Get Adobe Flash player

A Toyota tervei

 

A Toyota Motor Corporation hosszú várakozások után, 2015. január 30-án jelentette be, hogy jóváhagyta a rali világbajnoki programot, az 2017-től indul, a sorozatban a Yaris WRC-vel tervezik a részvételt.

A sajtótájékoztató alkalmából és a hivatalos közleményekből nem sok részlet derült ki akkor. Alastair Moffitt, a Toyota Motorsport GmbH marketing és kommunikációs igazgatója beszélt most ezekről.

- Azt mondtátok, 2017-ben tértek vissza a rali világbajnokságra. Ez azonnal a World Rally Car szinten fog történni?

- Igen, bár a részletek a szabályoktól függnek. Előreláthatólag a Yaris WRC-vel fogunk versenyezni.

- A 2017-ben életbe lépő szabályok nem dőltek még el. Kapott a Toyota az FIA-tól bármilyen biztosítékot arra, hogy hogyan alakulnak azok 2017-től?

- Bevonásra kerültünk a megbeszélési folyamatba, és elégedettek vagyunk azzal, ahogyan azok zajlanak. Az irányzat tekintetében ésszerűen világosak a megbeszélések. Azt hallottuk, hogy nem lesznek nagymértékű változások, semmi szignifikáns vagy radikális változás. Fontos elmondani, hogy a megbeszélésekre nem kérésekkel és igényekkel mentünk. A döntés, hogy bekapcsolódunk a rali világába, megtörtént, ahogyan van, a bajnokság pedig olyan, amilyen. Van egy gondolatunk, hogy merre menjen a jövőben, ami ugyanaz, mint a többi gyártóé, ezekkel elégedettek vagyunk.

- Közölt az FIA bármilyen változtatást a bajnoki regisztráció szigorú belépési szabályzatát illetően, ami előfeltétele a World Rally Car homologizációnak és ami a MINI John Cooper Works esetében annyi nehézséget okozott?

- Ahogyan tudom, erről nem voltak megbeszélések. Ami a mi oldalunkat illeti, nem kértünk semmilyen különleges feltételt vagy változtatást a jelenlegi formalitásokat illetően. Ésszerű és felelősségteljes résztvevőként akarunk jönni, nem követelünk változásokat balról, jobbról vagy középről.

- Az a terv, hogy a világbajnoki csapat Európából lesz futtatva?

- Igen, abszolút mértékben, Kölnből futtatjuk, ugyanabból az épületből, amit a TTE csapatának futtatásához használtak. Az épület sokkal nagyobb most már, de ugyanaz a telephely, ahonnan az endurance világbajnoki csapatot is futtatják. A Forma-1-es csapat is innen volt futtatva.

- Volt már idő arra, hogy felállításra kerüljön a csapat struktúrája? Megvan már például a csapatfőnök?

- A csapatfőnök tulajdonképpen a cég elnöke, Yoshiaki Kinoshita. Ő az endurance világbajnoki csapat csapatvezetője is. Elmondhatjuk, hogy a technikai igazgatónk Pascal Vassilon, az övé a teljes műszaki felelősség. Operációs szinten Emanuele Battisti a projekt menedzsere, aki szintén mérnök. A projekt főmérnökének is lehet őt tekinteni. Battisti a projektvezető. Az ő felelőssége a projekt összefogása, hogy biztosított legyen a mérnöki munka és műszaki oldalról el legyenek végezve a munkák. Ő a felelős azért, hogy haladjon a projekt, ő riportál Pascalnak, aki a technikai igazgató. Operációs oldalról van egy tesztkoordinátor-csapatmenedzserünk, a pozíció a Motorsport Italiás Jack de Keijzeré. Ez ugyanaz a fajta struktúra, mint ami az endurance világbajnoki csapatnál is van.

- Amikor extra személyzetre lesz szükség, milyen fajta pozíciókat kell majd betölteni?

- Túlnyomórészt szerelők lesznek, akiknek a kölni bázison kell szervizelniük az autókat, aztán foglalkozni velük a helyszínen. Nyilvánvaló, hogy több emberre van szükség, mint egy versenycsapat esetében, mivel itt helyben is szükség van emberekre. Egy intenzív versenynaptár ez. Keresni fogunk majd mérnöki támogatást is. Kis addicionális dolgok kellenek, úgymint logisztikai támogatás, egy bizonyos ponton PR és marketing támogatást fogunk keresni, de főként az operációs szintet nézzük. A tavalyi teszteléseket a Motorsport Italiával csináltuk, az elvárás az, hogy ezt Kölnbe költöztessük, erre személyzetet fogunk biztosítani.

- A Hyundai, előtte pedig a Volkswagen csapatának fejlődésére gondolva, ők folyamatosan töltötték be az új pozíciókat, ahogyan haladtak előre. Úgy tűnik, úgy érzitek, hogy a legtöbb szükséged top pozíciót betöltöttétek már.

- Jelenleg természetesen igen, de meglátjuk, mi történik, ahogyan a projekt fejlődik. Megvannak a motorért, a futóműért és az általános területekért felelős emberek. Úgy gondoljuk, van egy struktúránk, ami működik. Ez egyébként a Toyota filozófiájának része, hogy megpróbálják bevonni az embereket és fejleszteni azokat, akikkel rendelkeznek, nem pedig máshonnan vásárolnak embereket.

- A World Rally Car projekt az egyetlen tervezett versenyzési aktivitás, vagy jön ezzel más rali világbajnoki projekt is időközben?

- Van a hátsókerékhajtásos R3-as autónk, a CS-R3-as GT86-os kocsi, aminek az ügyfelekhez történő kiszállítása májusban kezdődik. Az R3-as autónak lesz egy saját bajnoksága Németországban, a német ralibajnokság keretein belül. Reméljük, hogy az autó más országokban is megy majd, de saját magunk nem fogjuk azt támogatni. Meg kell bíznunk a nemzeti disztribútorokban, akik benne vannak a nemzeti bajnokságokban. Egy vagy két nevezés lehet a GT86-tal nemzetközi versenyeken, hogy bizonyításra kerüljön, az autó versenyképes, még az is lehet, hogy valaki, mint például a tesztpilótánk, Eric Camilli vagy egy jövőbeli junior pilóta kap lehetőséget a tapasztalatszerzésre, ez lehetséges. Második lövésem nincs arra, hogy mit hoz a jövő, de ez az, ami jelenleg az asztalon van rali oldalról. Sok más projektünk van, amik mennek, amik lefoglalnak bennünket egyébként, úgyhogy nincs szükségünk túl sok extra projektre!

- Milyen WRC-vel kapcsolatos raliversenyzés van tervezve mostantól addig, amíg a rali világbajnoki projekt kezdetét nem veszi 2017-ben?

- Semmi, csak tesztelés, WRC tesztelés. Nem tervezzük, hogy bármilyen aktuális versenyzéssel foglaljuk el magunkat, mielőtt a világbajnoki szinten indulunk. Mostanában kaptuk meg a jelet a WRC projektre, úgyhogy túl korai azt mondani, hogy bármi mást is néznék.

- A 2017-ben életbe lépő World Rally Car szabályzat mellett egy másik bizonytalanság, hogy a versenynaptár melyik futamokat fogja tartalmazni. Tudni erről valamit?

- A versenynaptárral kapcsolatos megbeszélésekbe nem vagyunk bevonva. Őszintén szólva azt feltételezem, hogy ez később fog kiderülni. A WRC projekt, amin dolgoztunk itt a TMG-nél, arra fókuszált, hogy melyik versenyek lehetségesek. Feltételezem, hogy a versenynaptárat illető részletes megbeszélésekre ezt követően kerül sor.

- Amikor a Toyota Motor Corporation megtette a bejelentést Toyota City-ben, mit mondtak pontosan, mi a célja a rali világbajnokságra történő visszatérésnek? Mit árultak el a Toyota, illetve Toyota Motor Corporation központi politikájáról a rali világbajnoki visszatéréssel kapcsolatban?

- Nem mondtak semmit, úgyhogy nem tudom megválaszolni ezt. Hallottam, hogy a Toyota Motor Corporation elnöke, Akio Toyoda azt mondta a prezentáción, hogy a projektet azért hozták létre, hogy a Yaris/Vitz modell létezését tudatosítsák és az érdeklődést növeljék. Úgy gondolom, két dolog van. Van egy tiszta szenvedély a ralisporttal kapcsolatban a Toyotánál, ami egy égető vágy, a Yaris pedig az egyik legnépszerűbb autónk. Ez tehát megpróbál valamit hozzátenni ehhez, tesszük, amit a legfőbb riválisaink is csinálnak és megpróbálunk utcai autókat értékesíteni az autósporton keresztül azzal, hogy sportos érzéseket ébresztünk és adunk sportosabb érzéseket a termékhez.

- Tervezitek, hogy a világbajnoki program a Yaris új, speciális sportverzióit is fel fogja vezetni?

- Jelenleg nincs ez tervben. Tiszta autósport háttérből jövünk. Ez azonban valami olyan, ami megtörténhet. Valami, ami logikus lépés lehetne, de ez a döntés nem rajtunk múlik a TMG-nél, ezzel a Toyota Europe-nak kell foglalkoznia. Talán így fognak tenni, várnunk kell és meglátjuk.

 

Andrew

 

2015. február 28.