Get Adobe Flash player

Svéd szerencsekerék

 

Ha pontosak az emlékeim, az első WRC autók 1997-ben jelentek meg. Emlékszem, hogy az első képen, amit az egyik ilyenről láttam, a Subaru WRC aszfaltos specifikációja volt. Az autók hirtelen sokkal szélesebbek lettek! Aztán felfedeztem, hogy a Svéd Rally-n az autók évekig ezeken a fajta eltolt felniken mentek:

Forrás: www.carenthusiast.com

  

Ezek a kerekek csökkentették az autó nyomtávját! De miért is akarsz így tenni?

Én is ilyen kerekeken mentem a 2003-as és 2004-es Svéd Rally-n.

Észrevettem, hogy a gyári autóknak laposak a kerekei (nincs eltolás) 2003-től. Csodálkoztam, hogy miért.

Forrás: www.carenthusiast.com

 

Ahogyan akkor megértettem, a vezetést illetően volt egy probléma, ami a nyomtávoddal volt kapcsolatos és összefüggésben volt azzal, hogy az előtted induló autók milyen széles nyomokat vágtak. A probléma csak a szakaszok második teljesítésekor jelentkezett, amikor szűkebb nyomtávú autók tucatjai futottak már (órákkal korábban, az első áthaladáskor).

A Svéd Rally csúszós, igen. Ez tiszta, úgy gondolom, mindannyian egyetértünk. A lényeg az, hogy a hó és a jég nagyságától függően (ami a klimatikus furcsaságok miatt ritka, hogy vastag legyen a Svéd Rally régiójában) a szakaszok fékezési pontjait kijárják, előjön a murva, főként a nyomvályúkban. A tapadás szintje emiatt drámaian javul a fékezéskor.

A történet az volt, hogy gond lehetett a szélesebb nyomtávú autóval közlekedni. A kocsi kiugorhatott a nyomokból, mivel nem passzolt azokhoz! Miután abszolút létfontosságú volt a fékezésekkor beletalálni a nyomvályúkba, számomra volt értelme.

Furcsa módon nem tapasztaltam semmi ilyet. Még 2005-ben sem, amikor az eltolással nem rendelkező kerekekkel először mentem.

A 2004-es specifikációjú Focus

 

Abban az évben tanultam valami mást, ami azoknak a kerekeknek a legfőbb előnye lehetett:

A szilárdságuk.

Az érzés a 2004-es Focus-szal jobb volt, mint bármelyik másik autóval, amit valaha is vezettem. Már az első alkalommal kényelmesen éreztem magam benne, hogy keményen nyomjam, úgyhogy lépésről lépésre törtem be. Az egyik szakaszra különösképpen emlékszem:

A ritmus gyors volt. Egy nagysebességű jobbosban követtem az ívet már következő kanyarra készülve, amikor hirtelen egy „BANG”. Egy nagy ütés a bal első keréken. Biztosra vettem, hogy lesznek ennek következményei. Egy defekt, ha szerencsés vagyok. De nem, semmi. Mentem tovább, a stressz elmúlt. Aztán egy újabb ütés! Arra gondoltam, „ó, Istenem, mi ez?”

Az ütéseket kicsi, de nagyon éles buckák és gödrök okozták. Láthatatlanok voltak amiatt, mert felhős volt az idő és talán tudjátok, a fehér háttérrel nehéz az alakokat és a részleteket kivenni. A lengéscsillapítói különösen lágyak voltak, a kocsi alacsonyan futott, a sebesség pedig nagy volt. Mindez a három faktor azt jelentette, hogy a lengéscsillapító ütközőjéig jutott a kereket ért legkisebb éles ütés is, aztán jött a „BANG”.

Úgy gondoltam, különösen szerencsés voltam, mivel a bal első kerekem rendben volt.

Mikko Hirvonen nem volt ilyen szerencsés. Ugyanazzal a busszal mentük a hotelbe aznap, mondta nekem, hogy a kereke szétrobbant egy ilyen buckán. Ő az eltolt kerekekkel ment.

Forrás: www.ewrc.cz

 

Azon a napon az első kézből származó tapasztalatokkal megértettem, hogy az ütéseket illetően hatalmas különbség van a két típusú kerék között. Nem beszélve a kezelhetőség javulásáról, ami nyilvánvalóan az én érzésem.

Ui.: Csak egy gondolat, ami az éles ütésekkel kapcsolatban eszembe jutott. Ha bármikor is vezetsz és bármilyen okból is egy utálatos buckán, egy kövön, egy gödrön vagy bármin át kell menned, legyél biztos abban, hogy a kormány egyenesen áll az ütközés pillanatában. Az egyenesben álló kerekek nagyban növelik annak az esélyét, hogy nem szenvedsz sérülést. Ez igaz a gumikra és a felfüggesztés elemeire is. Egy triviális dolognak tűnhet, de ez a reflex olyan különbség lehet, mint hazagyalogolni vagy autóval haza jutni.

 

Antony Warmbold

 

2011. szeptember 7.

 

Fordította: Andrew