Get Adobe Flash player

Hírek: Toyota Yaris WRC - Interjú Tommi Makinennel

 

Interjú Tommi Makinennel

Egy hónapja jelentette be a Toyota, hogy a 2017-es rali világbajnoki visszatérésének projektjét a sportág négyszeres világbajnokára, Tommi Makinenre bízza. A program tehát a japán autógyár sportrészlegétől, a Toyota Motorsport GmbH-tól átkerült a korábbi finn pilóta csapatához, a Tommi Makinen Racinghez. A wrc.com interjút készített Makinennel, hogy mi is történt ez idáig és mik a korábbi pilóta jövőre vonatkozó tervei.

- Hogyan áll össze a csapat struktúrája?

- Egy nagy projekt ez, felfogta mindenki, jó emberekre van szükségem. Megpróbálom megtalálni őket és felépíteni a szervezetünket, ez az, ahol jelenleg tartunk. Eddig nagyon pozitívnak tűnik. Sok jó srác van, aki megkeresett minket, beszállítók is, mindez jó hozzáállást teremt a projekthez. A tervezőcsapatunk megvan már, de alkalmaznunk kell még embereket. Terveink szerint augusztus közepén kezdjük meg a munkát. Ahogyan újabb embereket hozunk be, remélem, hogy szeptember elején padlógázra kapcsolhatunk.

- Tudnál nekünk néhány nevet mondani, akik kulcsfontosságú emberek lesznek?

- Elmondhatom, hogy a korábbi Subaru World Rally Team mérnöke, Michael Zotos része a csapatunknak. Csaknem kész a csapat maradék része is. Hamarosan kiadunk egy közleményt, amikor a megfelelő helyeken lesznek az emberek.

- Hol lesz a csapat bázisa?

- Nincs még döntés a végső helyszínről. Ez az egyik dolog, amit meg kell vitatnunk a Toyotával. Ezen és számos más kérdés dolgon dolgozunk még. Mindenki tudja azonban, hogy az ütemtervünk egy nagy kihívás, tény, hogy a legnagyobb. Ezen okból a jelenlegi helyünkön, Puuppolában kezdünk bele a programunkba, beleértve a tervezési fázist és a prototípusok építését is. Tudjuk azonban, hogy nagyobb helyre van szükségünk a további operációkhoz. Arról, hogy ez Finnországban lesz-e vagy valahol máshol, még nem született döntés.

- És milyen fázisban tartotok a kocsival?

- Az alap a Yaris lesz. Kooperációban vagyunk a németországi székhelyű TMG-vel, de az enyém, valamint a cégemé, a TMR-é a projekt teljes felelőssége. A TMG fejleszti a motort jelenleg, és tanulmányozzuk, hogy mi mást tudunk csinálni velük. Erős aerodinamikai részleggel – és más területekkel – rendelkeznek. Arról, hogy mennyire tudunk kooperálni a különböző területeken, folynak a megbeszélések.

- Kevesebb, mint tizennyolc hónap van a 2017-es szezon rajtjáig. Mekkora kihívás ez?

- Egy nagy kihívás ez. Amennyiben minden a tervek szerint megy, úgy gondolom, meg tudunk csinálni mindent. A komoly erőforrások gyors megtalálása szükséges ahhoz, hogy meg tudjuk csinálni ezt.

- Mik az autófejlesztés kritikus határidői a jövő évre?

- Minél előbb szeretném elkezdeni a tesztelést. Remélem, valamikor márciusban készen fogunk állni erre. A várakozásaim szerint két különböző tesztcsapatot fogunk felállítani, hogy elég tapasztalatra tehessünk szert különböző körülmények között. Legkésőbb 2016 októberéig véglegesítenünk kell a kocsi specifikációját. Ez az, amikorra zárolnunk kell a gyártást. Ha találunk néhány gyorsan megvalósítható pontot, néhány módosítást ezt követően is el tudunk végezni az év végi homologizáció előtt.

- Fel fogjátok használni a TMG meglévő Yaris WRC autóját kiindulási alapként?

- A Yaris egy 2015-ös specifikációjú autó, a 2017-es előírások azonban teljesen mások erősebb motorral, más aerodinamikával, szélesebb nyomtávval és így tovább. Vizsgáljuk, hogy a meglévő kocsiból mennyit tudunk hasznosítani. De bármi is történt, az új, 2017-es szabályok szerint kell megépítenünk az autónkat. Beszélünk arról, hogy melyik részletek és darabok lehetnek hasznosak és melyikek tehetik simábbá, valamint gyorsabbá azt, hogy előrelépjünk a projekttel.

- És kit szeretnél látni a versenyzői felállásban?

- A leggyorsabbakat! Azt szeretném látni, hogy győztesek vezetik a kocsit. Nagyon jól ismerem ezt a területet, mivel láttam a rali világbajnokságot a szélvédőn belülről és kívülről is. Azt is tudom azonban, hogy valójában csapatmunkáról szól ez, a teljes csomagról. Igen, a pilótának nagyon-nagyon jónak kell lennie, de ugyanez vonatkozik mindenre, beleértve az autót és a csapatot is.

 

Andrew

 

2015. augusztus 13.