 18-as karosszériájú, 2012-es építésű DS3 WRC-ben.

A Hyundai – mely egy héttel korábban ugyancsak Jamsa környékén elsőként próbálhatta ki a Michelin új abroncsait – az elsőszámú csapatának két autójába új fejlesztésű motort szerelt, ezek az eddigi száraz helyett nedves hengerperselyesek. Ezzel a csapat a megbízhatóságot szeretné javítani, valamint elősegíteni a jövőbeli fejlesztési lehetőségeket. Az új erőforrás tesztelése során Thierry Neuville is elszenvedett egy csúnya balesetet, emiatt a csapatnak új tesztautóra volt szüksége.

Neuville a 2-es kasztnijú i20 WRC-vel versenyezhet a finn viadalon, mellyel idén már ez lesz az ötödik futama. Mellette a hazai pályán lehetőséget kapó Juho Hanninen indul, a finn az 1-es karosszériát használhatja.

A futamot egy héttel korábban megelőzte egy promóciós rendezvény, melyet a finn fővárosban rendeztek Helsinki Battle néven. Ezen mindegyik nagy csapat részt vett, versenyzőik mellett finn legendák ültek bele a WRC-kbe. A döntőbe az egyik ágról Mads Ostberg, míg a másikról a Hyundai-jal Marcus Grönholm jutott. Kettejük összecsapását a norvég pilóta nyerte.

A Finn Rally csütörtökön délután veszi kezdetét, az útvonal a korábbi évekhez képest jelentős átalakításon esett át. Huszonhat gyorsasági szakasz és 360 versenykilométer után vasárnap délután ér célba a mezőny.

A világbajnokság promótere is itt mutat be egy újdonságot, a WRC+ digitális szolgáltatást. A díjfizetés ellenében igénybe vehető internet és Apps applikáció élő térképeket, fedélzeti felvételeket és versenyenként háromórás élő közvetítést kínál.

 

Andrew

 

2014. július 31.