Get Adobe Flash player

Volkswagen Golf SCRC

A Prodrive a VII-es sorozatú Volkswagen Golf alapjaira fejlesztette ki legújabb raliautóját. A Volkswagen Golf SCRC-nek nevezett kocsit a FAW-VW Rally Team számára készítették, a csapat a kínai ralibajnokságban (CRC) fogja azt használni.

A teljesen új autó kevesebb, mint hat hónap alatt épült meg, és ugyan nem az FIA szabályzatai alapján készült, sok alkatrésze egyezik meg a World Rally Car-okban használatos egységekkel, a bukócső és a biztonsági berendezések pedig teljesítik az FIA elvárásait.

„Leginkább a WRC előírások szellemében készítettük az autót, szem előtt tartva a kínai szabályokat is” – mondta el John Gaw, a Prodrive Motorsport ügyvezető igazgatója. „A kínai szabályokban nagyobb a szabadság, ez segített nekünk abban, hogy ilyen rövid idő alatt megalkossuk ezt az autót. Az első példányok Kínában fognak versenyezni, az autó ugyanakkor könnyedén módosítható a legtöbb nyitott kategóriájú sorozat számára, mint amilyenek Európában, Ázsiában és Észak-Amerikában is vannak.”

Az egyik alapvető különbség a Golf SCRC és a jelenlegi World Rally Car-ok között, hogy ennek kétliteres turbómotorja van 35 milliméteres szűkítővel, míg a WRC-kben 33 milliméteres turbószűkítővel korlátozott 1,6 literes egységek találhatók. Az erőátvitel ugyanakkor WRC specifikációjú, és ugyanazzal a hatfokozatú szekvenciális Xtrac WRC sebességváltóval és hátsó differenciálművel rendelkezik, mint ami a jelenlegi World Rally Car-okban is megtalálható.

A Prodrive annak köszönhetően tudta ilyen rövid időkeretek mellett megalkotni ezt az autót, hogy a generikus raliautó modelljüket használták, amit eredetileg a MINI John Cooper Works WRC megépítése előtt fejlesztettek. „Betápláltuk az olyan adatokat, mint a méretek, a tömegközpont és a minimális súly, valamint a kulcselemek pozícióját, mint például a motorét és a sebességváltóét, hogy megalkossuk a Golfot” – magyarázta Gaw. „Ezek után megnéztük az autó összes alkatrészét és egységét, hogy beazonosítsuk, hol tudnánk javítani rajta. Teljesen új az autó nagyjából nyolcvan százaléka, a többi alkatrész pedig közös azokkal, amik a jelenlegi WRC-kben megtalálhatóak vagy olyanok, amikről úgy gondoltuk, azok a rendelkezésre álló legjobbak.”

Az autó aeroja, kiemelve a kompozit hátsó szárnyat, házon belül került kifejlesztésre. A karosszéria főleg az ötajtós Golf standard acélelemeit használja, de különlegesen kifejlesztett, karbonkompozitból készült flexibilis első és hátsó lökhárítókkal és sárvédőkkel egészülnek ki ezek. Ezek az ütésálló elemek sokkal tartósabbak és segítenek fenntartani az aerodinamikai teljesítményt elöl.

A Golf SCRC McPherson rugóstagos első és hátsó felfüggesztéssel rendelkezik, melyekbe Prodrive-Öhlins lengéscsillapítót és hidraulikus ütközésgátlót szereltek. Sok futóműalkatrész, köztük a stabilizátorok és a rugóstagok cserélhetők az első és a hátsó tengely között, hogy minimalizálni lehessen a tartalék alkatrészek mennyiségét. Az autót ugyancsak standard AP Racing WRC fékrendszerrel szerelték.

Mint ahogyan a MINI RX-et, a Golfot is át lehet tervezni a rallycross világbajnokság vagy az észak-amerikai globális rallycross sorozat elvárásai szerint. A kétliteres alapmotor ugyanaz az egység, mint amit Mattias Ekström használ az Audi RX-ben.

A Volkswagen Golffal a Prodrive harminc éves történetében már a hetedik autómárkánál tart, melyből raliautót épített. A Volkswagen mellett a Porsche, az MG Rover, a BMW, a Subaru, az Aston Martin és a MINI találhatóak még ezen a listán.

„Az a csapat tervezte a Golf SCRC-t, ami a MINI WRC-n és a Subaru Impreza WRC kései változatain is dolgozott. Minden, amit a ralisportról tudunk, belekerült ebbe a Golfba, és úgy gondoljuk, ez a legjobb raliautó, amit valaha is készítettünk” – tette hozzá Gaw.

 

Műszaki adatok

 

Motor: kétliteres négyhengeres motor, hengerenkénti befecskendezés, DOHC vezérlés, Garrett turbófeltöltő (max. turbónyomás: 2 bar), 35 mm-es turbószűkítő (CRC előírás), Cosworth motorfelügyelet

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Hengerűrtartalom: 1984 ccm

Kompresszióarány: 10:1

Teljesítmény: 330 LE

 

Tengelykapcsoló: hidraulikus működtetésű AP Racing szinterezett kéttárcsás

 

Erőátvitel: állandó négykerékhajtás, korlátozott zárású első és hátsó differenciálmű (WRC specifikációjú), Xtrac 6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó (WRC specifikációjú) a kormányoszlopra szerelt váltókarral, kézifék használatakor hátsó differenciálmű leoldás

 

Felfüggesztés: McPherson rendszerű Prodrive/Öhlins felfüggesztés elöl-hátul, háromutas állítható lengéscsillapítók

 

Fékek:

Murva (első-hátsó): AP Racing 300 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek

Aszfalt (első-hátsó): AP Racing 355 mm-es belső hűtésű féktárcsák, 4 dugattyús féknyergek

 

Kormányzás: Prodrive tervezésű hidraulikus rásegítésű kormánymű

 

Kerekek:

Murva: 7,5x15 collos felnik

Aszfalt: 8x18 collos felnik

Felni: ATS

Gumi: DMACK

 

Karosszéria: VW Golf VII ötajtós karosszéria, az FIA előírásoknak megfelelő Prodrive biztonsági bukókeret, standard VW acél karosszériaelemek flexibilis, kompozitból készült első és hátsó lökhárítókkal és sárvédőkkel, szénszálas hátsó szárny, ólomakkumulátor (opcionálisan Li-ion), FIA 8862 minősítésű, fejvédelemmel ellátott ülések hatpontos Sparco biztonsági övvel, Prodrive tervezésű AP Racing pedálbox, Lifeline tűzoltórendszer, Prodrive kábelköteg, Prodrive pilóta oldali kijelző, Cosworth navigátorkijelző

 

Üzemanyagtartály: ATL üzemanyagtartály és rendszer

 

Méretek:

Hossz: 4268 mm

Szélesség: 1820 mm

Súly: 1150 kg (CRC minimum súly)

Andrew