Get Adobe Flash player

Ford Escort RS 1700T

Az Escort harmadik szériájának 1980-as bemutatóját követően a gyár tervei között szerepelt, hogy a hatalmas sikereket elért MK2-es raliautó után egy új, ugyancsak hátsókerékhajtású versenyautót építsen.

A Fiesta nem látszott alkalmasnak arra, hogy eleget tegyen az ebben az időszakban megszellőztetett B csoport követelményeinek, így a Ford az Escortot szemelte ki a feladatra. Az előzetes tervek 1980 őszére el is készültek, melyek alapján megindult a fejlesztési munka. Az új, sorozatgyártásban elsőkerékhajtásos, kocka formájú Escort versenyváltozatát hátsókerékhajtásúra tervezték, motorját turbófeltöltővel látták el. Az autó építésének hírét Walter Röhrl szivárogtatta ki, aki a Ford meghívására egy lehetséges versenyzői állás miatt tett látogatást a gyárban. A felhajtás ekkor még túl korai volt, de a gyár nem tudott mást tenni, 1981 júliusában bemutatta a sajtónak a Ford Escort RS 1700T-t. Akkor, amikor az még közel sem volt versenykész állapotban.

Ezután még nagyobb nagy nyomás nehezedett a csapatra a média miatt. Már a debütálás időpontját is kihirdették, de az elmaradt. Ez annak volt köszönhetően, hogy a mérnökök nem tudtak megegyezni a végleges kialakításban, a motor részletkérdéseiben, de a Hewland is csúszott az erőátviteli rendszer leszállításával. Két különböző specifikációjú prototípust is tesztre fogtak az 1982-es Portugál Rally után a verseny útvonalán, egy harmadikat pedig Vatanen másik teszten tort össze egy nagy sebességű balesetben. A munkálatok azért lassan a finishez közeledtek, a következő év januárjában a Ford megszellőztette, a kocsi a Korzika Rally-n fog debütálni. Március 14-én azonban Stuart Turner, a Ford európai motorsport részlegének igazgatója bejelentette, felfüggesztették a munkákat. Rájött, ezzel az autóval igencsak kevés esélyük lett volna felvenni a versenyt a Lancia 037 Rally vagy az Audi Quattro ellen.

A kocsit a B csoport szempontjából mégsem mondhatjuk egy jelentéktelen próbálkozásnak, ugyanis az Escort RS 1700T nem hivatalosan az első megvalósult B csoportos autó, megelőzve a Lancia 037 Rally-t is. Az Escortból 18 darabot építettek, legtöbbjükkel a későbbiekben balesetet szenvedtek, csak néhány példány maradt épen.

A megmaradt kétszáz motort továbbfejlesztették, majd az RS200-ba építették be.

Műszaki adatok:

Homologizáció: nincsen - prototípus

Elrendezés: elöl hosszában elhelyezett motor

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 5 fokozatú Hewland sebességváltó

Felfüggesztés: elöl-hátul független kerékfelfüggesztés

Fékek: elöl-hátul tárcsafék

Végsebesség: 225 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 4,2 mp

 

Motor:

Soros, 4 hengeres turbófeltöltéses motor (Alumínium Cosworth BDT), 16 szelepes DOHC vezérlés, benzinbefecskendezés

Hengerűrtartalom: 1778 ccm

Teljesítmény: 350 LE

Andrew