Get Adobe Flash player

Technikai szabálymódosítások - Az FIA költséghatékony World Rally Car szabályai

 

Az FIA költséghatékony World Rally Car szabályai

 

A Motorsport Világtanács június 28-án Goodwoodban tartott ülésének ralisportot érintő legfőbb döntése, hogy tisztázták a 2011-től érvényben lévő World Rally Car szabályok módosításait, azt, hogy a Citroen, a Ford és a Volkswagen a homologizációval rendelkező autóival hogyan tud megfelelni a 2014-es előírásoknak és hogy a Hyundai-nak milyen szabályokat kell figyelembe venni épülő WRC-jénél.

A döntés nem csak arról szól, hogy a jelenlegi World Rally Car designokat hogyan lehet a 2014-es szabályoknak megfelelővé tenni, de a három jelenlegi gyártó közötti gentleman’s agreement-et is tartalmazza, amivel az a cél, hogy az új szabályok miatt elkerülhetetlen, ugyanakkor költséges fejlesztési programot egy évvel elcsúsztassa. A jelenlegi csapatok segítéseként egy olyan terv került véglegesítésre, ami megvalósítható, ugyanakkor a jokerekre vonatkozóan egy bonyolult rendszert tartalmaz, melyekkel a meglévő autók változtathatóak, fejleszthetőek. Ezeket a terveket a Rali Bizottság terjesztette a Motorsport Világtanács elé, hogy a mérnöki költségek féken tartásával segítsenek túljutni a négy érintett gyártónak a jelenlegi bizonytalan gazdasági helyzeten, és így tartsák fenn a rali világbajnoki formulát.

A Fordok versenyeztetésében érdekelt M-Sport vezetője, Malcolm Wilson a következőképpen kommentálta az eseményeket: „Az FIA gyakorlatilag befagyasztotta egy évre a jelenlegi autók formáját. Az autók 2014-re tervezett újrahomologizálása átcsúszott 2015-re. Jost Capito volt az a Volkswagentől, aki előállt az ötlettel, amiről azt gondolom, egy nagyon pozitív lépés volt. Ez nekünk, az M-Sportnak legalábbis azt jelenti, hogy tudjuk, egy versenyképes autóval folytathatjuk a jövő évben. Ez megakadályozza, hogy rengeteg költsünk jövőre a jelenlegi autónk fejlesztésére.

Az alku szerint ennek az évnek a végéig homologizálhatunk a megmaradt, még fel nem használt jokereink alkalmazásával, ezt követően a fejlesztések befagyasztásra kerülnek, mindössze két további jokerrel homologizálhatunk arra az esetre, ha a gyártók vagy a beszállítók módosítanak specifikációikon, amit kezelni kell. Nem kell az autóinkat 2014-re újraterveznünk, ez halasztásra került tizenkét hónappal. Amikor a Hyundai megjelenik a 2014-es szabályok szerinti teljesen új fejlesztésével, meglátjuk, hogy lesz-e valamennyi előnyük, amiből tudni fogjuk, hogy 2015-re új autót kell-e készítenünk.”

További döntés, hogy a következő évtől kezdődően a World Rally Car-okat nem egy meglévő Regional Rally Car alapján kell homologizálni, sőt, a 2013-as év letelte után RRC-ket, valamint a már futó ilyen modellekhez egy motor és egy karosszéria joker kivételével módosításokat sem lehet jóváhagyatni.

 

Andrew

 

2013. július 5.