Get Adobe Flash player

A 2017-es Fiesta fejlesztése

 

Az M-Sport december első felében adott ki információkat és fotókat a 2017-es specifikációjú Ford Fiesta WRC-ről, a munka pedig azóta is folyik a csapatnál. Az újdonságról – melynek nevéből eltűnt az RS jelzés – az alakulat első embere, Malcolm Wilson árult el érdekességeket.

 

- A 2017-es autónak a tervezési munkája nagyon sok szimulációs munkával indult nem kevesebb, mint tizennyolc hónappal ezelőtt, de természetesen az egyetlen dolog, amink nem volt meg azon a pontot, az az volt, hogy milyen lesz a karosszéria. Nagyon sok dolog volt azonban, amit tenni akartunk, tekintet nélkül arra, hogy milyen lesz a karosszéria, úgyhogy el lehetett végezni nagyon sok munkát, kezdve a jelenlegi autó olyan területeivel, ahol úgy éreztük, fejlődnünk kell.

Ezt követően átvételre került sok minden, és több adatot is kaptunk a Fordtól, de nem volt meg a hardverünk, nem rendelkeztünk karosszériával. Egy jelenlegi Fiestát alakítottunk át emiatt „öszvérként”, hogy megnézzük, hol lennének az új autón a felfüggesztési pontok, így legalább tudtunk néhány futást csinálni és kipróbálni sokat azon permutációs fajták közül, amivel a srácok előálltak.

- Mikor tudtátok rátenni a kezeteket a Fiesta új modelljének anyagár?

- Nem régen, amikor elkezdtük az első tesztet. Talán augusztus-szeptember tájékán volt ez, amikor megkaptuk az első karosszériát.

- Mi volt a prioritási sorrend az autó fejlesztésében?

- Prioritási sorrend? Ugyanaz, mint normál esetben, súlyelosztás, tömegközéppont, aztán pedig optimalizálni minden geometriádat, és a nagy dolog ezen az autón az aero volt. A prioritás az elrendezés, hogy mindenhol működjön. Nem olyan ez, mint volt, olyan autódnak kell lenni, ami mindenhol működik.

A végén említettem csak, a fő aspektus azonban az aero volt az új szabályok miatt, a szabadság pedig nagyobb, mint amivel eddig rendelkeztünk. Nagy hangsúlyt fektettünk erre. Alapvetően mindent CAD-del végeztünk. Nem készítettünk méretarányos modellt vagy ilyesmit, ami szélcsatornába ment volna. Ami az aero munkát illeti, egy külsős céggel dolgozunk együtt. Ugyanazt a céget használtuk, mint a Bentley estében, és nagyon elégedettek voltunk ennek eredményével.

- Az aero munkával kapcsolatban a többi csapat azt mondja, a nagy kihívás a sérülés korlátozása. Hogyan tartjátok fenn a teljesítmény konzisztenciáját, amikor az aero sokkal sérülékenyebb, mint az előző autók esetében? Hogyan reagáltatok erre?

- Egyetértek a többi csapattal, ez folyamatos munka. Mivel kevesebb futási lehetőségünk volt, mint a többi csapatnak, abszolút igaz ez. Nagyon kritikus, a versenyzők pedig észreveszik a különbséget. Egy olyan terület ez, amin dolgozunk még mindig, hogy tartósabbá tegyünk mindent.

Az M-Sport karácsony napján leplezte le a 2017-es dekorációt, bár hozzátették, a végleges változatot a Autosport International Show-n mutatják be januárban. A csapat két autójának külseje különböző, Sebastien Ogier Fiestáján feltűnik személyes partnere, a Red Bull. A Ford - egyelőre - nem tervezi a visszatérést

 

A versenyzők nyilvánvalóan észreveszik ezt bizonyos utakon, főleg Finnországban, ami nagy sebességű, de úgy gondolom, a lassabb sebességű felszínek nagy részén nem lesz ez túl rossz, az azonban biztos, hogy folyamatos munka ez még, minden egyes teszten tanulunk még mindig. Elég furcsa, mivel mész egy útszakaszon, és úgy gondolod, „a kutyafáját, ez elég rossz lesz a karosszériának”, aztán végigcsinálsz egy egész napot, és rendben van. Máshová menve azt hiszed, oké lesz, és úgy végzed, hogy sok sérülést szereztél. Igen, folyamatos munka ez még.

- A motorral kapcsolatos munkákat illetően házon belül, Dovenby-ben történt minden?

- Igen, a motor tekintetében minden. 2012-ben kezdtük a házon belüli motormunkát, ez tehát a második autónk valójában, melynek motorja teljes egészében a miénk. Alapjaiban nagyon hasonló a motor a jelenlegi – 2016-os – motorhoz egy más hengerfejjel és más blokkal, de alapjaiban a jelenlegi WRC motorra épül.

- Milyen módon kreáltak új kihívásokat a 2017-es szabályok a motorral kapcsolatban?

- Ismét csak optimalizálásról van szó, mivel az egyetlen valós változás a nagyobb szűkítő, ez pedig azt eredményezte nálunk, hogy új hengerfejet csináltunk, ami a nagyobb szűkítő miatti optimalizálás összes része.

A nagyobb szűkítő karakterisztikája a nagyobb teljesítmény, a nyomaték azonban nem nagyobb. A megnövekedett teljesítmény nem változtatta meg azt a karakterisztikát, amit keresünk, hogy kivegyünk a motorból. Megpróbáltuk elérni ugyanazt a nyomatékszintet, mint amink volt, és nyilvánvaló ekkor, hogy ez sokkal nagyobb csúcsteljesítményt ad.

Amit ez jelent, az az, hogy magasabb fordulatszámon mész, nagyobb fordulatszám-tartományban is, mint amiben az idő nagy részében voltál a korábbi motorral. Ezen kívül nincs változás a karakterisztikában.

Nagyon vezethető még mindig, és őszintén szólva ez egy olyan terület volt, amivel kapcsolatban kétségeim voltak, de azzal, hogy vezettem az autót, abszolút kellemesnek érződik. Nagyon vezethetőnek érződik, azzal a kis extra csúcsteljesítménnyel nagyon kezelhető, és nem látok bármilyen valós gondot.

- Változtatott az erőátvitel tervezésével kapcsolatos elvárásokon az extra teljesítmény?

- Az erőátvitel Ricardo. Igen, de erre is vonatkozik, szimulálásra kerül most már mindenféle dolog. Hosszabb sebességi fokozataink lesznek már, nagyobb tehát a csúcssebesség, mint a jelenlegi autónál, mivel nyilvánvalóan nagyobb a csúcsteljesítményed. Ezen kívül azonban, mint ahogyan mondtam már, modellezett és szimulált minden.

- Hogyan befolyásolta az autó tervezését az új középső differenciálmű?

- Valójában egyáltalán nem befolyásolta. Amikor legutoljára aktív diffiket használtunk, a Ricardóval voltunk 2010 végéig a Focus WRC-vel. Nem mondanám, hogy az alkatrészek átvétele lett volna ez, előreléptek a dolgok, de abban a tekintetben, hogy mit néztünk, mit kell csinálni, ismét csak az volt a nagy dolog, hogy optimalizáljuk azt, amink előzőleg volt, hogy csökkentsük a súlyt.

A súlyponttal kapcsolatos kétségeket nézve abban a szerencsés helyzetben voltunk talán, hogy megvolt onnan minden stratégiánk és minden, amikor előzőleg futottunk ilyennel. Onnan indultunk, ahol a 2010-es év végén abbahagytuk! Nem mondanám, hogy ugyanaz minden, kétségtelen, hogy vannak változások, de volt egy jó bázisunk, amivel el tudtunk indulni, mondjuk így.

- Mi lesz annak a tulajdonságnak a hatása, hogy nagyobb a nyomtáv? A régi, előző időkben amikor egy nyomvályús útra érkeztetek, amennyiben nagyobb nyomtávotok volt, az komoly hátránynak számított. Folytatódni fog ez az új autókkal is?

- Nem. Számomra a dolgok előremozdultak olyan területeken, mint amilyen a felfüggesztés és minden, nem lesz ez hátrány sehol. Nem hinném, hogy így lesz.

- Van olyan, amit időn túl fejlesztettetek, nehézségek, amikre sosem számítottatok, de előjöttek?

- Semmi olyan nem volt, ami előugrott volna, kétség lett volna, vagy elgondolkodtatott volna bennünket, hogy rossz irányba mentünk. Nem, tényleg nem volt semmi.

- Mi a helyzet a gumikopással általában, ami elég kritikus volt a világbajnokság utolsó vagy utolsó két évében? Még kritikusabbá teszi a megnövekedett teljesítmény a gumikopást?

- Lesznek versenyek, ahol nagyon óvatosan kell kezelned a gumikopást. Az bizonyos, hogy egy kicsit nagyobb kopást láthattunk, de úgy gondolom, teljes mértékben igaz, hogy a gumikezelés létfontosságú lesz néhány versenyen.

- Mennyi autót terveztek építeni, ami egy másik kérdéshez vezet, mi a legújabb helyzet azzal, hogy a privátok használhatják-e a 2017-es autókat?

- Nyilvánvaló, hogy én akarom, és meg kell próbálnom annyi 2017-es WRC autót építeni, amennyit csak tudunk. A privátok az FIA jóváhagyása alapján vezethetik ezeket, de el tudom mondani, hogy amennyiben a rali világbajnokság jelenlegi embereiről, mint Lorenzo Bertelliről, Martin Prokopról, Henning Solbergről, ilyen emberekről van szó, akkor nincs gond az FIA részéről, hogy az ilyen emberek üljenek az autóba.

Úgy gondolom, az FIA nyilvánvalóan meg akarja védeni magát, és megnézi, mi történik a kezdetekben, de hosszabb távon nem látom, hogy gond lenne ez. Egy figyelmeztető ujj ez jelen pillanatban, semmint egy szuperlicenc megkötés vagy bármi ilyesmi.

Most, hogy vezettem az autót, természetesen nincs bennem semmiféle olyan kétség, mint ami volt. A 2017-es autók azt csinálják, amit szándékozunk velük csinálni. Nagyon kezelhetőek, és úgy éreztem, relatíve könnyű vezetni őket, mivel azt gondolom, nagyon sok mindenben előrelépett minden más ahhoz képest, amilyen volt.

- Vannak olyan különleges dolgok, melyek 2017-ben történnek majd és amire nem számítottatok?

- Nem, nem hinném. Semmi olyan nem látszik, amire nem számítottunk vagy probléma lenne.

- Mennyi autót fogtok futtatni Monte-Carlóban?

- Hármat, ez azonban nem garantált minden versenyre, de remélem, hogy így lesz. Amennyiben nem futtatsz három 2017-es kocsit, és 2016-os autót kell futtatnod, ahogyan értettem, a 2016-os autó pilótája nem jogosult gyártói pontokat szerezni.

- Mit remélsz, mikorra lesznek hírek azokról az autóitokról, amit privátok használnak, vesznek meg és neveznek?

- Talán január közepén, valahogy így, úgyhogy a svéd verseny a legkorábbi, ahol láthatjuk őket. Még mindig sok ezzel a teendő. Az M-Sport még mindig tárgyalásban van egy lehetséges DMACK csapatról. Január első heteiig valószínűleg nem lesz erről hír.

 

Andrew

 

2016. december 26.