Get Adobe Flash player

Út a 2017-es WRC szabályokig - A 2017-es WRC-k műszaki dolgai

 

A 2017-es WRC-k műszaki dolgai

Michel Nandan, a Hyundai Motorsport igazgatója az FIA hivatalos honlapján beszélt a World Rally Car-okat érintő 2017-es technikai szabályváltozásokról.

A Hyundai 2014-ben csatlakozott a rali világbajnoksághoz, azóta három futamgyőzelmet aratott, 2016-ban pedig megszerezte a gyártói világbajnokság második helyét is. A dél-koreai márka elkötelezett, így felveszi a harcot 2017-ben is, amikor a sorozat új érájában lép, és nagyobb teljesítményű, dinamikus megjelenésű autókat küldhetnek csatába a csapatok. Nandan a szabálymódosításokról és azok hatásairól árult el információkat.

 

- Az, hogy a 2017-es World Rally Car-ok rendelkezni fognak aktív középső differenciálművel, mit jelent pontosan, miért történt ez a változtatás és mit jelent ez a gyorsasági szakaszok közötti beálltások tekintetében?

- A módosítással kapcsolatos igény a gyártóktól érkezett. Az aktív differenciálművel kisebb lesz a feszültség a féltengelyeken, a tartósság tekintetében tehát egy pozitív pont ez. Ami azt illeti, hogy mi fog változni, lehetséges lesz egy kicsit jobban beállítani az autó kezelhetőségét, és könnyebb is lesz a kezelhetőséget az útfelületeknek és a körülményeknek megfelelően adaptálni.

- Mit jelent az aktív középső differenciálmű a vezethetőséget illetően úgy, hogy az első és hátsó differenciálmű továbbra is passzív?

- Az igaz, hogy az első és hátsó differenciálmű továbbra is mechanikus, tehát passzív, de a tény, hogy van egy aktív diffid, segít a vezethetőségben és a kezelhetőségben, főként a kanyarban és abból kifelé. Segíteni fogja a pilótát, hogy simábban menjen keresztül a kanyaron és abból kifelé, úgyhogy igen, változtatni fog ez valamit, és segíti a pilóta készségét.

- Az autók szélesebbek lesznek a jövő évben, ami hatással van az erőátvitelre és a felfüggesztésre. Mik lesznek ennek a következményei?

- Nagyobb lesz az autók stabilitása a kanyarokban. A szélesítés legfőképpen az autók kinézete miatt történt, a következmény azonban az, hogy nagyobb lesz a stabilitásunk a kanyarokban.

- Növekszik a 2017-es WRC autók rugóútja?

- A szabályok szempontjából nincsen változás, a kocsi elején ugyanakkor teljes szabadság van a kinematikai pontok tekintetében, ami egy kicsit nagyobb szabadságot ad természetesen a lengéscsillapító hosszát illetően; ez nem igazán rugóút hossz, de segít optimalizálni a murvás futóművet.

- Az első és hátsó lökhárítókon új nyílások is engedélyezettek, mit jelent ez a hűtést tekintve? Csak a fékhűtésre szolgálnak ezek?

- A lökhárítón lévő nyílások főként azért vannak, hogy a segítsék a fékhűtést és elvezessék a fékek által generált hőt, tehát igen, segíteni fog ez, mivel az volt az egyik fő problémája a raliautóknak, hogy csak egy kis levegőt lehetett bevinni az autó elejébe.

- Összességében mit gondolsz, mit fognak hozni a változások, a dinamika a Hyundai-nak és a rajongóknak a rali világbajnokságon?

- A legnyilvánvalóbb dolog az autó általános kinézete lesz, mivel nagyobb a szabadság a karosszérián, több az aerodinamika, és a kocsi valójában agresszívebbnek néz ki, úgyhogy ez lesz az első dolog, amit a rajongók látni és élvezni fognak, mivel az autók igen-igen látványosak lesznek.

 

Andrew

 

2016. november 27.