Get Adobe Flash player

Váltás aszfaltra

Hat murvás futam után a rali világbajnokság Németországban kemény felületre váltott, majd következett az ausztrál laza talajú, valamint a francia aszfaltos futam. Ezt követően Spanyolországban egy vegyes felületű viadal vár a csapatokra. A kétfajta talajtípus teljesen eltérő feltételeket kínál, ami miatt a World Rally Car-okat teljesen át kell építeni.

Mivel azonban a kétautós csapatok mindössze hat karosszériát használhatnak szezononként, nem lehetséges, hogy különleges kasztnikat építsenek a világbajnokság aszfaltos versenyeire. Az alakulatok emiatt ugyanazt az alapautót használják a teljes szezon során, ugyanakkor számos alkatrészt kicserélnek, hogy a kocsi alkalmas legyen a különböző feltételű szakaszok megfelelően gyors teljesítésére.

Didier Clement, a Citroen Racing fő operációs mérnöke mesélt arról, hogy mik is DS3 World Rally Car murvás és az aszfaltos specifikációja közötti különbségek.

Felfüggesztés: „A legfőbb különbség, hogy az aszfaltautó nagyjából 100 milliméterrel alacsonyabb. A felfüggesztés is sokkal keményebb, rövidebb, keskenyebb rugók és vastagabb stabilizátorok vannak bennük. A rugóút hosszát is csökkentjük, mivel míg murván hosszabb rugóútra van szükség a göröngyök elnyelése és a tapadás fenntartása miatt, aszfalton ez nem probléma. Könnyebb alkatrészeket is építünk be, beleértve a lengéscsillapítókat, lengőkarokat, irányítókarokat.”

Védelem és differenciálművek: „Mivel az útfelület egyenletesebb, eltávolítjuk az autó teljes alsó védelmét. A motor alatti alumínium védőlemez marad, de hogy súlyt spóroljunk, a műanyag védelem nagy részét leszedjük, ami általában a nagy kövektől és a murvától védi a karosszériát. A mechanikus működésű differenciálműveket is átállítjuk, agresszívebbé téve őket, így optimalizáljuk az autó egyensúlyát aszfalton.”

Fékek: „Aszfalton sokkal nagyobb az autó tapadása, mint laza talajon, a fékezés későbbi és agresszívebb. Hogy megbirkózzunk ezzel, a 300 milliméteres murvás első féktárcsák átmérőjét 355 milliméteresre növeljük. Ezen kívül vízhűtéses féknyergeket szerelünk fel előre. A hátsókat is tudjuk vízzel hűteni, de Kris és Mads fékezése nagyon egyenletes, így nincs szükségünk az extra hűtésre. A beépített főfékhenger is más, amitől sokkal keményebb a fékpedál. A versenyzők szeretik ezt a fajta pedálérzést aszfalton.”

Felnik és gumik: „Ezek nagyobbak az aszfaltspecifikációjú autón. Murvás versenyeken a 15 collos felni a szokás a 215 milliméter széles gumival. Aszfalton 18 collos felnit használunk 235 milliméter széles Michelinekkel.”

 

Andrew