Get Adobe Flash player

Hírek: Toyota Yaris WRC - Makinen nagy kihívása

 

Makinen nagy kihívása

Négy világbajnoki címet és huszonnégy világbajnoki futamgyőzelmet követően 2003-ban hagyta abba a versenyzést Tommi Makinen, aki visszavonulása óta kerülte a reflektorfényt, csupán alkalmanként tűnt fel csapatával, a Tommi Makinen Racinggel, melynek színeiben finn fiatalok álltak rajthoz Subaru Imprezákkal.

Tavaly aztán a címlapokra került Puuppola szülötte, amikor a Finn Rally során a Toyota Motor Corporation elnökével, Akio Toyodával egy Toyota GT86-ban ülve teljesítette az ouninpohjai szakaszt. Ez a kapcsolatos nemrég hivatalos formát is öltött, Makinent a Toyota új raliprogramjának vezetőjévé nevezték ki.

A finn sztárt azóta üldözi a média, amikor nem vesz részt megbeszéléseken, ugyanakkor a bejelentést követően nem igazán volt még hivatalos megnyilvánulása. A best-of-rallylive.com a Finn Rally előtt a szervizparkban faggatta az újdonsült szakvezetőt. „Nem döntöttük még el, hogy hol lesz a csapat székhelye” – nyilatkozta Makinen, aki akkor azt mondta, hogy nem a lakhelyéhez, Puuppolához közeli Jyvaskylában fog dolgozni. „Megbeszéléseket fogunk folytatni a Toyotával ebben a kérdésben és nagyon gyorsan döntést fogunk hozni.”

Egy másik interjúban ugyanakkor azt állította a finnek híressége, hogy megvizsgálták egy angol, illetve egy német központ lehetőségét is, de egy helsinki vagy jyvaskylai bázis sem okozna 150 ezer eurónál nagyobb többletköltséget évente, melyek nyilvánvalóan logisztikai okokra vezethetők vissza. A kérdés végére viszont mihamarabb pontot kell tenni, hiszen az érdemi munkát is meg kell kezdeni, a rali világbajnokságra visszatérő márkának ugyanis tizenhét hónapja van a felkészülésre.

„Az idő nagyon szoros lesz. A prioritásom az, hogy rakjunk össze egy fejlesztőcsapatot és vigyük a dolgot a lehető leghamarabb. Szeretném azt látni, hogy augusztus elején megkezdődik a munka a kocsi tervezésével. A Yaris-on fog alapulni, ugyanakkor meglehetősen más lesz ahhoz az autóhoz képest, mint amilyen a 2015-ös szabályok szerint épült meglévő autó.

Számos beszállítóval vettem már fel a kapcsolatot, mint például az Xtrac-kel és a BOS-szal, a motort pedig a Toyota Motorsport GmbH fogja fejleszteni Kölnben. Az aerodinamikát tekintve is részesülni fogunk az ő szakértelmükből.

Az eredeti tervem az, hogy 2016 márciusában megkezdjük a teszteket. Valószínűleg két fejlesztőcsapatra is szükségünk lesz. Reményeim szerint az autó végső változata a következő év októberére készen fog állni.”

Makinen jelenleg a stáb összeállításával foglalatoskodik, technikai igazgatónak Michael Zotos-t nevezték ki. A görög származású szakember a Subaru rali világbajnoki csapatában dolgozott, akkor, amikor Makinen náluk versenyzett, a pilóta mérnöke volt. Rajta kívül Tom Fowler, az M-Sport korábbi mérnöke is csatlakozott az alakulathoz. „Remélem, hogy az év végéig lesz nagyjából húsz ember az operációban, aztán fokozatosan bővülünk.”

Makinen más interjúkban arról is beszélt, hogy négy autót szeretne megépíteni minél gyorsabban, hogy folyamatosan tesztelni tudjanak kettővel. A próbák során a kezdetekben saját magának is kulcsszerepet szán az alapvető műszaki kialakítások meghatározásához, majd a jelenlegi WRC-kkel tapasztalt embereket hívna segítségül a finomítások elvégzéséhez. Az egyik ilyen pilóta Mikko Hirvonen lehet, akinek megvan a tudása ehhez a fajta munkához, ráadásul nem köti szerződés egyetlen, a rali világbajnokságon jelenleg érdekelt alakulathoz sem.

„Érdekelne a WRC projektes munka Tommival” – erősítette meg Hirvonen. „Nagyon korai még, de meglátjuk, hogyan fog előrehaladni. Három kilométerre élek a műhelytől és Tommitól, úgyhogy ha mennek a dolgok és tesztre van szükség, egyszerű, hogy menjek és dolgozzak.” A 2014-es szezon végén visszavonult finn mellett honfitársának, Juho Hanninennek is előjött a neve, de októberre ígért konkrétabb információkat Makinen ebben a kérdésben.

A négyszeres világbajnok azt is elárulta, a Toyota Motorsport GmbH-nál nem folytatódik a Yaris WRC fejlesztése, ők csupán az erőforrással foglalatoskodnak a továbbiakban, ugyanakkor jó kapcsolatot szeretne kialakítani a két operáció között. Saját alakulata is a Yaris-on kezdi meg a munkálatokat, amivel három évre terveznek, és várhatóan készül majd egy R5-ös változat is belőle.

 

Makinen kész Finnországban maradni

A csapatvezető által a Finn Rally előtt adott nyilatkozatok óta egyre biztosabbá válik, hogy a Toyota vadonatúj World Rally Car-ja a Tommi Makinen Racing puuppolai bázisán fog készülni.

Ugyan nem szolgált azóta új információkkal Makinen az alakulat székhelyét illetően, a hírek szerint Finnország középső részén marad, de nem Puuppolában, hanem a Jyvaskyla melletti halli katonai repülőtéren költözik egy új létesítménybe. Az értesülések szerint elvetésre került az a gondolat, hogy Helsinkibe vetne gyökeret a különítmény.

„Nem sok minden történt azóta, hogy utoljára beszéltem, de elkezdett összeállni a csapat” – idézte Makinent az Autosport magazin. „Továbbra is dolgozunk mindenen, de nincs semmi új, amit el lehetne mondani. Nem tudjuk, hol lesz a székhelyünk, de időt fog igénybe venni, hogy mindez megvalósuljon, úgyhogy egyelőre maradunk a jelenlegi létesítményben.”

 

Andrew

 

2015. augusztus 7.