Get Adobe Flash player

Hírek: Toyota Yaris WRC - Maximális erőbedobással

 

Maximális erőbedobással

Sok dolog történt azóta, hogy titokzatosan megjelent a 2014-es Finn Rally-n a Toyota GT86-os sportautóra épülő különös prototípussal Tommi Makinen, aki mellett ott állt akkor a globális autógyártó óriás, a Toyota elnöke, Akio Toyoda is.

Ezek között talán a legjelentősebb, hogy a négyszeres rali világbajnokot nevezték ki a Toyota World Rally Car projektjének versenyigazgatójává. A cél az, hogy az új autó ott legyen a 2017-es világbajnokság rajtvonalánál, a megválaszolatlan kérdés azonban sok. Milyen autót fognak használni? Ki fogja megépíteni a kocsikat? Valójában ki fogja megtervezni ezeket? Hol fog mindez zajlani? Makinen az, aki a válaszokat tudhatja minderre.

- Sok minden történt az életedben mostanában.

- Ez lesz életem egyik legsűrűbb tizennyolc hónapja. Egy nagy kihívás bizonyosan. Sok minden a helyére került már. Tárgyaltam már különböző beszállítókkal, és úgy gondolom, hamarosan elkezd felépülni a csomag. Jelenleg az van az eszemben, hogy felállítsuk a tervezői csapatot. A célom az, hogy ebben a hónapban megkezdjük a projektet, hogy megpróbáljuk megtalálni az összes szükséges támogatást a beszállítók felől és hogy egy jó, pozitív szellemű csomagot állítsunk fel.

- Egy olyan csapat ez, aminek nincs jelenleg otthona. Meddig mentél el abban, hogy állandó székhelyet találj magatoknak?

- Nincs még eldöntve ez. A célunk az, hogy a prototípust itt Finnországban, a Jyvaskyla melletti Puuppolában, a jelenlegi létesítményünkben építsük meg, amit az N csoportos Subarukkal kapcsolatos munkákhoz használtunk. Azt mondanám, hogy nagyjából egy éven belül, a következő nyárra kell készen lennie a létesítményünknek, bárhol is lesz az… Hogy Finnországban-e, az még nincs eldöntve.

- Van valami ötlet, hogy hol lehet a csapat bázisa? A 2004-ben Puuppolában megnyitott gyáradat egy óvoda foglalta el? A hírek szerint pályázatot indítottál különböző finn városokban, hogy lásd, melyik helyszín lenne a legjobb számodra.

- Ki tudja! Sok opció van ilyenkor. Döntenünk kell arról, hogy hol telepedünk le, ez az, amiről tárgyalunk a japánokkal. Azt mondanám, leginkább a japánok ötleteit kell követnem, azt, hogy hogyan látják, hogyan kell dolgoznunk. Sokat beszélgettünk ötletekről, a Finn Rally hétvégéjén pedig folytattuk ezt. Biztos vagyok benne, hogy hamarosan döntést hozunk arról, hogy hol leszünk a jövőben.

- Mi a helyzet a tapasztalt mérnökök és technikusok verbuválásával kapcsolatos munkával?

- Elég jól ismerem azokat az embereket, akikben bízhatok és akik tapasztaltak. Nagyon magabiztosnak érzem magam, hogy megtalálom a projekthez az embereket magam köré. Az a célom, hogy fiatalabb embereim legyenek, fiatal mérnökök és fiatal szerelők. Nagyon bízom a fiatal generációban. Mindig is fiatalokkal dolgoztam. Nagy potenciált láttam ezen a területen, egy másfajta világban élnek ahhoz képest, mint az én generációm. Ők hozzászoktak ahhoz, hogy a számítógépen játszanak, hozzászoktak ahhoz, hogy szerte a világból gyűjtsenek információt a különböző területekről. Most azonban az igazán tapasztalt tervezői csapat gyors felállítása a legfontosabb. Nagyon jónak tűnik mindez jelen pillanatban.

- Csak Finnországból jönnek emberek vagy Észtországból is?

- Észtország egy olyan ország, ahol nagy érdeklődésre tart számot a ralisport, nálunk, a Tommi Makinen Racingnél pedig vannak már észtek, és jól is dolgoznak. A ralisport szempontjából Észtország összességében egy elég érdekes ország.

- Bármi is történik, a hírek szerint a rali világbajnoki projekthez használt autó a Yaris-on fog alapulni. Hogyan van az, hogy voltak kísérleteid a GT86-os autóval is?

- Az ötlet, hogy építsünk egy prototípus GT86-ot, Japánból származott. Eredetileg az volt az ötlet, hogy személyesen Toyoda San-nak, a Toyota elnökének építsünk egy összkerékhajtásos kocsit. Ez volt a terv, és egy nagyon érdekes projekt volt ez. Számunkra egy nagyon jó tapasztalattá vált ez, hogy lássuk, mi történik, amikor egy másik autókból építjük be az erőátvitelt és futómű geometriát, mit jelent az, amikor módosítjuk a tömegközéppontot és más területeket a tengelytáv viselkedésével és minden ilyesmivel.

- Folyik még ez a munka?

- Nemrég véghezvittünk valamennyi fejlesztést, és folytatódik is ez a munka, mivel nem sok tesztkilométert tettünk meg tavaly. Karban akartuk tartani az autót általánosságban, és végeztünk némi fejlesztési tesztet is a futómű terén, én pedig nagyon boldog voltam, hogy ezt csinálhattam néhány napig. Hosszú utat tettünk meg ezzel a munkával, egy nagy előrelépés volt. Nagyon jó érzéseim vannak most a kocsival, a kezelhetőségével és az általános viselkedésével, ugyanakkor nincsen ennek direkt kapcsolata a World Rally Car-ral. A projektünk kizárólag a World Rally Car-ra vonatkozik. Minden más programot befejezünk. Van még egy új Subarunk ügyfelek számára, néhány napon belül készen lesz. Amilyen hamar csak lehetséges, be akarom fejezni mindezt, hogy aztán maximális erőfeszítéssel végezhessük az új projektet.

- Mennyi ember dolgozik jelen pillanatban a csapatodban?

- Jelenleg körülbelül 15-20 embert fogunk alkalmazni idén, nem mindenkit most, mivel főleg tervezési munka ez most, és nem kell azonnal nagyot növekednünk. Idén nagyjából 20-25 ember lesz összesen, de hamarosan annyit kell alkalmazunk, amennyire szükségünk lesz a különböző területeken végzendő munkához. Az a prioritásunk, hogy megépítsünk egy prototípust és a lehető legtöbbet teszteljük. Ezt követően fel kell állítanunk egy autóépítő programot, aminek a működése a jövő év októberére meg kell, hogy valósuljon, amikor el kell kezdenünk a gyártást. Ezen az úton menve amikor a projekt készen áll a továbblépésre, rendelkezésre kell, hogy álljon minden szükséges ember. Aztán át tudjuk őket mozgatni más területekre, hogy folytassuk a teljes tevékenység fejlesztését. Lépésről lépésre fogunk haladni 2017 kezdetéig.

- Személyes oldalról ez egy hatalmas elkötelezettség számodra. Nem érzed néha, hogy túl nagy munka kezdésként ez egy 51 éves ember számára?

- Egyáltalán nem. Nagyon magabiztosnak érzem magam. Magabiztosnak érzem magam, mivel a szélvédő mindkét oldalárról láttam a rali világát. Miután vezettem, értem, hogy mire van szüksége egy pilótának. A másik oldalról is látok dolgokat. A ’90-es évek legelejétől van tapasztalatom az autók fejlesztésében, tesztelésében és a folyamatos javításában. Nagy tapasztalatom van különböző területekről. Ez tesz magabiztossá. Nem zavar, hogy én viselem a főnök titulust. Az a célunk, hogy a megépítsük a sportág egyik legjobb autóját. Az a célunk, hogy ott legyünk a rali világbajnokságon, hogy győzzünk, és fel akarok építeni egy olyan csapatot, amiben jó érzés benne lenni, amiben mindenki vidám és élvezi a munkáját. A családom elfogadja ezt. Kétségtelen, hogy ez egy családi affér. A tinédzser fiam, Henri is jól dolgozik. Valójában ő dolgozik a más projektjeinkkel kapcsolatos dokumentációkon, ő már tagja a TMR-nek.

 

Andrew

 

2015. augusztus 28.