Get Adobe Flash player

Raliautók biztonsága - Biztos öltözék

 

Biztos öltözék

 

A védőöltözékre vonatkozó új standardjával az FIA biztonságosabbá és erősebbé teszi a versenyruházatot, mely a legnagyobb kihívásokat tartalmazó környezetben is meg tud felelni. Az FIA AUTO magazinja a 2019. évi negyedik negyedéves kiadásában foglalkozott a témával.

Az FIA új standardja szerint 2020-tól a versenyzői overáloknak legalább tizenkét

másodpercen át ellen kell állniuk a direkt lángoknak

 

A 2018-as uruguayi Formula E futamon tízezer euróra büntették Lucas di Grassit, valamint három büntetőpontot véstek az Audi pilótájának versenyzői licencébe, mivel nem viselt megfelelő tűzálló alsóruházatot. Néhányan úgy vélték, a büntetés túlzó volt, di Grassi azonban azonnal elfogadta azt. „Ez hiba volt az én részemről” – mondta az esetet követően. „Egy döntés volt ez, amit ma hoztam meg az extrém hőmérséklet miatt, miután kifogytam az alsóruházatból és nem gondoltam, hogy ez probléma lehet. De természetesen tudatában kell lennem annak, hogy a megfelelő dolgokat kell viselnem a verseny során.” Megvan az oka, hogy miért nem ellenkezett a büntetés kapcsán di Grassi, miközben körülötte a többiek megtették: tudja, hogy a szabályok az ő és a versenyzőtársai érdekét szolgálják.

2020-tól a Formula E és a Forma-1 pilótáinak, a rali világbajnokság 1-es prioritással rendelkező versenyzőinek, valamint – a 2020-2021-es szezon kezdetétől – a hosszútávú világbajnokság indulóinak még jobban oda kell figyelniük, hogy mit is viselnek. A Nemzetközi Automobil Szövetség a védőöltözékekre vonatkozóan ugyanis új standardot (8856-2018) adott ki, ami 2021-től már a fenti bajnokságokban indulók mellett a Forma-2, a rallycross világbajnokság és a tereprali világkupa versenyein is kötelező lesz. Ez azt jelenti, hogy a versenyző csak olyan öltözéket – overált, alsóruházatot, kesztyű, cipőt – viselhetnek, melyek teljesítették a szigorú teszteket.

 

Könnyű évek előtt

A védőöltözékek ezen legújabb fejlesztései csaknem húsz éve folyamatban vannak az új standardok kidolgozásával együtt, melyet az FIA a vezető versenyöltözék gyártókkal együtt alkotott meg, hogy a legmagasabb szintű biztonságot nyújtsák.

Az előző években a versenyzőknek nehéz overálokat kellett viselniük, az utóbbi esztendőkben azonban elmozdultak az olyan fejlett anyagok felé, mint amilyen a Nomex is, ami egy könnyű mesterséges szálanyag. Ezt a 8856-2000-es standard alatt homologizálták, amit tizennyolc évvel ezelőtt adtak ki, ennek frissítése azonban a versenyruházatok komoly fejlesztését tette szükségessé.

Az Alpinestars azok között a vezető versenyruházat gyártók között volt, akik keményen

dolgoztak, hogy megfeleljenek az új standardnak a következő szezonban

 

Az új, FIA 8856-2018-as standard számos javulást biztosít, kihangsúlyozva a teszteket, melyeket a ruházat minden darabjának teljesítenie kell. Az egyik fő fejlesztés a hőátadási index (Heat Transfer Index), ami húsz százalékkal növekedett. Nuno Costa, az FIA versenyzői biztonsági részlegének vezetője azt mondja, ez kulcs volt, amikor áttértek a korábbi standardról, hogy segítsék megvédeni a versenyzőket a direkt lángok és a másodfokú égési sérülések ellen.

„A probléma, ami az előző standarddal volt, hogy míg hőátadást csináltunk az overálokon és a kesztyűkön, az alsóruházattal, maszkkal, zoknival és cipővel kapcsolatban csupán az anyag tömörségére volt elvárásunk” – magyarázza Costa. „Az évek során a versenyzők olyan anyagokat kezdtek el viselni, ami jobban illeszkedett a test komfortjához, a tömörség tehát nem volt már releváns többé.”

A tömör anyagoktól a jobban passzoló versenyruházat felé történő elmozdulásnak részben az volt az oka, hogy a versenyzők súlyt akartak megspórolni az autóban. A Forma-1-ben a versenyöltözék gyártó Puma egy új, könnyebb és egyszer használatos overált fejlesztett ki, melynek súlya mindössze hatszázötven gramm, míg Lewis Hamiltonról tudni, arra kérte a versenyruházat gyártót, hogy vegyék ki a varrásokat a ruházatából, megspórolva tíz grammot.

A különféle versenyruházatokhoz használt anyagokat lángtesztnek vetették alá az FIA kritériumai szerint

 

Az új standard figyelmének középpontjában az alsóruházat volt, mivel már ez is része a hőátadási tesztnek, ami azt jelenti, hogy az új elvárások teljes sorát teljesítenie kell az alsóruházatnak is. „Úgy döntöttünk az új standarddal kapcsolatban, hogy új hőátadási tesztet vezetünk be az alsóruházatra” – mondja Costa. „Kifeszítjük az anyagokat, hogy azt a módot mutassuk, ahogyan a felsőt és a nadrágot a versenyzők viselik az autóban. Tehát még ha úgy is visel a versenyző egy anyagot, hogy az ki van feszítve, biztosak lehetünk benne még mindig, hogy a megfelelő védelmet adjuk.”

Ez különösen nehézzé tette az alsóruházatok számára az új előírások teljesítését, mivel az olyan tesztet is magába foglal, ahol a hőátadást kifeszített állapotban vizsgálják, miközben a ruházatot láng éri minimum öt másodpercig, hogy a hőmérsékletemelkedés 24 Celsius fokos legyen. A feszülés miatt, aminek az alsóruházat ki van téve a teszt során, ez az egyik kulcsfontosságú terület, amivel a gyártók megküzdöttek. Ez részben amiatt van, hogy hogy hogyan készítik el az alsóruházatot, ami arra sarkallta a gyártókat, hogy új technológiát találjanak az előállításhoz. „Ez már inkább az anyag tömörítéséről szól, nem annyira arról, hogy milyenfajta anyagot használnak most” – mondja Costa.

 

Kihívásokkal teli környezet

A szabatos tervezési követelmények, melyekhez minden gyártónak tartania kell magát, részei annak, amik a standardot szigorúvá teszik, és emiatt van az, hogy a védőruházat minden darabját le kell tesztelni. A HTI teszt meghatározza, hogy a versenyző overáljának minimum tizenkét másodpercen át kell ellenállnia egy közvetlen lángnak, míg az alsóruházatnak, zokninak, maszknak öt, a cipőnek és kesztyűnek tizenegy másodpercen keresztül, kivétel az utóbbi tenyérrésze, aminek nyolc másodpercen át.

Ez komoly kihívásnak bizonyult a gyártók számára. Nico Buzzatti, a versenyruházatokat előállító Alpinestars minőségbiztosítási vezetője a következőket mondja: „A versenyzői overálon végzett HTI teszt volt a legnagyobb kihívásokat támasztó teszt, amit megtapasztaltunk. Biztosítanunk kellett, hogy az overál meg tud felelni a szigorúbb standardoknak, miközben ugyanolyan alacsony súlyon tartjuk még mindig az új anyagok fejlesztésének folytatásával és gondoskodva arról, hogy még mindig ugyanazzal a magas szintű lélegzőképességgel látjuk el, amiről ismertek vagyunk.”

A modern versenyzői overálok könnyűek és légáteresztők, hogy fokozzák a versenyzői komfortot és biztonságot az autóban. A dilemma az volt, hogy hogyan tartsák ezt fenn, miközben megfelelnek az új, keményebb előírásoknak is. „Amennyiben az overál túl vastag, a versenyző elkezdhet kifáradni az öltözék alacsonyabb lélegzőképessége miatt” – magyarázza Costa. „Ez az, ami miatt a komfort annyira fontos, az overálnak viselhetőnek kell lennie még mindig azokon a versenyeken, amelyek az FIA bajnokságainkban vannak.”


Az alsóruházat anyagát ki is kellett nyújtani, hogy így is ellenáll-e a direkt hőnek meghatározott időn keresztül

 

Miután a versenyzők nagy sebességgel versenyeznek precíziós körülmények között, a legkisebb kényelmetlenséget is megérezhetik a pilótafülkében. Ez az, ami miatt az Alpinestars együttműködik a versenyzőkkel, hogy egyedi öltözékkel lássa el őket, mely képes kezelni ezt. „A versenyző testalkata és az ülés struktúrája gyakran okoz kényelmetlenséget, úgyhogy egy vagy két milliméterrel arrébb viszünk egy varrást, hogy leküzdjük ezt” – meséli Buzzatti. „Rendkívül lélegzővé is tesszük az overálokat azzal, hogy méhsejt struktúrájú betétekkel látjuk el, és ahol lehetséges, stratégiailag pozícionált lélegző streccs paneleket helyezünk el a deréknál, az ülepénél, valamint a karok alsó részén, melyek nagyobb szabadságot biztosítanak a mozgásban.”

Ezek a követelmények némileg mások lehetnek a raliversenyzőknél, mivel ők gyakran dolgoznak az autón a szakaszok között, sok időt töltve hajolással, esetleg még le is fekszenek a talajra, ami durva és koszos felület is lehet. „Az Alpinestar számára a fő fókusz az, hogy biztosítsa, hogy az overál a lehető legflexibilisebb legyen a raliversenyzők számára” – mondja Buzzatti. „A rali világbajnoki versenyzői overáljaink kiterjedt streccs panelekkel rendelkeznek a deréknál, az ülepnél és a könyökrésznél a komfort optimális szintje érdekében.”

Az új standard természetesen versenyzői overálokra vonatkozik, de

alsóruházatokra, maszkokra, valamint kesztyűkre, zoknikra és cipőkre is

 

Az új standardok alapján az öltözék minden darabja tízéves érvényességi periódussal fog csupán rendelkezni az FIA előírásainak megfelelően, miután kutatások demonstrálták, hogy az öltözék veszthet a biztonsági teljesítményéből a hosszú használat során. Ennek biztosítására, hogy minden, a versenyzők által beszerzett és egy versenyhétvégén viselt termék eredeti, új jelölési rendszert vezetnek be, ami minden eddiginél könnyebben beazonosíthatóvá teszi az eredeti termékeket a tisztviselők és a nemzeti szövetségek számára.

Arra is vannak tervek, hogy a jövőben egy sisakkiszabadító rendszert is alkalmaznak a versenyzők maszkjában, ami lehetővé teszi, hogy anélkül távolítsák el a sisakot a versenyző fejéről, hogy terhelést továbbítanának a nyakára, ezáltal csökkentve a további sérülés esélyét. „Egészen idáig nem volt semmilyen standard elvárás a jóváhagyott termékekre, ami csökkentette volna a nyak felé továbbított terhelést a sisak levétele közben” – magyarázza Costa. „Emiatt az FIA orvosi bizottsága felkérte a biztonsági részleget, hogy álljanak elő tervezési követelményekkel és teljesítményértékelésekkel.”


Az Alpinestars az első gyártó, mely teljesítette a teszteket minden

professzionális szintű versenyruházati termékével

 

Jóllehet a tűzeset nem gyakori látvány az autósportok csúcsszintjein manapság, köszönhetően a fejlett tervezésű autóknak, Costa úgy véli, ez nem jelenti azt, hogy nyugodt felfogással kellene kezelni a védőruházatot. Az új standard hozzáférést biztosít a versenyzők számára a valaha viselt legbiztonságosabb versenyzői overálokhoz, mindezt minimális költségtöbblettel, a fejlesztések pedig azt mutatják, hogy az FIA folyamatosan végzi a biztonsági kutatásait ezeken a területeken.

A gyártók számos terméket homologizáltak már az FIA-val az új standardok szerint. Az Alpinestar az első gyártó, mely teljesítette a teszteket minden professzionális szintű termékével, de a többi cég sincs sokkal lemaradva. Azzal, hogy a novemberben elrajtolt új Formula E szezonban kötnie kellet magát minden versenyzőnek az új standardokhoz, a verseny zajlik, hogy találkozhassunk velük.

Nehéz feladat

A versenyzői védőruházatnak a következő teszteken kell átesniük, hogy megfeleljenek az FIA új standardjának:

- Tűzállóság: az anyagot direkt lángnak teszik ki meghatározott időn keresztül.

- Hőátadás: az anyagnak minimum tizenkét másodpercig kell ellenállni direkt lángnak, míg az alsóruházatnak, zokninak, maszknak öt, a cipőnek tizenegy, a kesztyűnek pedig tizenegy másodpercen keresztül, kivétel annak tenyérrésze, aminek nyolc másodpercen át.

- Hőátadás az alsóruházatoknál: az anyag tesztelése, hogy megmutatkozzon, hogyan teljesít, amikor egy felületre kifeszítve rögzítik, aztán hőnek teszik ki.

- Mechanikai ellenállóképesség: tesztelés, hogy megmutatkozzon, mennyire vetemedik és nyúlik az anyag terhelés következtében.

- Cérna tűzállósága: tesztelés, hogy megmutatkozzon a varrás ellenállósága, amikor lángnak van kitéve.

- A strukturális varrások húzószilárdsága: a varrások szilárdságát egy húzástesztelő géppel tesztelik.

- A vállpánt húzószilárdsága: a vállpánt szilárdságát húzással tesztelik, melynek erősségét fokozatosan növelik egészen a szakadásig.

- Méretváltozás: az anyag tesztelése, hogy megmutatkozzon a méretváltozás, amikor mosási és szárítási folyamatnak van kitéve.

- Konvektív hőállóság: a nem textil anyagok konvektív hőállósági tulajdonságait 260 Celsius fokos hőmérsékleten tesztelik.

- Kesztyűujjak: a kesztyű ujjainak varrását tesztelik tűzállósági szempontból.


Andrew

 

2019. december 27.