Get Adobe Flash player

Citroen DS3 R3T

Amellett, hogy a rali világbajnokság küzdelmeiben – ahol öt gyártói bajnoki címet szerzett – hivatalos csapatként vesz részt, a Citroen Racing mindig is rendelkezett olyan versenyautóval, melyet ügyfelei számára fejlesztett. A bajnokcsapat ezt a gazdag tradíciót a Citroen DS3 R3T-vel folytatja, melynek bemutatkozását a 2010-es év végére tervezik. A sokoldalú, nagyteljesítményű, de megfizethető áron kínált DS3 R3T készen áll arra, hogy kategóriájának vezető szerepét töltse be.

Az FIA R3-as kategóriájának előírásai alapján tervezett DS3 R3T szerkezeti kialakítása és megjelenése megegyezik az utcai modellével. A sorozatgyártású karosszériát hegesztett, több ponton rögzített bukócsővel erősítették meg, ami növeli a szilárdságot és a versenyzők biztonságát.

A motorháztető alatt a négyhengeres, 1,6 literes THP (Turbo High Pressure – nagynyomású turbófeltöltés) motor található, a PSA sorozatgyártású erőforrása fejlesztéseken esett át. A különböző versenyalkatrészek (légbeömlő, vezérműtengelyek, dugattyúk, hajtókarok, kipufogórendszer és turbófeltöltő, elektronikai egység) segítségével a teljesítmény eléri a 210 lóerőt. A motorerő mellett különleges figyelmet fordítottak a forgatónyomaték, ezáltal a vonóerő növelésére, hiszen ez egy kulcsfontosságú tényezője a menetteljesítménynek. A 350 newtonméterrel a DS3 R3T erőforrása páratlan rugalmasságot kínál.

A DS3 R3T megalkotásakor a Citroen Racing mindazt a széles körű tapasztalatot felhasználta, melyet a rali világbajnokságon szerzett. Mint ahogyan a C4 WRC-ben is, a hatfokozatú sebességváltó félautomata vezérléssel rendelkezik, ez, összehasonlítva a manuális egységgel, kétszer gyorsabb váltásokat tesz lehetővé, de az erőátvitel megbízhatóságát is javítja.

A futómű a legfejlettebb technológiákon alapul, a kemény murvás felületektől kezdve a nagyon sima aszfaltutakon is megállja a helyét. A széleskörű beállítási lehetőségek biztosítják azt, hogy a DS3 R3T-t bármilyen vezetési stílushoz hozzá lehessen igazítani. A Citroen Racing a BFGoodrich gumiabroncsok használatát ajánlja.

Az utcai autóból származó, illetve kimondottan versenycélokra tervezett alkatrészekből álló DS3 R3T elérhető áron kapható meg, a Citroen Racing kit formájában is árusítja, de megvásárolható a versenykész autó is.

A Citroen Racing hatalmas tapasztalata megmutatkozik a DS3 R3T karosszériájának merevségében és passzív biztonságában. A standard utasfülke könnyebb, mivel nincsenek benne egyes, az utcai változatban megtalálható alkatrészek. Az utasfülkét hegesztéssel erősítették meg és 45 méternyi acélcsőből készült, több ponton rögzített bukócsövet építettek bele. Az ipari eszközökkel tervezett csőrendszert az autón kívül állítják össze, ez ad lehetőséget a rendkívül jó minőségű hegesztésre. A versenyzők biztonságát a karosszéria kivitelezésének számos eleme, mint például az övek kereszttartója, vagy az ajtómerevítések javítják. A karosszériát az összes szükséges konzollal és megerősítéssel ellátják kiszállítás előtt, ami csökkenti az összeépítéshez szükséges időt és költséget.

A súlyelosztás javítása érdekében az akkumulátor és az automata tűzoltókészülék az ülések mögött kapott helyet. Az acél kartervédő a motor alsó részét óvja, de az autó súlypontját is lejjebb viszi. Az FIA homologizációval rendelkező rugalmas üzemanyagtartály maradt az eredeti helyén.

A DS3 R3T futóműrendszerének bármilyen útfelületen mutatott hatékonyságát a szabályok adta lehetőségek kihasználásával érték el. Elöl a széria lengőkarokat csőből készültek váltották. A hátsó híd könnyebb, ugyanakkor erősebb, mint az eredeti. A BOS céggel együtt fejlesztett lengéscsillapítók számos innovációval büszkélkedhetnek:

- az alumínium gólyalábak olajfürdőt kaptak, ami elősegíti a felfüggesztés egyenletes teljesítményét és növeli az élettartamot,

- a homlokcsatlakozással rendelkező alsó bekötési pont növelt rugóutat tesz lehetővé.

A DS3 R3T különböző beállítási lehetőségei biztosítják azt, hogy minden vezetési stílushoz hozzáigazítható legyen a futómű. Állíthatóak a háromutas lengéscsillapítók (kis- és nagysebességű berugózás, kirugózás és hidraulikus ütközésgátló), elöl és hátul a kerékösszetartás és a kerékdőlés, elöl a nyomtávszélesség és az utánfutás.

A hátsó hidat megerősítették és változtattak rajta, hogy a stabilizátort könnyebb legyen beépíteni. Az állítható kerékagyak lehetőséget adnak a kerékösszetartás és a kerékdőlés egymástól függetlenül történő módosítására.

A fékrendszer egy pedálboxszal rendelkezik, melyben két főfékhenger található. A féktárcsákat elöl négy-, hátul kétdugattyús féknyergek lassítják. A kézifék hidraulikus.

A Citroen Racing történetében először építettek egy ügyfeleknek szánt autóba turbófeltöltéses motort. A fejlesztések során a cég által a rali világbajnokságon szerzett tízéves tapasztalatot is felhasználták. Az 1,6 literes THP motor szoros kapcsolatban áll a PSA csoporton belül alkalmazott utcai erőforrással. A szabályok szerint 29 milliméteres szűkítővel ellátott egység 210 lóerős teljesítményre képes, nyomatéka 350 newtonméter (a kereskedelmi forgalomban kapható benzinnel). Utóbbi értéknek köszönhetően javult a vonóerő és ez biztosítja a motor rugalmasságát bármilyen fordulatszám mellett.

Az előírásoknak megfelelően a motorban számos alkatrész megegyezik az utcai modellével, vagy azt alakították át. A szívó- és kipufogócsonk, a turbófeltöltő és a benzinbefecskendező például az alapmodellből lett átvéve. A légszűrő, a vezérműtengelyek, a dugattyúk, a hajtókarok, a lendkerék és a kipufogórendszer ugyanakkor speciálisan versenycélokra tervezett egységek. A hasmagasság növelése és az olaj ellibbenése miatt az olajteknőt módosították, abba kompozítból készült terelőelemeket raktak. A kipufogó és turbófeltöltő rendszer szintén különleges. A katalizátor hasonló ahhoz, mint amilyet a C4 WRC-ben alkalmaznak. A DS3 R3T elektronikus motorfelügyelő egysége rendelkezik adatgyűjtő rendszerrel is, mely több paraméter felügyeletére képes.

A DS3 R3T legnagyobb innovációja a sebességváltó. Az ügyfelek számára is elérhető autók esetében első alkalommal használnak félautomata sebességváltót. Ez a technológia csökkenti a váltások idejét és javítja a megbízhatóságot. Elektronikus vezérlése csupán abban az esetben engedélyezi a váltást, amennyiben a motor paraméterei megfelelőek ehhez. A WRC-k építése során szerzett tapasztalat tette lehetővé a Citroen Racing számára, hogy ilyen fejlett technológiát használhassanak a DS3 R3T-ben is.

Az utastérbe beszállva a kormányoszlopra szerelt, kompozitból készült váltókar ugyanolyan ergonomikus, mint amilyen a C4 WRC-ben van. A kart hátrafelé húzva lehet a sebességeket felfelé, előretolva visszafelé váltani. A kuplungpedál létezik, de csak megálláskor kell használni. A kuplung működése automatikus a sebességváltások során.

A motorháztető alatt a félautomata váltó speciális alkatrészei (elektromágneses szelepek, működtető szerkezet, hidraulikai rendszer) az utcai autóból származnak, azokat a hatfokozatú sebességváltóhoz igazították. A kéttárcsás kuplung háza alumíniumötvözetből készült.

A Citroen Racing tervezőműhelyében eltöltött 12 hónap után a DS3 R3T 2009 augusztusában tette meg első métereit. Abból a célból, hogy teszteljék a különböző alkatrészek tartósságát, az első próbák a mediterrán ralikra jellemző kemény murvás terepen zajlottak. A fejlesztést szolgáló további tesztekre aszfalton és jó minőségű murván került sor, ami ideális terep a fejlődés felmérésére. A DS3 R3T összesen 10 ezer tesztkilométert tett meg, egyenlően megosztva ezt a különféle minőségű útburkolatokon.

Az autó tesztelésében számos sofőr vett részt, akik különböző tapasztalatokkal rendelkeztek, különféle elvárásaik voltak és más-más vezetési stílust alkalmaztak. Ez azt jelentette, hogy a mérnökök olyan adatokat tudtak gyűjteni, melyek a DS3 R3T jövőbeli tulajdonosai számára rendkívül hasznosak lesznek. Abban azonban minden pilóta egyetértett, hogy az autót könnyű vezetni és mindannyian kiemeltek három dolgot, nevezetesen az 1,6 literes motor nyomatékát, a félautomata sebességváltót és a felfüggesztést. A DS3 R3T lenyűgöző teljesítményt nyújt, és készen áll arra, hogy kategóriájában vezető szerepet töltsön be.

Műszaki adatok

 

Motor: THP PSA, EP6 CDT 1,6 literes, soros, négyhengeres turbófeltöltéses motor, DOHC vezérlés. Speciális dugattyúk, hajtókarok, lendkerék és vezérműtengelyek. Direkt befecskendezés, elektronikus pillangószelep

Hengerek száma: 4

Szelepek száma: 16

Furat: 77 mm

Löket: 85,8 mm

Hengerűrtartalom: 1598 ccm

Teljesítmény: 210 LE (fordulatszám: 4750 1/min) (Max változat: 234 LE (fordulatszám: 4750 1/min))

Forgatónyomaték: 350 Nm (fordulatszám: 3000 1/min) (Max változat: 430 Nm (fordulatszám: 3000 1/min))

Literteljesítmény: 131,4 LE/liter (Max változat: 146,4 LE/liter)

 

Tengelykapcsoló: mechanikusan működtetett kéttárcsás Cerametallic; átmérő: 184 mm

 

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, elektronikusan vezérelt 6 sebességes szekvenciális váltó, kormányoszlopra szerelt váltókar, ZF önzáró differenciálmű

 

Felfüggesztés: McPherson felfüggesztés elöl. Merev hátsó híd. BOS háromutas állítható lengéscsillapítók (kis- és nagysebességű berugózás, kirugózás és hidraulikus ütközésgátló)

 

Fékek:

Elöl: Alcon négydugattyús féknyergek, belső hűtésű féktárcsák, méret aszfalton: 330x30 mm, murván: 300x30 mm

Hátul: kétdugattyús féknyergek, tömör féktárcsák, méret: 300x8 mm

Hidraulikus kézifék

Állítható fékerőelosztás a tengelyek között

 

Kormányzás: hidraulikus rásegítésű kormánymű

 

Kerekek:

Murva: 6x15 collos felnik

Aszfalt: 7x17 collos felnik

 

Gumik:

Murva: 195/70x15 gumik

Aszfalt: 200/50x17 gumik

 

Karosszéria: DS3 THP 150 típusú megerősített önhordó acélkarosszéria, ahhoz több ponton rögzített, hegesztett biztonsági bukókeret. Speciális tetőszellőző és tükrök

 

Üzemanyagtartály: 67 liter

 

Méretek:

Hossz: 3948 mm

Szélesség: 1715 mm

Tengelytáv: 2465 mm

Nyomtáv elöl: 1520 mm

Nyomtáv hátul: 1490 mm

Súly: 1080 kg; versenyzőkkel 1230 kg (FIA minimum)

 

A Citroen DS3 R3T eredményei:

IRC 2WD Cup bajnok:

2012: Harry Hunt

WRC 3 bajnok:

2013: Sebastien Chardonnet

2014: Stephane Lefebvre

2015: Quentin Gilbert

2016: Simone Tempestini

Országos Rallye Bajnokság – 2WD Kupa bajnok:

2011: Krózser Menyhért

 

Andrew