Get Adobe Flash player

Folyik a munka a 2017-es WRC-ken

 

2017-ben újgenerációs World Rally Car-ok lépnek pályára, melyek a mostaniaknál látványosabb kinézetűek és gyorsabbak lesznek az FIA új szabályzatának köszönhetően. A csapatoknál már folyik a munka rajtuk.

Húsz esztendővel az elsőgenerációs, kétliteres World Rally Car-ok és hat évvel az 1,6 literes változatok megjelenését követően 2017-ben új fejezet nyílik a rali világbajnokság történetében, amikor új technikai előírások lépnek hatályba.

A turbószűkítő a 33-asról 36 milliméteresre változik, az 1,6 literes direkt befecskendezéses turbómotor teljesítménye ezzel valószínűleg eléri a 400 lóerőt is, míg az autók 25 kilogrammal könnyebbek lehetnek. Az elektronikus felügyeletű középső differenciálműveket ismét bevetésre kerülhetnek, az autók 55 milliméterrel szélesebbek lesznek, a karosszérián pedig több kiálló elem lehet. A fejlesztők módosított csatlakozási pontokat határozhatnak meg a felfüggesztésben, ami az autók kezelhetőségét fogja javítani.

A versenyzők és a csapatok aktív szerepet vállaltak az FIA munkacsoportjának megbeszélésein, és meggyőződésük, hogy a változások jó irányba mutatnak. A mérnökök pedig tudnak már miről beszélni.

 

Ralirajongó grafikusok készítettek már néhány rajzot. Az Alfa nem tervezi a rali világbajnoki szereplést

 

A jelenlegi modellek, a Volkswagen Polo, a Ford Fiesta és a Hyundai i20 folytathatják szereplésüket, hozzájuk a Toyota Yaris csatlakozik

„Az esztétikai megfontolásokon túl az aerodinamikához jelentős mennyiségű szélcsatornás munkára is szükség lesz, mivel meglepően nagy szerepet tölt az be a ralisportban” – jegyzi meg a Volkswagen Motorsport technikai projektvezetője, Francois-Xavier Demaison. „A karosszériaelemek dizájnja nagy hatással van a motor- és fékhűtésre is.”

Az új csapat, a Toyota előnyben lehet, mivel egy fejlett szélcsatorna áll a rendelkezésükre a Toyota Motorsport GmbH kölni bázisán.

Amennyiben a rali világbajnokságon marad, a Citroen számára egy másfajta előny adódhat, nevezetesen hogy a 2017-es World Rally Car-ok motorja megegyezik azzal, amit a túraautó világbajnokságon lehet használni, azaz a francia gyártó alkalmazhatja a C-Elysee-vel kapcsolatos tapasztalatait. „A másik érdekes fejlesztés az aktív középső differenciálmű” – mondja Xavier Mestelan-Pinon, a Citroen Racing technikai igazgatója. „A Xsara WRC-ben és a C4 WRC-ben is volt ilyen 2010-ig. A költségeket valószínűleg kordában lehet tartani, mivel megvan már a hidraulikus rendszerünk a sebességváltó vezérléséhez és a leoldható hátsó differenciálműhöz. A tesztelésben is korlátozva leszünk, ez negyvenkét nap lesz évente.”

A homologizációt követően az elektronikus vezérlőegység szoftverének módosítása egy jokerébe fog kerülni a csapatoknak.

„Műszakilag a mai WRC-k harminc évre kelteződnek vissza” – jegyzi meg csípősen a Hyundai Motorsport főnöke, Michel Nandan, aki technikai igazgatói pozíciót töltött be korábban a Toyotánál, a Peugeot-nál és a Suzukinál is. „A 2017-es szabályok lehetővé teszik majd, hogy kiküszöböljünk olyan jelenségeket, mint a mechanikus differenciálmű által kiváltott alulkormányozottság.” A Hyundai Motorsport komoly feladattal áll szemben, új World Rally Car-t fejleszt 2016-ra, majd egy másikat 2017-re.

Ez idáig az alakulatok egyike sem mutatott még be olyan grafikát, amin a 2017-es kocsi tervei látszanának, a tervezők azonban javában dolgoznak már.

 

Andrew

 

2015. szeptember 4.