Get Adobe Flash player

Mexikói polémiák

A Mexikó Rally csupán néhány esztendeje szerepel a világbajnokság versenynaptárában, az évek alatt számos vitás eset akadt mégis.

 

Solberg segítséget kap – 2004

Az uralkodó világbajnokként szereplő Petter Solberg a 2004-es futam első napjának végén, két szakaszgyőzelemmel a tarsolyában, 5,6 másodperces vezetés birtokában ért a nap végi szervizparkhoz. Jókedvűen csevegett, de mikor visszaült az Imprezába, hogy bemenjen az időellenőrzőbe, a mosoly hirtelen ráfagyott az arcára: a motor nem indult. Újra próbálta, hiába, a boxermotor néma maradt. Neki és navigátorának, Phil Mills-nek minden erejét össze kellett szednie, hogy az 1230 kilós WRC-t feltolja az enyhe emelkedőn, de ez nem igazán sikerült. A győzelmi esélyek szertefoszlottak. Végül négy perc késéssel érkeztek meg az állomáshoz, amiért negyven másodperc büntetést kaptak. Ezzel már csak negyedikek voltak. Később a versenybíróság újabb öt perccel szankcionálta az esetet külső segítség igénybevétele miatt, tette ezt annak ellenére, hogy a világbajnok páros nem kért meg senkit arra, hogy segítsenek tolni az autót. A tizenharmadik pozícióban találták magukat hirtelen, innen a verseny végére a negyedik helyig jöttek fel.

  

Motorcsere a Citroennél – 2008

A csütörtöki shakedown-on Sebastein Loeb Citroenjének motorjában az üzemanyag befecskendező csődöt mondott, a csapat emiatt úgy döntött, új erőforrást szerel a C4 WRC-be. Mexikó a harmadik állomása volt a motorokra vonatkozó allokációs szabálynak, ami miatt azok, akik a három verseny – Monte-Carlo, Svédország, Mexikó – közül bármelyiken kicserélik az egységet, automatikusan öt perces büntetést kellett, hogy elkönyveljenek. Loeb viszont kiesett Svédországban, így a franciák azt gondolták, joguk van a cseréhez. Nem így volt, a szabályok szerint a gépátvétel után nem lehetett motort cserélni, így a Citroen visszaszerelte a Monte-Carlóban győztes motort. Az eset rávilágított, az előírásokat pontosítani kell.

  

Trivino bedobta a kesztyűt – 2008

Ricardo Trivino helyi hős lett, amikor korosodó Peugeot 206 WRC-jét hazai versenyén a nyolcadik helyen hozta célba, megszerezve ezzel élete első világbajnoki pontját is. Amit nem sokáig tarthatott meg… A futam második napján ugyanis kizárták, miután olyan kesztyűt viselt, ami az FIA legutolsó szabványai szerint nem volt homologizálva. Fellebbezéssel folytathatta a mexikói a ralit, de a versenyfelügyelők döntését az FIA később jóváhagyta. Ez azt jelentette a helyi rajongók legnagyobb felháborodására, hogy Trivino elvesztette a nehezen megszerzett pontot.

  

Ogier hibája – 2011

Mexikóban láthatta meg először a nagyvilág, mennyire gyors Sebastien Ogier, miután a pilóta S1600-as Citroen C2-esével a nyolcadik helyen végzett 2008-ban. Három évvel később azonban ugyanitt esett meg egy mélypont is a francia volánművész karrierjében. Ogier tizenegy másodperccel vezetett márkatársa, Sebastien Loeb előtt az utolsó nap reggelén. A Citroen nem alkalmazott csapatutasítást, de mindkét versenyző számára világos volt, nem szabad semmi ostobaságot csinálni. Vasárnap reggel az első szakaszon Ogier azt láthatta a részidők alapján, hogy Loeb jön fel rá. Elsőként rajtolva, nyomás alatt versenyezve elkövetett egy apró hibát, lecsúszott az útról, és olyannyira megsérült az autója, hogy nem tudta folytatni a versenyt. Enyhén szólva sem örült a Citroen csapatvezetése ennek. Talán ez volt az a pont, amikor kezdett megromlani a Citroen-Ogier kapcsolat.

 

Al-Attiyah esete a szeleppel – 2011

Nasser Al-Attiyah elsöprő győzelmet aratott a Szuper 2000-es világbajnokság mezőnyében, ráadásul a céldobogóra az abszolút értékelés hetedikjeként állhatott fel Fiestájával. A versenyt követő technikai ellenőrzésen azonban a kocsit szabálytalannak találták. Az üzemanyagtartály szellőztető rendszerében egy szelep nem felelt meg az előírásoknak, így a katari versenyzőt kizárták. A hírről csak akkor értesült a katari, amikor a repülőgépről otthon leszállva bekapcsolta telefonját. Nem igazán örült.

 

Andrew