Get Adobe Flash player

Raliautók biztonsága - Új, biztonságosabb ülések

 

Új, biztonságosabb ülések

 

A 2008-as Japán Rally-t új típusú ülésekben teljesítette a gyári csapatok versenyzőinek nagy része, melyeket úgy alakítottak ki, hogy nagyobb védelmet nyújtsanak oldalirányú ütközések esetén.

Az ülést az FIA Institute zárt karosszériás kutatócsoportja fejlesztette, az már a második olyan biztonsági intézkedés volt, amit a kérdéses szezon során vezettek be.

A 2008-as év elején a csoport fejlett oldalütközés elleni védelmi rendszerét építették be a raliautókba. Ez magában foglalja azt, hogy az ajtó és az ülés között 200 milliméter helyet kell hagyni, amit energiaelnyelő anyaggal töltenek ki, hogy minimalizálják a bent ülőket érő, az ütközésből adódó energiát és erőket.

Az új specifikációjú ülés újabb része a csoport oldalütközés elleni védelmi rendszerének, az növelt szilárdsággal és támasszal rendelkezik a hátulról történő becsapódások esetén. Az ülés azzal maximálja az oldalirányú ütközések esetén a medence, a váll és a nyak védelmét, hogy a terhelést egyenletesen osztja szét a bent ülő testén.

Az ülés támaszait és az öv pozícióit speciálisan úgy tervezték meg, hogy hatékony és egyforma tartást biztosítsanak a felsőtestnek. Egy nagy G erőkkel kivitelezett teszt, valamint egy teljes méretű autóval végrehatott tesztelés bizonyította, hogy a nagy sebességű 100 G-s oldalütközés is súlyos sérülések nélkül élhető túl.

A Japán Rally-ra többféle méretben készült ülés, a versenyzők többségét el tudták látni. A beépítéssel kapcsolatos apróbb dolgokat és a komfortot Japánban és a brit versenyen vizsgálták, a Motorsport Világtanács ezt követően hagyta jóvá az új FIA standardot, a 2009-es szezontól kezdődően pedig minden méretben elérhetővé vált a biztonságosabb ülés.

Professzor Sid Watkins, az FIA Institute elnöke a következőket nyilatkozta: „Örülök, hogy az FIA Institute, a zárt karosszériás kutatócsoport és a gyártók munkája ennek az új ülésnek a bevezetéséhez vezetett. A fejlett oldalütközés elleni védelmi rendszer második fázisaként jelentős előrelépéseket tettünk abban, hogy csökkentsük az oldalirányú balesetek következményeit.”

 

Andrew

 

2009. február