Get Adobe Flash player

Quattro a Pikes Peak versenyen

A Pikes Peak egy Colorado államban megrendezésre kerülő hegyiverseny. Az első ilyen futamot 1916-ban tartották, azóta minden év nyarán visszatérnek a vállalkozó kedvű autósok, hogy legyőzzék a hegy kihívásait. A teljesítendő útvonal közel húsz kilométer hosszú, a vegyes talajon 156 kanyart kell abszolválni, a versenyzők 1439 méter szintkülönbség leküzdése után 4301 méter magasan szakítják át a célvonalat. A ’80-as évekig senki nem tudott tizenegy percen belüli időt futni…

Az Audi, hogy növelje hírnevét az Amerikai Egyesült Államokban, 1982-ben elindította helyi versenyzőjét, John Buffumot a viadalon. A Quattro bemutatkozása hatásosra sikerült: Buffum olyan időt futott, amit mindössze nyolc, kifejezetten erre a versenyre épített kocsi tudott túlszárnyalni. A következő év szintén nagyszerűen alakult, Buffum hatodik helyen ért célba az összetettben. Az 1984-es évben a németek gyári versenyzőjüket, Michele Moutont küldték csatába, a francia hölgy a rali után itt is történelmet írt. Ő lett az első nő, aki meg tudta nyerni a felhők közé vezető autóversenyt, a következő évben pedig pályarekordot is futott Sport Quattrójával.

A pályaversenyző Bobby Unser vezette az Audit 1986-ban, de már nem a Sport Quattrót, hanem annak továbbfejlesztett változatát, az S1-et. Az amerikai versenyző Mouton előző évi rekordját tizenhat másodperccel megjavítva győztesként futott át a célvonalon. A tizenegy perces álomhatár áttöréséhez azonban még mindig hiányzott tíz másodperc.

Miután a ralisportban az 1986-os év végén betiltották a B csoportot, a gyártók többek között a Pikes Peak-re kezdtek el koncentrálni, máshol nem igazán használható technikájukkal. Az Audi az utolsóként megépült, huszadik S1-ét alakította át a Pikes Peak kihívásainak megfelelően. Bár a kocsinak amúgy is brutális kinézete volt, még agresszívebb szárnyakat kapott. A fékeket vízhűtéssel látták el, a megnövelt turbónyomásnak köszönhetően az öthengeres motor hatszáz lóerős teljesítményre volt képes. Legalábbis a hivatalos információk szerint, egyes pletykák nem kevesebb, mint ezer lóerőről tettek említést… A volánhoz kétszeres rali világbajnok pilótájukat, a kocsi fejlesztésében mindvégig tevékenyen részt vevő Walter Röhrlt ültették.

A németnek ez volt az első versenye itt, mégis nyert, nem is akármilyen eredménnyel: bőven tizenegy percen belül ért fel, 10:47.22-es ideje huszonkét másodperccel volt jobb Unser előző évi teljesítményénél! Nem egy rossz eredmény ez elsőre a félelmetes hegyen, de Röhrl bevallotta, lehetett volna még gyorsabb is. Erre azonban nem volt lehetősége, a következő esztendőben az Audi már nem vett részt a viadalon.

Műszaki adatok (Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak):

 

Motor: elöl hosszában elhelyezett soros 5 hengeres, hengerenként 4 szelepes turbófeltöltéses motor, alumínium ötvözet motorblokk és hengerfej, DOHC vezérlés, benzinbefecskendezés, KKK turbófeltöltő

Hengerek száma: 5

Szelepek száma: 20

Furat: 79,5 mm

Löket: 85 mm

Hengerűrtartalom: 2110 ccm

Kompresszióarány: 7,5:1

Maximális teljesítmény: 598 LE (fordulatszám: 8000 1/min)

Maximális forgatónyomaték: 590 Nm (fordulatszám: 5500 1/min)

Literteljesítmény: 283 LE/liter

 

Erőátvitel:

Hajtás: összkerékhajtás

Sebességváltó: 6 sebességes szekvenciális

 

Kormányzás: rásegítéses fogasléces kormánymű

 

Fékek: belső hűtésű féktárcsák elöl-hátul

 

Felfüggesztés: McPherson rendszerű felfüggesztés elöl-hátul, csavarrugókkal és lengéscsillapítókkal

 

Karosszéria: önhordó acél karosszéria, ahhoz több ponton rögzített, hegesztett biztonsági bukókeret, kevlár karosszériaborítás

 

Méretek:

Szélesség: 1860 mm

Tengelytáv: 2224 mm

Nyomtáv elöl: 1465 mm

Nyomtáv hátul: 1502 mm

Súly: 1000 kg

 

Andrew