Get Adobe Flash player

Capito beszólt

A 2015-ös Szardínia Rally durva felületű szakaszain alig volt olyan páros, akinek ne akadt volna kisebb-nagyobb gondja. Ez volt az idény eddigi leghosszabb világbajnoki futama volt, a több mint 1500 kilométeres össztáv 394 versenykilométert foglalt magába. A futam szombati napján 213 gyorsasági kilométert kellett teljesítenie a mezőnynek, ilyenre a 2002-es Safari Rally óta nem volt példa. A versenyzők ezen a napon és az ezt megelőzőn is reggeltől estig az autóban kellett, hogy üljenek. Ez nem tetszett a futamot megnyerő Volkswagen Motorsport vezetőjének, Jost Capitónak, aki hangot is adott a véleményének.

„A szakaszok nagyon kemények, az egyik legkeményebb rali – ugyanakkor egy kis problémát látok néhány szervező mentalításában” – mondta el a szakember a versenyt követő sajtótájékoztatón. „Úgy tűnik, azt mondják, szükségünk van az endurance-hoz a hosszú, tizennyolc órás napokra. Én viszont nem igazán látom értelmét minden nap ötszáz kilométereket megtenni közutakon, ami nem ad semmit a sporthoz, nem ad semmit a versengéshez. Ez nem éppen jó a rajongóknak, két vagy három órájuk van a szakaszok között, otthagyják a versenyt a nap folyamán. Egy reggel hatos szerviznek semmi értelme a rajongók szempontjából és ugyanez a helyzet az éjféli szervizzel. Ez nem jó a médiának sem, éjfél előtt nem adjuk ki a beszámolókat és nehéz a következő napi újságokba is bekerülni. A rendezőknek és az FIA-nak gondolni kellene a programra, ha pedig az endurance-ot akarják növelni, a szakaszokkal tegyék ezt és a szakaszkilométerekkel, ne pedig kizárólag a közúti szekciókkal.”

  

A vita elkezdődött

A dolog a viadalt követő napokban sem maradt annyiban, többen is megszólaltak a téma kapcsán, először is a témát kirobbantó Capito: „Az endurance elemről beszélünk, de mi is az az endurance? Ötszáz kilométer közúti szakasz? Az egyáltalán nem endurance. Egy raliversenyt hosszú közúti szakaszokkal hosszúvá tenni hülyeség, az nem verseny – az csak időpocsékolás mindenki számára.”

A Szardínia Rally koordinátora, Antonio Turitto azzal védte a verseny útvonalát, hogy az adja a viadal karakterét, és azt mondta, népszerű volt az a rajongók körében. „Ez a rali az európai Safari. Szükségünk van adrenalinra és érzelmekre, hogy elmondjunk egy sztorit. Ez egy karakteres rali, nem egy olyan, ami csak a város körül megy. Capito úr azt mondta, nem teszik neki a reggel hatos és az éjjeli szerviz. De nem lehet versenyünk reggeli szerviz nélkül, az éjszakai szerviz pedig este tíz órakor volt és ötezer ember látta azt. Értem az álláspontját a hosszú közúti szakaszokról, keresünk több lehetőséget is, hogy ebben a régióban találjunk új szakaszokat” – mondta Turitto.

Capito azzal is érvelt, hogy az az idő, amíg a versenyzők a közúton tartózkodnak, potenciális biztonsági aggály. „Mi van akkor, ha történik valami és az emberek megnézik, hogy a srácok tizennyolc órát ültek az autóban?” – tette fel a kérdést. „Nincs itt az ideje ennek már. Amennyiben hosszútávú endurance versenyeket akar valaki, az a Dakar és a tereprali bajnokságok, de a rali többé már nem egy endurance verseny. Az FIA-nak és a rendezőknek gondolniuk kell a programra.”

Mads Ostberg, a Citroen pilótája Capito álláspontja mellett van. „Ha feláll valaki és azt mondja nekem, hogy jó indok van ezt csinálni, akkor oké. De nem tudnak ilyet” – magyarázta a norvég pilóta. „B****tt hülyeség reggel ötkor felkelni és éjfélkor lefeküdni – nem látunk ilyet semelyik másik sportban sem.”

A rali világbajnokság menedzserét, Michele Moutont lesújtotta Ostberg panasza. „Amennyiben folytatjuk a ralik lerövidítését, hamarosan az Európa-bajnokság szintjére jutunk” – érvelt az Audival a ’80-as években több futamot is nyerő hölgy. „Mit akarunk csinálni? Ez az egyetlen futam idén, ahol négyszáz kilométerünk volt, a legtöbb verseny éppen hogy csak háromszáz kilométer felett van, mivel az extra kilométerek olyan sokba kerülnek. Igaz, ez a szombat egy hosszú nap volt, de mindenkinek hosszú volt. Csupán minden harmadik héten versenyzünk, a reakcióm pedig az, hogy amennyiben nem bírod, menj haza. Kicsit durva lehet a reakcióm, de ez az, amit gondolok.”

  

Andrew