Fiat Ritmo
A Fiat 1978-ban hozta forgalomba legújabb kisméretű családi autóját, amit a sajtó a bemutató előtt a 138 névvel harangozott be. A modell viszont abban az időszakban jelent meg, amikor a cég a számmal történő típusjelzésekről áttért azok megnevezésére. A kocsi így a Ritmo nevet kapta, de az angol nyelvterületeken Strada megnevezéssel került bevezetésre.
A francia gyártók elsőkerékhajtású, csapotthátú autóinak sikereit látva ésszerű gondolatnak tűnt a Fiat részéről, hogy egy olyan versenygépet építsenek, ami a kategória élvonalába tartozik. Bár a gyár a gruppe 4-es 131 versenyeztetésére koncentrált, az 1979-es Monte-Carlo Rallye rajtjánál megjelent a gruppe 2-es Ritmo is.
Ahhoz képest, hogy a kocsi ötlete a Renault 5 Alpine 1978-as monte-carlói sikerének hatására született meg, a Ritmo 75 Abarth csak egy évvel később debütált a hercegségben. Bár az autó gyorsnak tűnt, de Attilio Bettega a hetedik szakasz után kiállt motorhiba miatt. A megbízhatatlanság aztán végigkísérte a 1,5 literes 8 szelepes erőforrás „pályáját”. Ez nem is csoda, hiszen a 165 lóerős motornak nagy furata, de kis lökete volt, ami nagy fordulatszámot eredményezett, ez pedig az élettartam rovására ment. Az 1982-ben homologizált 2 literes 16 szelepes erőforrás teljesen más koncepció szerint épült és sokkal megbízhatóbbnak is bizonyult.
A debütálást követő évben a szezonnyitó Monte-Carlo Rallye-n Bettega a hatodik helyen végzett, ezt követően viszont a világbajnoki porondon csak kiesések jutottak a gruppe 2-es gépnek. 1982-ben mutatták be az olaszok az autó két literes, immár B csoportos változatát, de ez világbajnoki futamon nem állt rajthoz. A Ritmo tehát még csak megközelíteni sem tudta az Alpine sikereit.
Műszaki adatok (Fiat Ritmo Abarth 125 TC):
Homologizáció: 1982.01.01. (B202)
Elrendezés: elöl keresztben elhelyezett motor
Hajtás: elsőkerékhajtás
Hossz / szélesség / magasság: 3937 mm / 1687 mm / 1370 mm
Tengelytáv: 2432 mm
Nyomtáv elöl / hátul: 1455 mm / 1420 mm
Súly: 820 kg
Motor (125TC):
Soros, 4 hengeres, 16 szelepes DOHC vezérlésű szívómotor, benzinbefecskendezés
Hengerűrtartalom: 1995 ccm
Furat: 84 mm
Löket: 90 mm
Kompresszióarány: 11:1
Teljesítmény: 200 LE (fordulatszám: 5800 1/min)
Forgatónyomaték: 230 Nm (fordulatszám: 5000 1/min)
Andrew