Get Adobe Flash player

Egy verseny, ami 1921-re datálódik

A Lengyel Rally a Monte-Carlo Rallye után a történelem második legrégebbi, máig megrendezésre kerülő raliversenye. A Montét 1911-ben rendezték meg először, lengyel viadalt pedig 1921-ben írták ki első alkalommal, aminek Varsó volt a központja.

Nem ez volt az első rali az országban, azt 1912-ben rendezte meg az Imperial Club of Saint Petersburg Varsó, Kijev és Moszkva között. A második versenyre a következő év júliusában került sor, a tizenhat rajthoz álló egy 582 kilométeres kört tett Varsó körül. 1914-ben az 1215 kilométeres versenytávot négy napra bontották, a viadalt Karol de Raczynski gróf nyerte egy Rochet-Schneiderrel.

Az első világháború miatt egy időre abbamaradtak a versenyek. Az 1921-es esztendőhöz fűződik az újabb esemény, ennek megrendezése a nemzeti autóklub nevével kapcsolható össze, akik az automobil köztudatban történő terjesztésével és a sofőrképzéssel voltak megbízva. A Rajd Polski hatszáz kilométeres távval rendelkezett Varsóból Bialowiezába, majd vissza. Az eseményre mindössze hat nevezés érkezett. A versenyt Tadeusz Heyne teljesítette a legrövidebb idő alatt egy Dodge Touringgal. Heyne 1883-ban született, műszaki háttere odáig vezetett, hogy dolgozott a Cseh Köztársaságban a Skodánál, majd az orosz repülőgépiparban is.

A Rajd Polski egyre csak növekedett, 1939-ben a 68 induló a 4500 kilométer teljesítése során megkerülte az egész országot. A helyi importőr által nevezett Fiat 1100-zal Renato Ghisalba nyert Stefan Grossman Citroenje előtt.

A második világháborút követően 1946-ban tért vissza az esemény, hetvenegy, a háborút túlélt kocsi nevezett.

A Rajd Polski, azaz a Lengyel Rally 1960-ban volt az Európa-bajnokság része először, 1973-ban, a világbajnokság kiírásának első évében pedig azt a sorozatot látta vendégül. Szenzációszámba ment és a verseny nehézségét mutatta, hogy mindössze három páros nyújtott értékelhető teljesítményt a viadal során. Míg a kontinenssorozat évről évre visszatért, a világbajnoki mezőnyre egészen 2009-ig várni kellett a lelkes helyi drukkereknek. Ezt követően ismét volt pár év kihagyás, hogy 2014-től a legjobbak látogassanak el ismét az országba.

A verseny Lengyelország déli részéből 2005-ben költözött a Mazuri-tavakhoz, majd 2014 októberében a lengyel autóklub megállapodást kötött a helyi önkormányzatokkal arra, hogy az esemény a turistaközpontban marad további tíz évre.

 

Andrew