Get Adobe Flash player

Mads Ostberg a citroenes pályafutásáról

A top banán

 

A 2014-es évet Kris Meeke árnyékában töltötte Mads Ostberg, a szezont két hellyel mégis előrébb zárta, mint a brit, akinél több szakaszgyőzelmet is szerzett. Amikor csapattársak lettek, Ostberg kétszer akkora rali világbajnoki tapasztalattal rendelkezett, melyet teljes egészében négykerékhajtású autókkal gyűjtött, ráadásul nyolc évvel fiatalabb is kollégájánál. Idén ismét csak Meeke a kedvezményezett pilóta a Citroen Racingnél. Hosszú időbe telt azonban előtte, hogy megszülessen Ostberg 2015-ös szerződése, miközben a norvégnak az M-Sporttól is volt ajánlata.

 

- A szezonok közötti időszak nem volt arra hosszú, hogy megtaláljuk a korrekt megoldást. Hosszú ideig beszélgettünk, alapvetően azonban nem voltam százszázalékos a javasolt korlátozott programmal, amit a csapat ajánlott.

- Az volt a legfőbb nehézség, hogy hány versenyt csinálhatsz?

- Igen, ez volt az egyik aggály, de volt sok más dolog is, amik a szerződés értelmében nyilvánvalóan bizalmasak. 2014 végén azonban teljesítettünk néhány jó versenyt, amik, azt gondolom, sokat segítettek abban, hogy a dolgok megoldódjanak.

- Azzal, hogy végül nem teljes idényes regisztrált programot kínáltak, bizonytalanságot okozott, ugyanakkor kaptál biztosítékot arra, hogy nem lesz csapatutasítás az olyan futamokon, amikor nem leszel regisztrált versenyző, mint például Monte-Carlóban?

- Ez egy fontos része volt a dolognak, hogy ne legyen az egyik versenyző előnyben a másikkal szemben. Mint ahogyan Andreas Mikkelsen is, én sem igazán értem, hogy miért nem neveztek Monte-Carlóban gyártói pontokért.

- Láttál biztosítékot arra, hogy Loeb csak egy versenyt csinál idén?

- Igen, de őszintén megvallva ezt a hírt csak az újságokban olvastam, úgyhogy lehetnek még olyan hírek, amikről nem tudok. Alapvetően én sem tudok többet. Az azonban az érzésem, hogy egy versenyről van csak szó.

- Mi volt az a pont a 2014-es pályafutásodból, amire szívesen emlékszel vissza?

- Nehéz egyet mondani. Így vagy úgy, de úgy gondolom, volt néhány jó dolog tavaly. Ez volt az első szezonom egy igazi gyári csapatnál. Dolgoztam együtt az M-Sporttal, de az egy kicsit másabb volt, még ha az M-Sportot gyári csapatként láttuk is. Számomra egy új tapasztalat volt az, ahogyan a Citroen dolgozik. Nincsen ügyfélrészlegük, minden a két fő autóra, valamint az új autó megtanulására koncentrálódik. Váltogattam az autókat korábban, ez azonban egy nagyobb lépés volt talán, mint amit korábban csináltam, mivel a DS3 WRC annyira különbözik a többi kocsitól, amiket előtte vezettem. Úgy gondolom, megtanulni egy autót vezetni és a rali világbajnokság egyik top pilótájának lenni még mindig nagy kihívás, de jól  sikerült ez szerintem. Őszintén megvallva három verseny után úgy tűnt, mindenki elfelejtette, hogy egy új csapatban vagyok, egy új autóban, és magamat kivéve mindenki jól teljesített, senki sem gondolta, hogy hogy időre van szükségem megtanulni az autót! Talán pozitív is volt ez, és egy rossz dolog is ugyanakkor. Számomra nem számít ez. A lényeges dolog az volt számomra, hogy megtanuljam a kocsi egyes részleteit. Gyors is voltam és sikerült változtatni, az autóhoz igazítani a vezetési stílusomat, ami egy nagy lépés volt számomra. Ez egy eszköz, amit a karrierem során később is tudok használni.

- Mi a fő különbség a Ford Fiesta WRC és a Citroen DS WRC vezetése között?

- Sok a különböző dolog, de a Fiestát alapvetően nagyon könnyű kezelni, egy nagyon könnyed autó, beugrasz és gyors tudsz lenni azonnal. Játszhatsz vele sokat, csúszkálhatsz vele, ha akarsz, jól ment a vezetési stílusomhoz akkoriban. A Citroen sokkal semlegesebb, nagy a stabilitása, főleg az autó hátulján, ami nem engedi a csúszkálást. Ez egy nagy kihívás volt számomra, hogy ne csúszkáljak, főként ne a kanyarok bejáratánál, úgyhogy sokkal simább vezetési stílusodnak kell lenni, egyúttal tisztább versenyvonalaidnak.

- Jobb a Citroen a gumikopás szempontjából, mint a Ford?

- Igen, nálam az. Általában viszont nem tudom. Számomra teljesen más volt.

- Egy újabb szezont kezdtetek navigátoroddal, Jonas Anderssonnal. Nyilvánvalóan jól kijöttök egymással, ugye?

- Igen, jól kijövünk egymással. Hosszú ideje dolgozunk egymással, 2009 nyarán kezdődött, úgyhogy úgy gondolom, ez már a hatodik szezon lesz. Nagyot fejlődtünk együtt, nem lenne értelme egy olyan rendszeren változtatni, ami működik és nem hibázik. A filozófiánk és az, ahogyan dolgozunk, a legfőbb dolog.

- Az egyik különleges dolog a Citroennél, hogy két fő csapatvezetőtök van, akik versenyről versenyre cserélgetik egymást függően attól, hogy a túraautó világbajnoki futam ütközik-e a rali világbajnoksággal. Probléma ez?

- Nem, egyáltalán nem.

- Nyilvánvaló, hogy Yves Mattonnak jóval nagyobb tapasztalata van egy csapat működtetésével kapcsolatban, mint Marek Nawareckinek, de Marek is sokat tud a sportról.

- Számomra mindketten nagyszerű vezetők, tavaly sokkal több munkám volt Marekkel, mint Yves-vel, úgyhogy nem nehéz működtetni ezt. Nagyszerű munkát végez Marek, amikor Yves nincs ott. Egyáltalán nem látok ezzel problémát.

- Mit gondolsz, hogyan fog a 2015-ös szezon alakulni? Gondolod, hogy a Hyundai versenyképes lesz sok helyszínen?

- Úgy gondolom, egy érdekes szezon lesz ez. Nem látok okot arra, hogy ne lehessenek ott. Azt gondolom, fejlődni fognak és versenyképesebbekké válnak. Láthattuk, hogy nagyon jól dolgoztak néhány versenyen, úgyhogy úgy vélem, többet is láthatunk majd tőlük. Nagyon lenyűgözött a munkájuk. Oké, ez nem mindig olyan egyszerű, ha a Volkswagent nézed, akik első szezonjukra neveztek és olyan jók voltak, de az egy kicsit más történet. Úgy gondolom azonban, a Hyundai jó munkát végzett az első szezonjában, elég lenyűgöző volt.

- Mit gondolsz, milyen irányba tart a sport? Érdekes, hogy a versenyzők sokkal fiatalabbak a rali világbajnokságon most, mint voltak.

- Látok fejlődést, és úgy gondolom, ez fontos. Minden csapat és versenyző azon van, hogy változtasson a dolgokon egy kicsit, de nem túl nagyon. Nem veheted ki a sportból annak lényegét, de új irányokba kell menned, hogy kiterjeszthessük a sportunkat más utakon. A promóter érti, hogy új irányokra van szükség, hogy egy kicsit máshogy lehessen felépíteni a bajnokságot. Alapvetően a lefedettség is attól függ, hogy hogyan prezentálod a sportot, ez egy nagyon fontos munka. Mindenki együtt dolgozik, hogy jobbá tegye, ez fontos és egy jó dolog, ami azt jelenti, hogy lehet jövőnk.

- Várod már ezt az évet?

- Nagyon boldog vagyok, hogy a Citroennel lehetek ismét, hogy a múlt évben gyűjtött tapasztalatokra építkezhessünk. Nyilvánvalóan fejlesztettünk egy új autót, és várjuk már, hogy használhassuk is.

- Végül, miről szól a banános vicc?

- Nos, tulajdonképpen ez a Svéd Rally-ról jött tavalyról, amikor valaki azt mondta nekem, hogy amikor a francia emberek boldogok, mondanak egy szót, ami úgy hangzik, mint a banán franciául! Egy más szó ez, mint a banán, nem ugyanaz. Nem tudom, mi az, azt hittem, a banán ugyanaz minden nyelven, de nem az. Amikor örülnek valaminek, akkor mondják ahelyett, hogy mosolyognának, azt mondják franciául, hogy banán. A svéd verseny előtt boldog voltam az autóval, és amikor beszéltem, azt mondtam, banán. Ez egy banán, mondtam. Ezt követően folytattuk ezt és banán feliratú címkéket is ragasztottunk az autóba.

Ostberg az előző évi bajnoki végeredménynek köszönhetően a három Volkswagen mögött rajtolt el a Monte-Carlo Rallye-n, és ugyanígy tehet a következő fordulón, Svédországban is, mivel az idénynyitón a három Polo mögött a negyedik helyen végzett az új márkaként színre lépő DS-sel. Míg azonban csapattársaival ellentétben Monte-Carlóban egy 2014-es specifikációjú, kormányváltó nélküli kocsit volt kénytelen használni, a Svéd Rally-nak már az új fejlesztésű kocsival vághat neki.

 

Andrew