Get Adobe Flash player

Első WRC-s benyomások

Kevin Abbring és Sebastian Marshall a Svéd Rally-n mutatkozhatott be a Hyundai Motorsport színeiben. A 26 éves navigátor tízéves karrierje során ült már R1-es, R2-es és R3-as autóban, N csoportosban, S2000-esben valamint R5-ösben is, így elég nagy tapasztalattal rendelkezik, World Rally Car-ban azonban nem navigálhatott még. Ez azonban a csúcs, az igazi dolog, mint kiderült számára. A brit mitfárer és Abbring a skandináv viadalt megelőző hétfőn, az alakulat számára engedélyezett tesztnapon ülhettek be az i20 WRC-ben, ekkor tapasztalhatták meg először a kocsi tempóját.

Marshallnak nehezére esett, hogy összehasonlítsa az első, jeges pályákon szerzett benyomásait azokkal, amiket tavaly a murvás és aszfaltos gyorsaságikon gyűjtött a Peugeot R5-ös autójával.

„Itt Svédországban, ahol szöges gumikkal megyünk, annyira kimagasló a tapadás, mint semmi más, amit eddig tapasztaltam. Ezen felül a Hyundai kigyorsításának érzése egyértelműen erősebb, csak húz, húz és húz, még akkor is, amikor negyedik, ötödik és hatodik fokozatban vagy. Amikor ugyanilyen sebességeket érsz el az alacsonyabb formulájú autókban, úgy érzed, az autó a potenciáljának csúcsán van és nem tud a fölé menni, a WRC esetén azonban az az érzésed, hogy nem küszködik a motor.

Ennél az autónál azt érzed, azt a kutyafáját, még több és még több jön! Teljes élvezet egy ilyen típusú kocsiban ülni. Tegnap teszteltünk, ez volt az egyik legélvezetesebb tapasztalat a navigátori pályafutásomban. Az egész csomag adta ezt, nem egy specifikus dolog. Annak az érzése, hogy a WRC átgázol mindenen, adja meg számodra a kapcsolatot. Elég, hogy érezd, a játék csúcsán vagy. Amikor elfoglaltan olvasod az itinert egy WRC autóban, nincs idő egy pillanatnyi szünetre sem, kitölt mindent. A könyörtelenség talán a legjobb szó, ami valóban leírja ezt. Megerőltető, de egy hihetetlenül kielégítő élmény egy ilyenfajta autóban navigátornak lenni.”

A ralizás minden lépcsőfokát megjárt Marshall rámutat, egyre nagyobb a komplexitás, amivel foglalkozni kell, ez megvan még az R5 és a WRC, az utolsó előtti és a legmagasabb szint között is. „A Hyundai mérnökei végigmentek minden különféle menürendszeren, de azokon a közönséges dolgokon kívül, amiket eddig is láttam, nincsen semmi más. Minden autónak megvan a maga saját stratégiája. A Peugeot-nál, amikor a szakasz rajtjánál elindítod a rajtprogramot, ugyanaz a folyamat, amin végig kell menni. Van egy gomb, amit nekem kell megnyomnom, de csak a pilótafülke kialakítása miatt, míg a Hyundai esetében a kormánykerékről vezérelhető minden, nekem semmit nem kell megérintenem vagy gondolkodni bármin is. Ezek a finom különbségek. Úgy vélem, a legfőbb dolog, amit észrevettem, hogy az én nézőpontomból semmiben sincs drasztikus különbség, a legtöbb dolog ugyanazon a helyen van és ugyanazt csinálja.”

A World Rally Car-ok egyik nagy különbsége a fejlett aerodinamikai rendszer, amit engedélyeznek rajtuk. Hogy egy navigátor érzi-e ennek hatását? „Nem annyira, de el lehet képzelni, ha Finnországban mész, vagy aszfalton, természetesen észrevehető. Észreveszed, amikor egy kanyart végigdriftelsz, nehéz ezt az érzést leírni, nagyon mélyről jön. 20-30 méterrel a kanyar előtt meghúzhatod, hogy átdrifteld vagy ott, ahol a fékezés során csökkented a sebességet. A WRC-nek egy különleges érzése van, ahogyan az úton van. Nyilvánvaló, hogy ez magabiztosságot ad a pilótának. Ez nem olyan, hogy bepattansz egy autóba, mész keresztbe-kasul, átzötyögsz a szakaszon és úgy érzed magad, mint aki egy mosógépben volt. Egy WRC-vel nagyon sima ez, ugyanakkor nagyon hatékony, amit csinál.”

Az általános kezelhetőségnél előjön a gumik élettartamának kérdése is, ami a világbajnokságon igencsak különbözik a World Rally Car-ok számára tiltott Európa-bajnoksághoz képest. „A rali Európa-bajnokságon nagyobb a gumiválasztási lehetőséged, úgyhogy az nagyon más ebben a tekintetben. Nyilvánvaló, hogy Svédországban nincs gumiválasztás, a dolog a stratégiáról szól és arról, hogy hogyan kezeld őket. Más versenyeken mindig van egy lágy és egy kemény opciód. Az Európa-bajnokság egy nagyon jó gyakorlóterep volt ebben a tekintetben, megtanulni, hogyan kezeld a gumijaidat a kopás tekintetében hatékonyan és hogyan válaszd ki az optimális abroncsot akkor, amikor a szakaszokon bármivel szembetalálhatod magadat.”

Az erőforrásról már esett szó, de az erőt le is kell vinni a talajra. „A motor által ébresztett erőt a felfüggesztés viszi át az útra, ez adja a tapadásodat. Ha használni tudod ezt, használd ki, egy fenomenális tapasztalat lesz az. Beszélgettem navigátortársaimmal, mint például Scott Martinnal és Daniel Barritt-tal, éveket beszélgettünk erről, mielőtt lehetőségem adódott volna World Rally Car-ral versenyezni. Ez most eljött, és mindazok a dolgok, amiket elmondtak nekem, most magam is meg tudom tapasztalni, és gondolni való, most már pontosan tudom, mit értettek a dolgok alatt. Amiket mondtak, igaz volt! Annyi belsőkamerás felvételt nézhetsz meg, amennyit akarsz, megfigyelheted, hogy a navigátor hihetetlenül gyorsan olvas és nézheted az összes reakciót, de amíg nem ülsz be valójában az autóba és tapasztalod meg saját magad, nem hinném, hogy megérzed ezt az érzést. Ez egyike azoknak a dolgoknak, amit valóban meg kell tapasztalnod, hogy elhiggyed, azt hiszem.”

 

Andrew