Get Adobe Flash player

San Remo, 1999: Makinen legszebb órái

Csaknem tizenöt évet kellett várni a finnek következő aszfaltos győzelmére ezután a világbajnoki futam után. Az északi nép versenyzői az 1999-es Sanremo Rallye-t követően sokáig csak murván és havon, valamint a havas-jeges monte-carlói viadalon tudtak nyerni. Tommi Makinen olasz riviérán aratott diadalára a Mitsubishi akkori csapatvezetője, Phil Short emlékszik vissza, aki a történetbe belesző egy másik finnt, Lasse Lampit is.

„Az élen álló személye ötször változott azon a nagyszerű napon” – meséli Short. „Gilles Panizzitól Tommihoz, Francois Delecourhoz, majd Panizzihez került a vezetés, végül vissza Tommihoz. A Mitsubishi Evo aszfalton nem volt a leggyorsabb, de erős volt, és egy új aktív hátsó differenciálmű is segítette azon a futamon. A Peugeot 206 WRC új volt, aszfalton fürgébb, de törékeny. És a Peugeot-k volánja mögött két francia aszfaltspecialista ült. A szakértők azt mondták volna, hogy Tomminak és a Mitsubishinek nincs esélye ilyen versenytársak ellen…

A gumiválasztás életbevágó volt az utolsó szakaszra. A tesztpilóta Lasse Lampi meggyőzte Tommit, hogy puhább változatot válasszon, még akkor is, ha a gyorsasági hosszú volt. Tudtuk, ez gyorsabb a megfelelő – nyirkos – körülmények között, de nem volt ilyen a teljes szakasz, valamennyi száraz és abrazív volt belőle. Lasse a tesztjeinkről nagyon jól ismerte a gumimelegedést és a kopási profilt, azt is tudta, ha a gumi kezd elszállni és a pilóta visszavesz néhány kilométerre, hogy hagyja lehűlni egy kicsit, akkor az utolsó leereszkedésen keményen nyomhatja ismét, ki fognak tartani az abroncsok a végéig.

Lasse tökéletesen megjósolta, hogy Tommi a Colle Langan csúcsán fogja érezni azt, hogy a gumik elszálltak. Tommi az instrukciókat pontosan követte, jóllehet nehéz volt a következő néhány kilométert óvatosan megtennie, de Lasse abszolút képben volt. Emlékszem, hogy hallom a szakasz végén Panizzit, aki kemény gumikon ment és Tommi előtt futott. ’Nem hiszem, hogy ez elég’ – mondta. Nem is volt elég. Két másodperc hátrányból tizennyolc másodperc előnnyel nyert Tommi.

Úgy vélem, ez volt Tommi legnagyszerűbb teljesítménye, ami megteremtette a lehetőséget a negyedik világbajnoki címének.”

 

Andrew