Get Adobe Flash player

Aszfalt különlegesség… Willy Rampffal

 

Elült a port. Hat murvás forduló után 2015-ös a rali világbajnokság az aszfaltos futamokhoz érkezett, amit ugyan megszakít az Ausztrál Rally, de a német, a francia és nagy részben a spanyol viadal is szilárd borításon zajlik.

A murva után ez egy nagy váltás. De mik a legfőbb jellemzői ennek? Miben különbözik a Volkswagen Polo R WRC aszfaltos változata a murvás specifikációtól? Egy olyan ember válaszolja meg ezeket a kéréseket, aki mindig is otthon volt az aszfaltozott pályákon és sok évet töltött azzal, hogy Forma-1-es torpedókat készítsen fel nagydíjakra. Willy Rampf, a Volkswagen Motorsport technikai vezetője fedte fel az aszfaltos különlegességeket a német világbajnoki futamot megelőzően.

- A Deutschland Rallye jelenti a szezon első teljesen aszfaltos versenyét. Mennyire különböznek a murvás és az aszfaltos beállítások?

- Nyilvánvalóan a felfüggesztésben van a legnagyobb különbség. Murván jóval nagyobb a rugóút, mint aszfalton. A kocsinak nagyobb a hasmagassága is murván, aszfalton ötven-hetven milliméterrel alacsonyabban van. Ez egyszerűen azért van, hogy lejjebb vigyük a súlypontot. A lengéscsillapító beállítása sokkal keményebb aszfalton. Emellett a Deutschland Rallye-n nagyobb kerekeket szerelünk az autóra és a fékrendszer is nagyobb, mint a murvás versenyeken.

- Technikai szempontból mi tesz egy aszfaltralit olyan különlegessé?

- Alapvetően egy nagyon precíz autót akarnak a versenyzők, mivel nagyon pontosan kell pozícionálniuk az autójukat, főleg a Deutschland Rallye-n, mivel az aszfaltos utak relatíve szűkek. Nagyon kevés alternatíva van: ez egyik oldalon egy fal, a másikon általában egy korlát. Ez az, ami miatt egy nagyon precíz autóra van szükségünk. A mechanikai beállítás nagyon fontos ebben a tekintetben, mivel ez teszi lehetővé, hogy egy olyan kocsit biztosítsunk a versenyzőknek, ami megfelel a kívánságaiknak, már ami a felfüggesztés és a differenciálmű beállításokat illeti.

- Milyen fogásokat tudtok alkalmazni, hogy a Polo ideálisan felkészített legyen az aszfaltos pályákra?

- Befolyással tudunk lenni a teljes lengéscsillapító beállításra, nevezetesen hogy melyik lengéscsillapítókat és stabilizátorokat használjuk. Ez lehetővé teszi számunkra azt is, hogy meghatározzuk, mennyi alulkormányozottságot és túlkormányozottságot engedünk. Nyilvánvalóan szintén befolyással lehetünk a differenciálmű beállításokra, elöl és hátul is. Előfeszíthetjük a differenciálműveket, és az alap zárási nyomaték is fontos a kigyorsításkor és a fékezéskor. Például: amikor az egyik kerék a levegőben van, a másik még kapja a hajtást. Nagy zárási nyomatékkal nem fog keresztbe csúszni az autó az egyenesben, mivel mindkét kerék ugyanolyan sebességgel fog forogni – ez alulkormányozottságot idéz elő. Kompromisszumot kell találnunk.

- Milyen hatása van a guminyomásnak?

- Nyilvánvaló, hogy alacsony légnyomással próbálunk menni, mivel az jobb tapadást eredményez. Ez egy olyan dolog ugyanakkor, melynek kapcsán a pilótának egyet kell értenie a mérnökkel a helyszínen. A pilótéknak nagy tapasztalatuk van ezen a téren, és pontosan tudják, mi a legjobb számukra.

- A 2014-es Deutschland Rallye és az idei Monte adatait milyen mértékben tudjátok használni?

- A Monte-Carlo Rallye egy egyedi verseny a körülmények miatt, mivel meg kell küzdenünk jéggel, hóval, valamint nedves és száraz utakkal is. A Deutschland Rallye egy teljesen aszfaltos verseny, emiatt kicsit könnyebb megtalálni a megfelelő beállításokat, mint a Montén. A tavalyi adatokat fel tudjuk használni. A gyorsasági szakaszok alapvetően ugyanazok, mint 2014-ben. Ennek okán a versenyzők és a mérnökök pontosan tudják, hogy mit várhatnak.

 

Andrew