Get Adobe Flash player

Raliautók biztonsága

 

Az oldalütközés elleni fejlett védelmi rendszer

A 2008-as szezon biztonsági fejlesztései

 

A rali világbajnokság 2008-as szezonjának első fordulója, a Monte-Carlo Rallye volt az, ahol a csapatoknak először kellett használni az FIA által kifejlesztett új oldalütközés ellen védő rendszert.

Az FIA Institute zárt karosszériás kutatócsapata által kifejlesztett oldalütközés elleni fejlett védelmi rendszert azért hozták létre, hogy megóvják a pilótákat és navigátorokat a súlyos sérülésektől akkor, amikor autójukkal nagy sebességnél oldalirányban csapódnak be egy szilárd tárgyba.

A rendszer leglényegesebb eleme, hogy kétszáz milliméter helyet biztosítsanak az ajtó és a versenyzők ülése között, ezzel minimalizálva a bent ülőket érő, az ütközésből adódó energiát és erőket.

Az FIA Institute elnöke, Professzor Syd Watkins a következőket mondta el: „Háromévnyi kutatómunka és tesztelés után örülök, hogy testet öltött a raliautókban ez a fontos biztonsági elem. A csapatok és a versenyzők rendkívül támogatónak bizonyultak egész idő alatt, és a folytatásra törekszünk, hogy minél magasabb biztonsági színvonalat érjünk el a sportunkban.

A csapatok a tél folyamán azzal voltak elfoglalva, hogy a rendszer leglényegesebb elemét beépítsék, mely nagyobb túlélési teret és oldalirányú erőelnyelést biztosít. A további oldalütközés elleni védelem, a megerősített ülés, a megerősített üléstartók, a biztonsági háló és a biztonsági öv optimalizált rögzítési pontjai a nyári szünet során kerülnek bevezetésre. A tervek szerint 2009-ben érkezik egy olyan új ajtó melletti bukócsövezési rendszer, mely a terheléseket jobban elosztja.”

Az FIA Institute 2005 márciusában a Subaru és a Peugeot csapatával kezdett el az oldalütközéses projektjén dolgozni.

Az elsődleges cél az volt ezzel, hogy minimalizálják a bent ülőket egy ütközés során érő erőket. Ezt a nagyobb túlélő tér létrehozásával, energiaelnyelő anyagok használatával és az ajtóknál alkalmazott terheléselosztó csövezéssel érték el. A következő nagy feladat a versenyzők ülésének a fej, a váll és a medence részen történő megerősítése volt. Az ülés azért fontos, mivel ez a fő kapcsolat a versenyzők teste és az autó között. Egy esetlegesen bekövetkező balesetkor is ez az utolsó védelmi vonal.

A biztonsági háló, melyet továbbra is fejlesztik a csapatok, az autó középvonalában, a sofőr és a navigátor között helyezkedik el azért, hogy csökkentse a bent ülők mozgását és megakadályozza, hogy egymásnak okozzanak sérülést egy erős becsapódás vagy borulás alkalmával.

Az ajtóknál alkalmazott terheléselosztó csövezés növeli az autó első ajtóknál meglévő szilárdságát, és egy oldalütközés során csökkenti a behatolás mértékét.

A DEKRA speciális, nagy G erőket előállítani képes eszközét vették igénybe a fejlesztésekhez, ahol demonstrálásra került, hogy egy nagysebességű 70 G-s oldalütközés is súlyos sérülések nélkül élhető túl.

 

Andrew

 

2008. február