Hogyan legyél hivatalos gyári versenyző kézikönyv bábuknak
Oké, a cím egy közhely, de hé, ez az én blogom.
Ez a téma azt feltételezi, hogy új vagy, fiatal vagy, még zöldfülű. Ha meg akarod csinálni és fizetésért akarod csinálni, ez az, amire szükséged van.
1. Legyél tehetséges a vezetésben
Ez elég nyilvánvaló, de sok pilóta van, aki elfelejti ezt a részt.
2. Találj pénzt az első versenyekre (a jövőben lesz egy fejezet erről a szaftos témáról)
3. Amennyiben nincs más út, fizess be egy professzionális csapathoz
Biztosnak kell lenned abban, hogy olyan emberekkel vagy körülvéve, akik ismerik a dolgokat. Újonc pilótaként alapvető fontosságú lesz az első tapasztalatod a szakaszokon. Olyan autóval kell rendelkezned, ami megbízható és lehetővé teszi, hogy befejezd a versenyeket, hogy kilométereket gyűjthess. Az autódnak helyes beállításokkal is kell rendelkeznie, és megfelelő visszajelzéseket kell adnia az érzésről. Ez az a kocsi, amivel az első hibáidat is elköveted, úgyhogy légy benne biztos, hogy biztonságos. (Erről többet egy következő fejezetben.)
4. Az elejétől kezdve tanuld az itinerkészítést és vezess aszerint
Nagyon ajánlott a rali világbajnokság egy professzionális, tapasztalt versenyzőjének aprólékos tanácsát megfogadni. Ne a „megtanulom kívülről a szakaszokat” úton menj, mert az nem vezet sehová. A mai top pilóták mindannyian képesek itinert írni, egyszer javítani rajtuk és a szakaszon, amit nem ismernek, padlógázon menni biztonságosan. Az itinerükkel tökéletes szinkronban, egyfajta transzban vannak!!
Az egész itinerírás és az az alapján történő vezetés probléma a pályaversenyzőknek, akik karrierjük későbbi állomásában jönnek ralizni, mert megtanulni azt, hogy hogyan kell vezetni itiner alapján, egy hosszú és nehéz folyamat. Jómagam 2005-ben kezdtem el nyugodtnak érezni magam az itineremmel és bízni benne. Az én itinerem az apám rendszeréből származott, a modern ralisport követelményei szerint változtattam azon. Gyorsabbá kellett tennem, hogy lehessen olvasni, bár nagyon sok részletet tartalmazott még mindig, mivel nem használtam videót, mint sokan mások.
Az itinernek el kell mondania egy kanyar vagy kanyarkombináció versenyvonalát, végül a sebességet, amivel be tudod azt venni, néha azt, hogy mikor kell fékezni, ha nem látod a fékpontot, hogyan vedd az ugratót, hová helyezd az autót egy beláthatatlan bukkanón, stb.
(Egy későbbi fejezetben tovább fogom vizsgálni ezt a témát.)
5. Gyakorolj kisebb versenyeken és maradj távol a reflektorfénytől, amíg tudsz, miközben megtanulod az alapokat
A hiba, amit elkövettem, hogy hagytam, hogy a média forgataga magába szippantson rögtön az elején. Rögtön akkor, amikor a reflektorfénybe kerülsz, főként ha egy sikeres ex-pilóta fia vagy, mint jómagam, az emberek túl sokat várnak tőled, túl gyorsan.
A rali nem egy pályaverseny. A tehetség nem elég, amikor új vagy, tapasztalatra van szükséged, sokra. A rali világbajnokság szakaszai a legkeményebb utak, amiket bárhol a világon találhatsz. A versengő pilóták rendkívül gyorsak és tapasztaltak, néhányan közülük évek óta mennek a szakaszokon. Nincs mód arra, hogy megérkezel és csak úgy lángot lobbantasz. Persze, mehetsz gyorsan az első szakaszon, aztán lesz egy hatalmas baleseted a másodikon.
Légy alázatos, vezess anélkül, hogy agyonhajszolnád. Gyűjts tapasztalatot és gyorsíts, amikor jó az érzés. 400 ezer euró esetén egy népszerű autótörő stílust, mint Colin McRae-jé vagy Vatanené nem lehet többé csinálni. Ha az egód azt akarja, hogy lenyomd azt a pedált, jobb, ha a pénzt támogatásra fordítod. Velem nem ez volt a helyzet, úgyhogy én lépésről lépésre mentem az úton. (Továbbiak a hírhedt hogyan juss el a csúcsara „három aztán ötéves terv”-ről a jövőben.)
6. Amikor gyors vagy és megbízható, kutass fel még több pénzt
Egy egyszeri verseny és tesztelés valahol 150 ezer és 250 euró között lesz, úgyhogy kutassál fel pénzt. Vezess egy Corolla WRC-t (a legversenyképesebb jelenleg) néhány versenyen és lobbantsál fel lángokat. Próbáld legyőzni a hivatalos versenyzőket legalább néhány szakaszon.
7. Szerezz magadnak egy menedzsert, aki politizál a csapatvezetőkkel, miközben te vezetsz
A politika a sport lényeges része. Gyorsan menni és megbízhatónak lenni nem elég. Együtt kell hálnod a csapatokkal, és keresni a megnyíló lehetőségeket. Ha nem teljesít az egyik hivatalos versenyző, nincs jobb ötlet, mint a menedzsernek a főnök fülébe súgni a nevedet, amikor az azt látja az élő kijelzőkön, hogy pilótája elbukik. Ó Istenem, a filozófia…
8. Maradj csöndben
A mai főnökök nem szeretik az olyan karakterű versenyzőket, akik elmondják a gondolataikat, hacsak nem elfogadott szupersztárok. Azt akarják csupán, hogy teljesíts, mondd azt, hogy nagyszerű a kocsi, köszönj meg mindent a csapatnak, a szponzoroknak, a gyártónak és még talán a családnak is.
A rali és általában a sport rendkívül kemény pszichológiailag. Az érzelmek magasan szárnyalhatnak. Lelkileg nagyon erősnek kell lenned, hogy csöndben tudjál maradni a legkeményebb pillanatokban. Ha tudod magadról, hogy egy kicsit „forrófejű” karakter vagy (hozzám hasonlóan), kérj segítséget egy sportpszichológustól. Sok élsportolót követnek pszichiáterek (igaz, engem nem).
9. Legyen egy menedzsered vagy egy közeli személy, aki nyitva tartja a fülét és a szemét a dolgok miatt
Hosszúak a napok a futam és a pályabejárás idején. Ezalatt sok minden történik a színfalak mögött, változhat a verseny lebonyolítás, törölhetnek például szakaszokat és az Isten tudja, mi más történhet még. Tudnod kell a dolgokról, az olyanokról például. hogy ne hagyd ki a shakedown idejét, mert az változott, de senki nem gondolt arra, hogy elmondja azt neked…
10. Nézd, hogy a többi pilóta mit csinál
Ne tétovázz lemásolni a jó ötleteket, és veszett ebként védd a sajátjaidat.
11. Imádkozz, hogy a megfelelő évben születtél
Ez így van. A pilóták pályafutása hosszú, az ülés pedig kevés. Sok srác vezethet, de csak kevés van a megfelelő időben a megfelelő helyen.
Antony Warmbold
2011. április 6.
Fordította: Andrew