Get Adobe Flash player

Benoit Nogier mesél az R5-ös Citroen projektjéről

Féléves huzavona után a PSA csoport R5-ös autói közül megjelent a Citroen is a színen, és megkezdődtek az ügyfelek felé történő kiszállítások is.

A Citroen megerősítette, hogy féltucat DS3 R5 aktív már. Az első kocsi Olaszországba került a Procar-hoz, akik azonnal be is vetették azt, és különféle futamokon különböző versenyzőkkel vesznek részt. A második DS3 R5-öt a belga MY Racing kapta Sebastien Chardonnet miatt, aki a Top Driver sorozat tavalyi győzelmének köszönhetően idén a WRC 2-es bajnokságban vehet részt. Miroslav Jakes szintén a Citroen újdonságával versenyzik Csehországban, míg egy másik a PH Sport gondozásában van Franciaországban. A következő megépítésre kerülő autók Belgiumba, Svédországba és Írországba kerülnek. 20-25 kocsi kiszállítása van soron a Citroen Racingnél jelenleg. A csapat harminc megrendeléssel rendelkezik, ezeket várhatóan még a következő szezon rajtja előtt átvehetik megrendelőik.

A Citroen R5-ös programja komoly műszaki kihívás volt. Benoit Nogier, a DS3 R5 munkálataival megbízott koordinátor elmondta, hogy a Peugeot 208 T16-on tapasztalat túlmelegedési és erőátviteli problémák a Citroenen is ugyanúgy jelentkeztek, de a Peugeot-hoz hasonlóan ők is úrrá lettek ezeken. Nogier a következőket árulta el ezzel kapcsolatban: „Az autók kivitelezései alapvetően nagyon közel vannak egymáshoz, ez nem titok, úgyhogy a problémák, amik náluk jelentkeztek, nálunk is megvoltak. Egy kicsit szerencsések voltunk, mivel később történtek a kiszállításaink, így náluk előbb jelentkeztek a gondok hozzánk képest, úgyhogy már azelőtt megtaláltuk a megoldást, hogy az ügyfeleknél előjöttek volna a problémák.”

Arra a kérdésre, hogy a Ford Fiesta R5-tel összehasonlítva milyennek tartja a francia R5-ös autókat, Nogier így válaszolt: „Az egyetlen különbség a Peugeot és a Citroen között a tengelytáv, a DS3 rövidebb, mint a Peugeot, ugyanakkor az autók vezetési karakterisztikája pontosan ugyanolyan. Úgy véljük, hogy autóink teljesítménye nagyon hasonló a Fiesta R5-éhez képest. Idő kell ahhoz, hogy pontosan tudjuk, milyenek a pontos összehasonlítások. Olaszországban Giandomenico Basso speciális Fiesta R5-öse megy, ami különleges üzemanyagot használhat, úgyhogy nehéz az összehasonlítás. Basso nyert két futamot idén az Olasz Nemzeti Ralibajnokságban, de Paolo Andreucci is ugyanolyan gyors lett a 208 T16-tal. Az Európa-bajnokságon több Peugeot is van, ugyanakkor nincs igazán versenyképes Fiesta pilóta.”

Benoit Nogier és Sebastien Chardonnet

 

A PSA kijelentette, hogy a Citroen és a Peugeot hivatalosan nem versenyezhet egymás ellen, a citroenes csapatok álltalábon a rali világbajnoki futamokra koncentrálnak inkább, mintsem a regionális bankságokra. Nogier ezzel kapcsolatban a következőket mondta: „A rali világbajnoki futamként jegyzett Szardínia Rally volt az első Chardonnet számára, emiatt nehéz volt számunkra az összehasonlítás, még akkor is, ha az idők nagyon jók voltak a Fiesta R5-ösökhöz képest, néha még egy kicsit jobbak is. Lengyelországban gyorsabbak voltak a Fiesták, mint mi, de az egy nagyon különleges verseny, nagyon nagy a sebesség. Már a verseny előtt tudtuk, hogy a pilótánk nem olyan gyors talán az ilyenfajta körülmények között, mint Ott Tanak vagy Jari Ketomaa. Sebastien Finnországban Ketomaa és Karl Kruuda S2000-ese mögött volt a harmadik helyen. Kétségtelen, hogy látni akarjuk, hogyan megyünk a raliautók legnagyobb piacának számító Németországban és Franciaországban a Fiestákkal összehasonlítva.”

Egy új, közös műszaki részleg dolgozik mind a Citroen, mind a Peugeot csapataival és koordinálja a versenyautók fejlesztési munkáit nem csak az R5 esetében, hanem teljeskörűen. Nogier örül ennek. „Próbálunk központosítani, mint ahogyan az R5-tel is teszünk. Ha például a Citroen R2-es autót akar fejleszteni, biztos, hogy nagyon sok alkatrészt közösen fogunk használni a 208-cal. Az értékesítésben és a sportpolitikai dolgokban nem működünk együtt. Ami a versenyzők fejlődését illeti, nem elvárt a márkahűség a versenyzők pályafutásában. A Peugeot Rally Academy nagyon nagy támogatást ad Stephane Lefebvre-nek, aki az egyik versenyen Peugeot 208 R2-t vezet, a következőn pedig DS3 R3T-t. Az a pilóta, aki megnyeri a junior világbajnokságot a DS3 R3T-vel, a következő szezonban egy DS3 R5-tel kap lehetőséget. Stephane jelenleg az FIA junior sorozatainak élmezőnyében van. Nem kap különleges kedvezményeket, csak mert francia, nem elég csak franciának lenni. Chardonnet megnyerte a nemzetközi Top Driver sorozatot tavaly, ezért kapott egy szezont az R5-össel idén, és ugyanez fog történni a junior címet elnyerővel jövőre, bárki is legyen az. Találni akarunk egy fiatal, gyors pilótát, de ne csak fiatal és gyors legyen, hanem francia is! Remélem, hogy Chardonnet számára az lesz a vége, hogy a Citroen WRC autóját vezeti, de ahhoz versenyeket kell nyernie és meg kell mutatnia a sebességét.”

Azzal, hogy olyan francia pilóták léptek át a Citroen versenyrészlegének kapuján, mint Sebastien Loeb, Sebastien Ogier, majd Sebastien Chardonnet és Stephane Lefebvre, azt lehetne gondolni, azért választották csak őket, mert franciák. Ez azonban nem így van, Nogier tiltakozik is ezzel kapcsolatban. „A Citroen azért választotta őket, mert gyorsak. Azon el lehet tűnődni, hogy jelen pillanatban miért is van annyi francia pilóta, aki összehasonlítva a többi nemzettel gyors, de úgy gondolom, a Rallye Jeunes projektnek sok minden köszönhető. Nagyon erős program volt a Peugeot 106-tal a múltban, a 206-tal, a 207-tel, most pedig a 208-cal. Mindig is nagyon erős volt az emberek között a versengés a Peugeot-val murván és aszfalton is. Szeretnénk, ha tevékenységünk újabb francia bajnokot eredményezne Sebastien Loeb és Sebastien Ogier után. Tudjuk, hogy nagyon nehéz lesz, de nagyon optimisták vagyunk, és nagyon sok fiatal jó pilótánk van.”

A francia R5-ösökkel kapcsolatos várakozás hosszú volt és feszültséggel teli mindenkinek, aki érintett volt a témában. A Peugeot és a Citroen várva várt R5-ös autóinak megjelenése egyre csak csúszott, hivatalosan pedig semmi hír nem jelent meg, ami a problémákat hiteles megvilágításba helyezte volna. Azokat a versenyzőket, akik a 2014-es terveiket ezekkel az autókkal álmodták, károk érték, ezt ugyanakkor nem lehet kompenzálni, de szerencsére most már az utolsó bizonytalanság is a múlté. A Citroen R5-ös autója is elkönyvelhette már első győzelmét, egy portugál ralisprinten tudott nyerni a DS3. Ezek alapján biztonsággal kijelenthető, a DS3 R5 programja felemelkedőben van.

 

Andrew