Get Adobe Flash player

Raliautók biztonsága - Az FIA a bukócsövek fejlesztésére törekszik

 

Az FIA a bukócsövek fejlesztésére törekszik

 

Az FIA Institute teszteléseket hajt végre, hogy fejlessze a raliautók biztonságát arra az esetre, ha azok felborulnak. A téma Mads Ostberg Szardínia Rally-n történt balesete kapcsán került előtérbe.

Ostberg Ford Fiesta RS WRC-jében a bukócső A oszlopnál lévő részét ki kellet vágni és egy új elemet beépíteni, miután a szardíniai világbajnoki futam pénteki napján megsérült az.

Az FIA Institute a bukócsőrendszer ezen részére és legfőképpen az alkalmazott anyagra helyez nagy hangsúlyt.

Négyfajta bukócsövet teszteltek, melyek különféle típusú acélból készültek. A folyamatban négy darab Subaru raliautó semmisült meg, de felbecsülhetetlen értékű – potenciálisan életmentő – adatok birtokába jutottak. Az első szimulációs balesetben egy mozgó padlóra helyezett Impreza A oszlopát érte egy 30 kilométer/órás sebességnél kisebb behatás.

A kutatócsoport egyik tagja a Prodrive technikai igazgatója, David Lapworth is, aki a következőket mondta el a kísérletről: „Egy súlyos, de nem katasztrofális balesetet rekonstruáltunk. Ez egy borulás volt, vagy ha úgy tetszik, az autó 30 kilométer/órás sebességgel csapódott a földbe, miközben az A oszlop vette fel a teljes erőhatást.

Az autó függőleges esését vizsgáljuk. Ez nem egy nagy, drámai, frontális hatás, ez a borulás esetén védő rendszerről szól. Amikor egy autó felborul, ritka az, hogy egy szikláról esik le és pontosan a tetejére érkezik.”

Az FIA Institute kutatási tanácsadója, Andy Mellor így nyilatkozott: „Egy bukócsőnek erősnek kell lenni vagy energiaelnyelőnek? Valójában mindkettőnek – egy kompromisszumnak. A fémek azonban nem így viselkednek általában, inkább szilárdak vagy rugalmasak.

Egyedülálló módon vizsgálhattunk meg most egy balesetet, ami úttörővé teszi ezt a munkát.

Amit megtanulhatunk, a bukócső hibáinak sorozata. Ha egy kapcsolódási pont megsérül, a rendszer elveszti strukturális merevségét. Ezeket egy rugalmasabb vagy toleránsabb csatlakozási ponttal helyettesítve lehetővé tenné a csatlakozások nagyobb elhajlását, miközben a teljes struktúra épebb maradna.”

 

Andrew

 

2013. június 30.