Get Adobe Flash player

Loeb első – majdnem – győzelme

 

A 2002-es rali világbajnoki szezon felfokozott várakozásokkal vette kezdetét, már csak azért is, mert az előző év sosem tapasztalt izgalmakkal ért véget.

A 2002-es monte-carlói idénynyitó rajtjához a Peugeot, a Subaru és Ford is nagy reményekkel állt oda, a sötét ló pedig a még mindig újoncnak mondható Citroen volt. A franciák még most sem teljesíttek teljes szezont, de a legelső idényükben nyertek már versenyt a Xsara WRC-vel, ráadásul maguknál tudhatták a csodagyereknek tartott Sebastien Loeböt, aki az előző évben megnyerte az FIA juniorok részére kiírt kupáját.

A viadal nem kezdődött jól a versailles-i központú alakulatnak, a verseny előtti közös teszten ugyanis szétment Loeb autójának motorja, megrepedt az új blokk. Mint kiderült, ez lett a korábbi tornász szerencséje, hiszen csapattársai később jártak pórul, Thomas Radström a rajtdobogóig sem jutott el, Philippe Bugalski pedig az első szakasz előtti etapon volt kénytelen kiállni hasonló hiba miatt. Loeb Xsarájában ugyanakkor kicserélték az egységet, a kocsi egy előző specifikációjú használt erőforrást kapott.

Az elzászi a harmadik szakaszt követően a negyedik helyen állt, de nagyon jól érezte, hogy a reggeli fagyos, párafoltos pályákon az elsődleges feladat az, hogy túljusson. Délután aztán rákapcsolt, tette ezt nem is akárhogyan: a hírhedt sisteroni gyorsaság harminchat kilométerén tizennyolc másodpercet mért a mezőnyre, a következő, huszonhat kilométeres különpróbán pedig tizenhét szekundummal volt jobb a másodiknál is. Pedig nem kisebb nevek voltak a vert mezőnyben, mint a Peugeot ászai, az aszfaltmenő Gilles Panizzi, valamint az előző két év világbajnoka, Marcus Grönholm és Richard Burns, aztán a fordosok, Colin McRae és a három hercegségi győzelemmel is büszkélkedő Carlos Sainz, az előző három Monte-Carlo Rallye-t megnyerő, a Subarunál újonc Tommi Makinen, de a mitsubishis Francois Delecour is győzött már a Montén.

Loeb produkciója ugyanakkor nem volt véletlen, nyilvánvaló tehetsége mellett segítette az is, hogy az előző évi Antibes Rallye ezeken a pályákon futott, azt a versenyt pedig a francia bajnoki címe felé vezető úton megnyerte a Xsara Kit-Car változatával. No de másnap, a harminchét másodperces előnye birtokában a folytatásnak nekiindulva sem esett kétségbe, amikor az őt üldöző Makinen rákapcsolt, ő is fokozni tudta a tempót, és nem is követett el látványosabb hibákat. Nem úgy este a csapata, az esti tízperces szervizben a szerelők ugyanis kerekeket cseréltek az autón ahelyett, hogy felmérték volna csupán, mit is kell másnap reggel csinálniuk. A dolgot a versenykiírás tiltotta, így a felügyelők az éjszaka folyamán kétperces büntetéssel sújtották a Daniel Elena navigálásával versenyző Loeböt.

A Citroen Sport fellebbezett a döntés ellen, Loeb pedig mindent egy lapra feltéve állt oda az utolsó nap rajtjához. Célja az volt, hogy két perc fölé tornázza Makinennel szembeni huszonnyolc másodperces elméleti előnyét. A próbálkozás rögtön az elején értelmét vesztette, amikor egy kanyarban lefulladt a Xsara motorja. Ezt követően, a befejező három szakaszon jobbnak bizonyult a fiatal pilóta, mint négyszeres világbajnok riválisa, de ez édeskevésnek bizonyult, a célba 45,9 szekundumos előnnyel érkezett.

Miután a fellebbezés hatálya alatt futott ekkor a verseny, a céldobogón senki sem tudott igazán örülni az eredménynek. A csapat nem sokkal ezt követően egy újabb baklövést követett el, hétfőn a francia sportnapilap, a L’Equipe féloldalas, a Citroen győzelmét dicsőítő hirdetéssel jelent meg, ami viszont ellenkezett a Nemzetközi Automobil Szövetség szabályzatának 131. pontjával az eredmény ideiglenes mivolta miatt. Az FIA újabb büntetést helyezett kilátásba, ami akár a csapat kizárásával is járhatott volna. Ettől észhez tért a francia gyártó sportosztályának vezetősége, és visszavonták a fellebbezésüket. A történelemkönyvekbe így Makinen győzelme került be a 2002-es Monte-Carlo Rallye-ról szóló fejezethez, a Citroen tehetsége második lett a kétperces büntetés miatt, Carlos Sainz-ot mindössze 1,6 másodperccel előzte meg.

Tény, hogy Loeb a pályán a leggyorsabbnak bizonyult, a tiltott kerékcsere pedig nem biztosított számára semmilyen előnyt, a csapat viszont nem járt el szabályosan, így jogosan kaptak büntetést. A francia pilóta pár hónappal később a Deutschland Rallye-n végül megszerezte élete első rali világbajnoki győzelmét, a következő évtől kezdődően pedig sorozatban nyerte a Monte-Carlo Rallye-kat, aztán a világbajnoki címeket is.

 

Andrew