Get Adobe Flash player

Az álmok élnek

 

A Toyota Motorsport GmbH, a japán tulajdonban lévő, de németországi bázissal rendelkező műhely kísérleti-fejlesztési központként szolgál a japán autógyár számára, napjainkban ugyanakkor az is a feladata, hogy anyacégének nevét fenntartsa a ralisport világában.

A Toyotának jóval nagyobb története van a ralisportban, mint az autósportok bármely másik szakágában, a cégnél dolgozó emberek többsége pedig arról álmodozik, hogy hamarosan eljön az idő, és visszatérhetnek a gyorsasági szakaszokra. A TMG különböző módokon szerzi első kézből a tapasztalatokat napjaink ralisportjáról, minden új kísérlettel újabb titkokat tanulnak, és ami a legfontosabb, tartanak lépést a sportág gyorsan változó technológiáival.

Az első alkalom, amikor a TMG ötleteiről hallani lehetett, akkor volt, mikor az Yaris új modellje megérkezett, a részleg pedig megszellőztette, hogy Szuper 2000-es autót épít ebből. Akkoriban a Toyota dél-afrikai és ausztrál leányvállalatainak kezdeményezésében a Corolla és az Auris típusok futottak, melyeknek voltak olyan változatai, amiknek a szereplését az FIA is jóváhagyta az S2000-es kategória előírásainak megfelelően. A TMG akkor rávilágított a kisebb Yaris-ban rejlő potenciálra, a munka pedig elkezdődött, hogy megvizsgálják, megfelelő-e a Yaris. A projekt azonban hamarosan megállt, mivel az FIA fokozatosan háttérbe szorította a S2000-es formulát.

Ezt követően aztán egy újabb, ígéretesebbnek tűnő projekt indult, amikor az FIA bejelentette, hogy az 1,6 literes, direkt befecskendezéses motor képében akarják központosítani a sportágban hatályos motorszabályokat, ami megadta a lehetőséget a globális világmotor alkalmazására. A TMG, mivel felkeltette figyelmét a lehetőség, hogy a globális világmotort több autósport szakágban is használni lehet, a kis autós raliprojektjével nekilátott az út felfedezésének.

Míg folyt a globális motor fejlesztése a TMG-nél, a Yaris is visszakerült a képbe azzal a gondolattal, hogy abból az FIA R1A szabályai szerinti kocsi épüljön. A TMG ezt követően megvizsgálta a modell kereskedelmi lehetőségeit, mely alapján arra jutott, hogy importőrökre lenne szükség, akik márkakupákat kellene, hogy szervezzenek. Hogy nem bontakozott ki jobban ez a projekt, annak talán az volt az oka, hogy nyilvánvalóvá vált, az R1A-s kocsikat a nagyobb erőforrással rendelkező R1B-s autókkal közösen értékelik. Menet közben az anyagyár is úgy döntött Japánban, hogy a Yaris-hoz kötődő Vitz modellt fejlesztik az R1B formátum szerint. A TMG ekkor kezdett el arra fókuszálni, hogy a globális világmotort a Yaris-ba építse be. Az új Yaris projekt, melynek keretében a TMG globális motorját négykerékhajtásos rendszerrel párosították a Yaris karosszériában, elindult, ami nem csak a technikai visszacsatolásokra volt jó, de a rajongók között is megindultak a pletykák. Ez odáig vezetett, hogy a hírekre éhes média is szívesen látná már a Toyota rali világbajnokra történő visszatérését.

A Yaris WRC projekt nagyon érdekes technikai szempontból, gyakorlati szemszögből azonban túlzás, hogy ez a projekt a rali világbajnoki nevezésig juthat, már csak amiatt is, mivel a jelenlegi World Rally Car formula a 2016-os szezon végéig tart. Alastair Moffitt, a TMG marketing és kommunikációs igazgatója a következőket árulta el a dologgal kapcsolatban: „Nincs utalás japánból arra, hogy ez a modell végül versenycélú felhasználásra kerülne. A Yaris WRC nem lesz homologizálva.” A homologizációhoz első lépésként egy hivatalos csapatot is neveznie kellene az FIA-nál a Toyotának a rali világbajnokságra, ami nem csak az autó fejlesztését, de az alakulat teljes megszervezését is jelentené.

A Yaris WRC projekt nagyon sok haszonnal bír technikai fronton a gyár számára, a figyelem jelenleg ugyanakkor egy új kereskedelmi projektre összpontosul most, aminek középpontjában a Subaru és a Toyota közös platformján alapuló hátsókerékhajtásos, kétliteres szívómotorral szerelt GT86 áll. Ezt a kocsit úgy fejlesztik, hogy az FIA R3-as előírásai szerint homologizálhassák. Az alapmodell A csoportos jóváhagyatása megtörtént már, a TMG azon dolgozik, hogy költségbarát, szórakoztató autót állítson talpra.

Ennek a projektnek az időzítése jónak tűnik a figyelemfelhívás szempontjából, miután a Porsche is fejleszt egy 911 R3-as modellt a ralisportot szem előtt tartva. A TMG GT86-os autójával jövőre Németországban kiírnak egy márkakupát is, piaci szempontból azonban több dolgot is meg kellett fontolni. Egyik ezek közül, hogy a TMG úgy döntött, a költséghatékonyság érdekében kit formájában is megvásárolható lesz az R3-as Toyota GT86. Moffitt erről így nyilatkozik: „Ez egy olyan projekt, melyben az ügyfél értéket kap a pénzéért. A kit értékesítésének koncepciója a mi kompromisszumos javaslatunk.”

A kérdés már csak az, hogy a Toyota ezen elképzelése hogyan fog illeszkedni a képbe. Úgy tűnik, szeretnék elérni az R3-as autóval, hogy az versenyképes legyen, a kategória ellenfelek azonban nagy iramban fejlődnek, a Renault Clio turbós változat megjelent már és a Citroen is elkezdi a DS3 R3T nagyobb teljesítményű Max változatának értékesítését. Hogy a GT86 R3 mennyire illeszkedik a Toyota ralisporttal kapcsolatos hagyományaihoz, megítélés kérdése, az viszont jó hír, hogy a japán autógyár folytat a sportággal kapcsolatos aktivitást, még ha azt nem is tudni, hogy visszatérnek-e rali világbajnokságba, és ha igen, mikor.

 

Andrew

 

2014. október 18.