Get Adobe Flash player

Ami a Ford Fiesta RS WRC ruhája alatt van

A Ford legújabb WRC-je, mely az eladási rekordokat döntő utcai Fiesta alapjaira épül, a 2010-ben a Monte-Carlo Rallye-n bemutatott és ott győzelmet arató Ford Fiesta S2000 továbbfejlesztett változata. Az autó talpra állításáért a kék oválos cég hosszú távú brit partnere, az M-Sport felelt, akik a feladat elvégzéséhez a Ford Europe-tól kaptak segítséget. A teljesen új Fiesta a 2011-ben a költséghatékonyság jegyében megújuló rali világbajnokságnak képezi részét.

A rali világbajnokságot az utcai autókból épülő versenygépek legkeményebb kihívásaként ismeri mindenki, ahol a világbajnoki címért változatos, kíméletlen terepeken kell megküzdeni, a kopár, télies Svédországtól kezdve a tikkasztó hőmérsékletű, sziklás utakon zajló görög versenyig.

Az M-Sport a Ford mérnökcsapatával kiegészülve széleskörű, strukturált fejlesztési program keretében építette meg a 2011-es szezonra a Fiesta RS WRC-t.

A Ford technikai igazgatója, Christian Loriaux elmondta, a munkát nem akadályozta semmilyen probléma. „Az utcai Fiesta és az S2000-es kocsi, ami az elmúlt évben az SWRC sorozatban és más bajnokságokban futott, rengeteg adattal szolgált. Minden területet értékeltünk, és ha úgy éreztük, van olyan dolog, amiben van még lehetőség, azon fejlesztettünk is.”

„A bukókeretet és a karosszériát leszámítva nincsen túl sok olyan alkatrész, melyben a Fiesta RS WRC osztozna az S2000-es változattal. Bőséggel találhatunk olyan alkatrészeket, melyek hasonlónak tűnnek, de azokon is végeztünk módosításokat, hogy könnyebbek vagy erősebbek legyenek, vagy mert úgy éreztük, valamilyen fejlődést hoznak” – tette hozzá Loriaux.

A Ford Europe formatervező csapata kulcsszerepet játszott a Fiesta RS WRC kinézetének kidolgozásában. Ez biztosította, hogy az autón vizuálisan visszaköszön a sikeres Kinetic Design irányvonal, ami a Ford utcai modellpalettájának szinonimájává vált.

„A Ford Europe design csapatával együttműködve újraterveztük a kocsit, hogy az minél inkább magán hordozza a Ford Kinetic Design irányvonalát, ami a gyár utcai járműveinek fontos ismérve. Aerodinamikai okokból néhány helyen kompromisszumos döntéseket kellett hoznunk, de a versenygép kinézetével mind a Ford, mind az M-Sport nagyon elégedett” – árulta el Loriaux.

 

Ford EcoBoost technológia

A raliautót hajtó 1,6 literes turbófeltöltéses, közvetlen befecskendezéses erőforrás a Ford utcai autóiba szerelt motorok EcoBoost technológiai jegyeit hordozza magán.

A Ford Europe Motorsport igazgatója, Gerard Quinn a következőket nyilatkozta: „A Ford EcoBoost utcai motorcsalád a csökkentett hengerűrtartalmú, nagy hatékonyságú erőművek új generációját képviseli. A Ford mérnökei által Európában megalkotott négyhengeres EcoBoost motorok a nagynyomású benzinbefecskendezés, a fejlett turbófeltöltés és a kettős változó szelepvezérlés technológiáit vonultatják fel az égés hatékonyságának maximalizálása érdekében. Különböző hengerűrtartalomban szerte a világon elérhetőek a Ford utcai járműveiben ezek az erőforrások.”

„Az EcoBoost utcai motorsorozat tervezésekor összegyűlt tapasztalat felbecsülhetetlen értékűnek bizonyult a raliautó erőforrásának fejlesztésekor. Általában az utcai kocsik veszik át a versenyautókból a különböző technológiákat, de nagy örömünkre szolgál, hogy ebben az esetben ez fordítva történt” – tette hozzá.

A motortuningolással foglalkozó Pipo Moteurs felelt a Fiesta RS WRC erőművének fejlesztéséért. Az M-Sporttal és a Ford Motorsporttal az elmúlt időszakban szoros kapcsolatot kialakító francia vállalat mindkét céggel együttműködött a fejlesztési munkálatok során.

A feladat elvégzésében a Ford kulcsfontosságú támogatást nyújtott globális műszaki központjain keresztül, beleértve az Egyesült Államokban lévő Erőátviteli Kutató és Innovációs Központot, az Egyesült Királyságbéli Duntonban székelő Erőforrás Kutató Központot és a németországi Aachenben létesített Műszaki Kutatási és Fejlesztési Központot.

A legnagyobb erőpróba a közvetlen befecskendezés alkalmazása, ami viszonylag új technológia az autósportban. Loriaux is megerősítette, a motorfejlesztés nagy feladat volt. „Ez egy komoly vállalkozásnak bizonyult. A direkt befecskendezés egy komplex feladat, sokunknak ez volt az első alkalom, hogy versenymotoron ilyen rendszert használunk. A motor volt a legnagyobb kihívás az egész projekt során” – árulta el Loriaux.

 

Ami a Fiesta RS WRC ruhája alatt van

A Fiesta RS WRC 1,6 literes EcoBoost erőforrására a Garrett szállítja a turbófeltöltőt, aminek bemenetére az FIA előírásai szerint 33 milliméteres turbószűkítőt szerelnek. A motort a Cosworth elektronikus vezérlőegysége felügyelő. A Cosworth rendszere felel mindennemű adatgyűjtésért is.

A négykerékhajtásos erőátviteli rendszer mechanikus első és hátsó differenciálművekből áll, valamint egy kuplungból, mely a kézifék használata esetén leoldja a hátsó hajtást. Az M-Sport és Xtrac által kifejlesztett hatfokozatú szekvenciális sebességváltó mechanikus működtetésű, ehhez az M-Sport és az AP Racing együttműködésének köszönhetően egy kéttárcsás kuplung kapcsolódik.

Az első és a hátsó felfüggesztés McPherson rendszerű, a külső tartályos Reiger lengéscsillapítók be- és kirugózása állítható. Az acél lengőkarok és a gépi megmunkálású, alumíniumból készült kerékagyak minden irányban állíthatóak.

Brembo belső hűtésű féktárcsák és négydugattyús féknyergek gondoskodnak a megállásról laza és kemény talajon is. A fékerőelosztás állítható.

650 milliméter külső átmérőjű Michelin gumikon fut az autó minden talajtípuson, melyeket murván és havon 7x15, aszfalton 8x18 collos felnikre szerelnek.

 

A Fiesta RS WRC tesztkilométerei

Bemutatkozása előtt a Fiesta RS WRC-t tizenegyezer kilométernél is többet tesztelték murván, aszfalton, havon és jégen. Ez több mint amekkora versenytávot megtesznek a versenyzők két rali világbajnoki szezon alatt.

A csapat a teszteket 2010 márciusában kezdte még a Fiesta S2000-es autóval, melybe a Focus RS WRC kétliteres motorját építették.

Augusztusban gyorsultak fel az események, amikor az 1,6 literes prototípus motort (még direkt befecskendezés nélkül) először szerelték az autóba. Innentől kezdve a próbák Nagy-Britannia, Portugália, Franciaország és Spanyolország murvás, Nagy-Britannia, Franciaország és Spanyolország aszfaltos útjain zajlottak, valamint Svédországban hóban és jégen.

 

A kemény munka gyümölcse

A Fiesta RS WRC-n végzett alapos tesztmunka kifizetődött, jól mutatja ezt, hogy az új autó mind az évadnyitó svéd futamon, mind a szezonzáró wales-i versenyen elfoglalta a dobogó mindhárom fokát.

Első esztendejében nem kevesebb, mint tizenhárom pódiumos helyezést könyvelhetett el, ráadásul a 2011-es Wales Rally GB-n a Fiesta RS WRC új rekordot állított fel a Fordnak, miután a legjobb tízben nyolc ilyen autó végzett. A rali világbajnokság történetében eddig semelyik gyártónak nem sikerült ezt elérni.

 

Andrew