Get Adobe Flash player

Beguin legszebb órái

Nem egy megszokott dolog, hogy egy új modell abszolút futamgyőzelmet arasson első világbajnoki futamán. Mindössze néhány autónak adatott ez meg, általában olyan típusoknak, amik a ralisportban nagy tapasztalatokkal rendelkező márkák szülöttei. Az 1987-es Korzika Rally-n azonban a sportágban eléggé zöldfülűnek számító BMW-vel is hasonló történt.

A bajorok egészen addig egyetlen futamot nyertek, azt is tizennégy évvel korábban, a világbajnokság első szezonjából. Az Osztrák Alpine Rally-n aratott futamgyőzelem arról marad nevezetes, hogy a győzelmet csak hetekkel később, heves viták könyvelhette el a BMW 2002tii-vel versenyző Achim Warmbold-Jean Todt kettős.

A Prodrive 1987-ben, az első A csoportos esztendőben a BMW M3-assal tett próbát, és az autó rögtön egy olyan lenyűgöző, tiszta győzelmet aratott, amiben senki sem reménykedett. A kocsit a 39 éves Bernard Beguin vezette, aki akkor már tizenhárom éve koptatta a gyorsasági szakaszokat átütő sikerek nélkül.

„A ’87-es Tour de Corse nem csak az M3-as bemutatkozó győzelme volt, de a Prodrive számára is ez volt az első siker a világbajnoki futamokon” – emlékezett vissza a francia pilóta. „Ez volt harmadik versenyem az autóval, az előtt két nemzeti versenyen vettem részt Franciaországban. Az elsőn, a Garrigues Rally-n ki kellett állnunk egy apró elektromos probléma miatt. Az autó nagyon új volt akkor még. Aztán megnyertünk egy másik francia bajnoki futamot Touraine-ben, mielőtt Korzikára érkeztünk volna.

Nagyon izgatottak voltunk. Azért vártuk Korzikát, mert tudtuk, hogy nagyon jó az autó. Mindannyian azon voltunk, hogy jól szerepeljünk. Törekedtem arra, hogy a csapat minden apró részletre odafigyeljen. Emlékszem, a rajtot megelőzően éjfél utánig teszteltük az autót, mert a hátsó futóművel volt egy kis problémánk, de végül megoldottuk. A kocsi abszolút rendben volt.

A verseny első napja nagyon nehéz lett azok után, hogy a hágókon hó volt, ami miatt a hátsókerékhajtásos autónkat nem is tudtunk Yves Loubet és Miki Biasion négykerekes Lanciái előtt tartani. Amikor megláttuk az úton a havat, azt gondoltuk, ezzel el is vesztettük a versenyt. Végül nem vesztettünk túl sok időt, és mikor újból jóra fordult az időjárás, a többiek számára lehetetlen volt, hogy elkapják az M3-ast.”

Az 1987-es Korzika Rally a ralisport legnagyobb átalakulásának idején zajlott. Tizenkét hónappal a Toivonen-Cresto páros tragikus balesetét követően rendezték, az után az eset után, ami azonnali változásokat hozott a sportágban, nem csak a versenyek stílusa alakult át, de legfőbb változásként bevezetésre került az A csoport. Az újdonság, a szívómotoros, hátsókerékhajtásos BMW M3 pedig azonnal ütőképesnek bizonyult.

Az első szakaszon Beguin hat másodperccel volt gyorsabb, mint az őt üldöző Lanciák, amikben turbós motor dolgozott és mind a négy kerekük hajtott volt. Nagyszerű délelőtt volt ez Beguin számára, a negyedik gyorsasági utáni pihenőbe úgy érkezett, hogy vezette a versenyt. Miután azonban elhagyták azt a slick gumijaikon, az időjárás mindenféle előzetes jelzés nélkül rosszra fordult. A sziget közepén elterülő hegyeken futó ötödik szakaszról származó információk esőről, jégről, havas esőről számoltak be, csupa olyan körülményről, ami a hátsókerékhajtású autók számára nem kedvez.

Jean Ragnotti 10 kilométeres/órás sebességnél kétszer is lecsúszott az útról a viadalon váratlanul az egyik leggyorsabb autónak bizonyuló elsőkerekes Renault 11 Turbójával. A világbajnokság történetében ekkor aratott szakaszgyőzelmet először egy N csoportos autó, az érdem Claude Balesi nevéhez fűződik, aki egy elsőkerékhajtásos Renault 5 GT Turbóval állt rajthoz.

Yves Loubet átvette a vezetést Beguintól, az első nap végére tizenkét másodperccel vezetett a BMW-s előtt. A második nap legelső gyorsaságiján Beguin fordított, a futam végén pedig több mint kétperces előnnyel ért célba. Ragnotti a negyedik helyen végzett Loubet és Biasion Lanciája mögött. Azon a hétvégén a BMW szolgáltatta a show-t.

Az M3-as produkciója nem csak azért volt bámulatos, mert kétkerékhajtásos volt, de azért is, mivel szívómotor hajtotta. A ’80-as évek elejétől a feltöltés nélküli erőforrások a háttérbe szorultak, a turbómotorok fokozatosan átvették a hatalmat.

„Az M3-as 2,3 literes motorja igazán jó volt – megfelelő teljesítmény, megfelelő nyomaték, nagyon jónak bizonyult abban az időben. A szívem mindig is a BMW-kért dobogott, a kérdéses Tour de Corse előtt négy évvel a hihetetlen M1-es vezettem a francia versenyeken.”

Az 1987-ben megrendezett korzikai világbajnoki viadal után szívómotoros, hátsókerékhajtású autó nem tudott újabb futamgyőzelmet aratni a világ nagyszínpadán, ott és akkor lezárult a ralisport egy klasszikus időszaka.


Andrew