Get Adobe Flash player

Deutschland Rallye 2014

A rali világbajnokság 2014-es szezonjának kilencedik fordulóján érkezik el a mezőny az első igazi aszfaltos versenyhez. A Deutschland Rallye számos kihívással várja a rajthoz álló párosokra.

Először is három az egyben ralinak is mondják ezt, mivel a szakaszok karakterisztikája eltér egymástól. A Mosel folyó völgyének gyorsaságijai a szőlőültetvények szűk útjain futnak bukkanókkal, számtalan hajtűkanyarral, meredek lejtőkkel és emelkedőkkel, de a versenyzőknek murvafelhordásra is kell számítani, ráadásul a belógó rizlingvesszők miatt olykor a láthatóság is korlátozott.

Más szakaszokat közutakon rendeznek, melyek szélesebbek, egyenletesebb felületűek és jóval gyorsabbak. A verseny harmadik területe a hírhedt baumholderi katonai kiképzőbázis, ahol töredezett betonon kell a kilométereket teljesíteni. Az út poros, csúszós, ráadásul azt a tankok terelésére szolgáló betonelemek, az úgynevezett hinkelsteinek övezik, melyek egyet szoktak jelenteni a verseny végével, amennyiben a pilóta hibázik.

Az időjárás szintén kulcsszerepet játszik általában a viadal végkimenetelében. Lehet 30 fok is, esőzések is, de a kettő válthatja is egymást, nehézzé téve a gumiválasztást és a tapadási viszonyok feltérképezését.

„Ahogyan tavaly is láthattuk, néha ez egy túlélési verseny, de megtalálni a megfelelő egyensúlyt a túlélés és a jó szakaszidők elérése között, nagyon nehéz” – mondja az M-Sport pilótája, Mikko Hirvonen. „Még ha száraz is, emlékeznünk kell, hogy művelés alatt lévő szőlőültetvényeken ralizunk, így nagyon sok a murva az úton mindig. Aztán ha esik, nagyon sok sár kerül ki a levágásoknál. A legnagyobb kihívás magabiztosnak lenni a levágásokban. Nagyon bátornak kell lenned, és meg kell bízni az autódban, valamint a murvakémjeidben.”

Ahhoz, hogy az előttük álló feladattal a lehető leggyorsabban birkózhassanak meg a párosok, a murvás beállításokhoz képest lejjebb engedik a karosszériát, keményítenek a futóművön és számos egységet kicserélnek, mint például a féktárcsákat, a differenciálműveket és természetesen a kerekeket. Az M-Sport Ford Fiestái a Finn Rally-n bemutatott frontrésszel rajtolnak el, Elfyn Evans az idény minden eddigi futamán használt autót kapja, míg Mikko Hirvonen az újonnan épített és először Finnországban futó kocsiba ülhet. A csapatnak lehetősége volt egy egyhetes tesztre, a versenyzők autózhattak a szőlőültetvények között és a baumholderi bázison is, hogy megtalálják az optimális beállításokat és hogy visszaszokjanak az aszfaltpályák sebességéhez.

A Citroen a német viadal egyeduralkodója, mióta a Deutschland Rallye világbajnoki futam, mindig nyerni tudott itt a francia gárda. Kris Meeke Sebastien Loeb korábbi, hallatlanul sikeres, 2012-ben épített, 17-es karosszériaszámmal rendelkező autóját kapja, amivel idén négy versenyt teljesített, míg Mads Ostberg egy 2011-ben készült autóval áll rajthoz, ami idén eddig két futamot futott Meeke-vel. A Citroen a finn viadalt követő héten tesztelt a német és a francia versenyre, ez alapján Ostberg Loeb beállítási specifikációját részesíti előnyben a soron következő futamra. A Citroen az M-Sporthoz hasonlóan nem visz technikai újdonságot Németországba.

A Volkswagen kettőzött erővel készül hazai viadalára. Egyrészt feledtetni szeretnék a kudarccal végződött tavalyi versenyüket, másrészt mindhárom világbajnoki címet bezsebelhetik már most. Ha a csapatok között megőriznek 172 egységet a 175 pontos előnyükből, a hátralévő futamokon senki sem tudja behozni ezt. Amennyiben Sebastien Ogier és navigátora, Julien Ingrassia a legjobb nem volkswagenes párossal szemben megtart a jelenlegi 121 pontos előnyéből 112-t, a bajnokság további részében már csak a német csapat versenyzői között dőlhet el a vezetői és a navigátori világbajnoki cím sorsa.

A Volkswagen már a Lengyel Rally után készült az idény első aszfaltmegmérettetésére, a csapat a Mosel völgyében és a Baumholderen is tesztelt, a beállításokon dolgoztak, valamint különböző feltételek mellett próbálták a gumikat, de a 2015-ös specifikációjú Polo WRC is futott már. Ogier és Jari-Matti Latvala két-két napot tölthettek a volán mögött száraz időjárási körülmények között, de amikor Andreas Mikkelsenre került a sor, leesett az eső. A norvég ráadásul egy szavast is elütött a teszt során.

A német viadal előtt a csapat ellátogatott már Spanyolországba is a közelgő ottani viadal miatt, de Franciaország déli részén is tartottak egy murvás tesztet, ahol jelen volt a kétszeres világbajnok Marcus Grönholm, akiről aztán bejelentették, hogy tesztpilótaként leigazolták a 2015-ös autó fejlesztéséhez. Sebastien Ogier mindeközben megnősült. A francia és Latvala Németországban vadonatúj autóba ülhet, míg Mikkelsen egy olyan Volkswagent kap, amit Latvala hajtott tavaly, idén pedig ő indult vele két murvás futamon.

A Hyundai is új autókat visz az elsőszámú csapat versenyzőinek, akik jelen esetben Thierry Neuville és Dani Sordo. Az i20 WRC-ket a már Finnországban is használt új motorok hajtják, de végre megkapják a megerősített hűtőt és sárvédőket is. A harmadik kocsi volánját ezúttal Bryan Bouffier forgathatja, de az még a régi specifikációjú autó lesz. A francia az évad közben térhetett vissza a csapathoz, tesztelési feladatai mellett rajthoz állhatott az Antibes Rallye-n is, ahol ha nehezen is, de győzni tudott. Az alzenaui gárda is a lengyel futam előtt tesztelt a Deutschland Rallye-ra.

Gumifronton több év után fontos változásra kerül sor: nedves körülményekre alternatív abroncsot biztosíthatnak a beszállítók, ami a Pirelli és a DAMCK esetében egy, a megszokott aszfaltos futófelülettől eltérő mintázatú abroncs lesz. A Michelin ugyanakkor más utat jár, ők a Monte-Carlo Rallye-n használatos hógumi mintázatával ellátott abroncsot szállítják, ami lágy keverékből készül. Emiatt viszont valóban nedves körülmények között lehet ezt a változatot alkalmazni, máskülönben nem bírja ki a két szervizpark közötti távolságot. Ezek az abroncsok korlátozott számban állnak a párosok rendelkezésére, a verseny során mindössze nyolc darabot használhatnak fel belőlük.

A hétvége folyamán 1305 kilométer teljesítése vár a versenyzőkre, az itiner tizennyolc szakaszt tartalmaz 362 kilométer hosszban.

 

Andrew

 

2014. augusztus 20.