Get Adobe Flash player

Technikai szabálymódosítások

 

Az új francia Revolúció

Nem meglepetés, hogy a Peugeot a 208 modellcsaládból egy versenyváltozatot fejleszt, ez csupán egy újabb lépés, melyet a három francia autógyár, a Citroen, a Peugeot és a Renault tesz a ralisportban. Martin Holmes írása:

Az R csoportba eddig homologizált tizenkét modell közül nem kevesebb, mint hét származik Franciaországból, van ezen kívül két olasz autó a Fiat, egy brit a Ford, egy cseh a Skoda révén, a Honda kocsija pedig Japánból érkezett. A Peugeot ráadásul hamarosan újabb autókkal rukkol elő!

A Citroen volt az úttörő, amikor az R csoport testet kezdett ölteni. Az előírások egészen a 2008-as szezonig nem voltak nemzetközi szinten érvényesek, így a korai R csoportos prototípusokat a meglévő N vagy A csoportba sorolták. A Citroen által épített és a 2005-ös Rallye du Var-on az A csoportba nevezett C2 egy valódi R2-es prototípus autójuk volt, melyet a következő esztendőben dobtak piacra. Hamarosan jött a Honda Civic Type R, a Renault Clio és a Fiat Punto is, ráadásul a Fiat az R csoport dízel kategóriáját célozta meg.

Amikor a homologizáció kapui megnyíltak a 2008-as év elején, ezeknek a gyártóknak már megvoltak a tapasztalataik.

Egy hároméves folyamat volt arra, hogy megkönnyítsék az új formula és a meglévő kategóriák egyesítését, ami oda vezetett, hogy a 2011-es szezon elején az FIA egy új kategória besorolási rendszert adott ki (melyben a WRC-ken kívül további 10 osztály kapott helyet).

A rohanásra nem volt szükség az új csoportosítás kidolgozásakor. A Peugeot 2009-ben jött ki az 1,6 literes turbófeltöltéses 207 RC-vel, ugyanebben az évben jelent meg a Ford az 1,6 literes szívómotoros Fiestával. 2010-ben állt csatasorba a Fiat kisautója, a turbós 500-as, a Renault ekkor homologizálta a Twingo két változatát, az R1-et és R2-t, a Citroen pedig egy nagyobb autót fejlesztett, az 1,6 literes turbófeltöltéses DS3-at.

2011-ben, mikor az FIA beszüntette a régi szabályok szerinti jóváhagyást, a Skoda a Fabia R2-vel állt elő, a Citroen pedig az R1-be homologizálta a DS3 szívómotoros változatát.

Az R csoport koncepciója tehát egyre csak terebélyesedett. Nem csak a dízel autók (R3D) és az egyszerűbb turbós kocsik (R3T) számára jöttek létre kategóriák, de bevezették az R4-et is, azzal a reménnyel, hogy az egyre csak gyorsuló S2000-es autókkal szemben a partvonalon kívülre került N4-es Mitsubishikbe és Subarukba új életet leheljenek.

A szabályok egyre komplexebbé váltak, a különböző kategóriába tartozó turbófeltöltéses autók különböző méretű turbószűkítőt kaptak.

A nomenklatúra tovább bonyolódott. Az R1-et, R2-t és R3-at (a szám a megengedett módosítások mértékét jelöli) betűjelzésekkel – A, B és C – látták még el a kérdéses autó erőforrásának hengerűrtartalma szerint.

Amikor aztán az új, költséghatékony négykerékhajtásos, turbófeltöltéses kategóriát, az R4T-t bejelentették, akkora lett a zűrzavar, hogy elkerülhetetlen volt a névváltoztatás. Legyen R5 az R4T helyett! Az R5-ös szabályok szerint eddig még nem homologizált autót egyik gyártó sem, de lassacskán jönnek, élükön a Peugeot-val. És ott az R-GT is. Ezt a nevet a sportautók új kategóriája kapta, ahol a tervek szerint a Lotus-é lesz az első kocsi.

Az R csoport mögött lévő filozófia tiszta. A 25 év alatt, mely a B, A és N csoport bevezetése óta eltelt, a világ nagyot változott. Az R csoportot azért hívták életre, hogy a raliautók építési és üzemeltetési költségeit korlátozni tudják, főként a privát versenyzők számára. A módosított alkatrészek most már nem speciális egységek, azokat az adott gyártó más modelljeiből, esetenként más gyártótól származnak.

Azzal kapcsolatban, hogy az új besorolás R betűje honnan jött, nagyon sok felvetés van. Úgy gondolom, az FIA az R betűt a rally szó miatt választotta, de az ilyen megnevezések mindig megtévesztőek. 1982-ben az N csoport a national (nemzeti) kategóriáról kapta a nevét. Gondolta valaki is, hogy az N csoportot nem szándékoztak nemzetközi szintre kiterjeszteni?

Az idők és az indítékok folyamatosan változnak. Talán az R csoport mögött is valami nem várt lakozik. Republik csoport talán?

 

Forrás: www.GPweek.com, 2012. május 21.

 

Andrew