Get Adobe Flash player

Renault Clio RS R3

A Clio évről évre újból megveti kerekeit a gyorsasági szakaszokon

A híres Kit-Car és Szuper 1600-as változat után a Renault Sport Technologies 2007-ben bemutatta a Clio RS R3-as változatát. Az amatőr és tapasztalt raliversenyzőknek egyaránt szánt Clio RS R3-nak két változata elérhető, a Maxi és az Access.

A Clio RS R3 az FIA által kiadott legújabb előírások alapján kapta nevét, ezek a szabályok az új, megbízható, nagyteljesítményű, ugyanakkor elérhető áron megvásárolható autók megjelenését próbálják serkenteni. A Clio RS R3 célja, hogy a Szuper 1600-as változat menettulajdonságait ötvözze az N csoportos árakkal. Azért, hogy a modell széles rétegek számára legyen elérhető, a Renault Sport Technologies egy sokoldalú modellt tervezett, ami nagyobb átalakítások nélkül képes a jó szereplésre szilárd burkolaton és laza talajon.

A Clio RS R3-ban a Clio RS erőtől duzzadó formája köszön vissza, a versenyváltozatot kívülről a tetőn lévő szellőző különbözteti meg. A Clio RS karosszériáját megerősítették, a bukócső elkészítéséhez több mint 40 méter acélcsövet használtak fel.

A futómű a már jól bevált rendszerű, de több módja van a finomhangolásnak, ami megkönnyíti az autó beállítását a különböző útfelületekre.

A kétliteres, 16 szelepes szívómotor mind kívül, mind belül átalakításokon esett át, ami után legnagyobb teljesítménye 250 lóerő 8400-as percenkénti fordulatszámon. A négyhengeres erőforráshoz egy hatsebességes szekvenciális váltó kapcsolódik. Az elektronikus vezérlőegység felügyeli a motor és a váltó működését és felelős az adatgyűjtésért is.

Az utastér a bent ülök komfortjának megfelelően és a biztonságot szem előtt tartva került kialakításra. A Clio RS R3-ban minden szükséges biztonsági felszerelés megtalálható: kagylóülések, hatpontos biztonsági övek, tűzoltó készülékek, áramtalanítók. A vezető pozíciója ergonómikus, a váltókar és a hidraulikus kézifék karja közel van a kormánykerékhez.

Az első szezon után a Renault Sport Technologies számos fejlesztést hajtott végre a Maxi változaton, a legtöbbet a lengéscsillapítókkal és a sebességváltóval foglalkoztak.

A kínálatban jelen van az Access változat is: ez a belépő szintű modell az amatőr versenyzők számára lehet vonzó, hiszen a kezdeti kiadások és az üzemeltetési költség egyharmadával kevesebbe kerülnek, mint a Maxi verzió esetében. A versenyzők a rendelkezésre álló költségvetésük és tapasztalatuk szerint fejlődhetnek tehát. Az Access változat a Premium kit felhasználásával a Maxi technikai szintjére hozható.

 

Műszaki adatok (Maxi változat)

 

Motor: F4R RS 2 literes, soros, négyhengeres szívómotor, Magneti Marelli benzinbefecskendezés, SRT elektronikus motorfelügyelő rendszer

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 82,7 mm

Löket: 93 mm

Hengerűrtartalom: 1998 ccm

Teljesítmény: 250 LE (fordulatszám: 7800 1/min)

Forgatónyomaték: 245 Nm (fordulatszám: 5400 1/min)

Maximális fordulatszám: 7800 1/min

 

Tengelykapcsoló: mechanikusan működtetett egytárcsás kuplung

 

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, Sadev 6 sebességes kézi kapcsolású szekvenciális váltó, kormányoszlopra erősített joystick váltókar, ZF lamellás önzáró differenciálmű

 

Felfüggesztés: McPherson felfüggesztés állítható Bilstein lengéscsillapítókkal elöl. Ferde lengőkar állítható Bilstein lengéscsillapítókkal hátul

 

Fékek:

Elöl: Brembo négydugattyús féknyergek, belső hűtésű féktárcsák, átmérő aszfalton 330 mm, murván 280 mm

Hátul: Brembo kétdugattyús féknyergek, tömör féktárcsák, átmérő 274 mm

Hidraulikus kézifék

 

Kerekek:

Murva: 6x15 collos felnik

Aszfalt: 7x17 collos felnik

 

Gumik:

Murva: 195/70x15 gumik

Aszfalt: 200/50x17 gumik

 

Karosszéria: önhordó acélkarosszéria, ahhoz több ponton rögzített, hegesztett SONAS biztonsági bukókeret. Diffúzor

 

Üzemanyagtartály: 55 liter

 

Méretek:

Hossz: 3991 mm

Szélesség: 1768 mm

Magasság: 1480 mm

Tengelytáv: 2585 mm

Nyomtáv elöl: 1560 mm

Nyomtáv hátul: 1541 mm

Súly: 1080 kg (FIA minimum)

 

A Renault Clio RS R3 eredményei:

IRC 2WD Cup bajnok:

2011: Jean-Michel Raoux

Országos Rallye Bajnokság – 2WD Kupa bajnok:

2014: Fogasy Gergely (a hatból csak három futamot teljesített Renault Clio RS R3-mal)

2015: Klausz Kristóf

 

Andrew