Get Adobe Flash player

A Ford Fiesta WRC fejlesztése

Az angol M-Sport a Ford Fiesta WRC egy teljesen új változatát fejlesztette ki a 2017-es rali világbajnokság technikai előírásai szerint.

Az új utcai Ford Fiestán alapuló WRC a Fiesták hosszú ralis specifikációjának sorát követi, mely magában foglalja az R1-es, az R2-es, az R5-ös, az S2000-es és a WRC változatokat is.

A Fiesta a ralisport legsikeresebb modelljévé vált a szerte a világon aratott számtalan győzelmével és a bajnoki babérokkal. A Ford Fiesta R5 egy éven belül 159 abszolút győzelmet aratott – ami több mint bármelyik R5-ös autóé –, megannyi kategóriasikert zsebelt be és az egymás utáni második Európa-bajnoki címét szerezte.


Az M-Sport legújabb versenygépe a tervezéstől teljesen tiszta lappal indulva egy újabb eleme lett a lenyűgöző Fiesta csokornak, a fejlesztőcsapat pedig magabiztosan várta, hogy visszatérhessenek a dobogó tetejére.

Kizárólag CFD alkalmazásával tervezték meg a kocsi karosszériáját, ami magában foglalja a splittert, a diffúzort, a kiegészítő szárnyakat és a nagy hátsó szárnyat.

A motor átdolgozáson esett át, 380 lóerős teljesítményre és 450 newtonméteres nyomatékra képes a kifejezetten erre a feladatra készített 1600 köbcentiméteres, direkt befecskendezéses, 36 milliméteres turbószűkítővel ellátott egység. Az újtervezésű hatsebességes, hidraulikus kapcsolású szekvenciális váltó, a többtárcsás kuplung és az aktív középső differenciálmű jobb kontrollt és teljesítményt biztosít.

A továbbfejlesztett, áttervezett McPherson rugóstagok a Reiger külsőtartályos lengéscsillapítókkal mind berugózásra, mind kirugózásra állíthatóak, a lassításról pedig belső hűtésű féktárcsák és egyedi, négydugattyús monoblokk féknyergek gondoskodnak.

A biztonság fejlesztése ugyancsak kulcsfontosságú része volt a Fiesta WRC fejlesztésének. A T45-ös acélból készült bukócsövet a karosszériához hegesztették a strukturális ajtóküszöb megerősítésekkel együtt.

A továbbfejlesztett energiaelnyelő hab mennyisége szintén szignifikáns növekedést mutat, a hatvan liter helyett minimum kilencvenötöt kell oldalanként elhelyezni. A legénység Sparco üléseit körbeöleli ez a hab, az energiakezelési adatok pedig nem kevesebb, mint húsz százalékkal javultak.

Az M-Sport műszaki vezetője, Chris Williams a következőket mondta el: „Hatalmas mennyiségű erőfeszítés, szenvedély és lelkesedés ment bele ebbe a projektbe, és igazi elkötelezettséggel bírt a teljes csapat. Tiszta lappal indulva egy teljesen új autó tervezése lehetővé tette csapatunk számára, hogy újraértékeljünk minden egyes komponenst, hogy a lehető legkönnyebb és leginnovatívabb autót alkothassuk. Minden területen feszegettük a fizikai határokat, a felszín alatt pedig nagyon érdekes dolgaink vannak, melyekben biztosak vagyunk, hogy egyediek ennél az autónál, és már a tesztelés során szignifikánsan javították a teljesítményt.”

Az új Ford kezdeti tesztjeire az Egyesült Királyságban és Európában került sor, az M-Sport által kiadott fotók pedig a 2017-es autó egy átmeneti változatát fedték fel, mely nem volt ellátva a teljes aerodinamikai csomaggal, ugyanakkor valószínűleg benne voltak már a kulcsfontosságú mechanikai egységek, beleértve az új differenciálmű csomagot és a 380 lóerős motort.

Az új autó hivatalos, de visszafogott bemutatója felfedte a teljes aerodinamikai csomagot az első szárnyakkal és a nagy hátsó szárnnyal.

A hátsó diffúzor irányából a középre pozícionált kipufogónyílás, a hátsó szárny és a zsaluzott sárvédők láthatóak.

Közelebbi pillantást az M-Sport Red Bull dekorációjának bemutatásakor lehetett tenni a diffúzorra, ami egy kicsit kisebbnek tűnik talán, mint ami a többi 2017-es World Rally Car-on található.

Egy pillantást ejtve a Ford hűtési elrendezésére a meglepően védtelen hűtőt látni az alsó csatornán keresztül, a fékhűtőcsatornák pedig ennek két oldalán foglalnak helyet.

Az autó elején két szárny került integrálásra a karosszéria elején, ez közös mindegyik 2017-es specifikációjú World Rally Car-nál.

Az első splitter külső élén egy hajlított elem van, ami az első szárnyak alá kanyarodik.

Az autó hátulján tisztán látható a Ford egyedi hátsó sárvédője. A bevezető élén ez két szárnnyal rendelkezik, a hátsó fék hűtőcsatornája pedig ízlésesen helyezkedik el a kettő elem között. Az alsó elem alatti kis nyílás az emelési pont, amit a szervizparkban használnak.

A Monte-Carlo Rallye rajtjánál a Fordok kiegészítő lámpákkal voltak ellátva, a motorháztetőn LED lámpasor kapott helyet, az első karosszériaelem egy paneljébe pedig kis LED csoportokat integráltak.

Egy pillantás a későbbiekben a Monte-Carlo Rallye-n, amikor a hőmérséklet emelkedett, megjegyzendő, hogy a takaróelem eltávolításra került.

Egy pillantás a Ford első fék (Brembo) és rugóstag együttesére. Megjegyzendő a lengéscsillapító szöge.

A hátsó fék csomagja a szerviz során. Megjegyzendő, hogy számos fékhűtőcsatorna látja el a féktárcsát és a féknyerget.

 

Forrás: racecar-engineering.com


Andrew

 

2017. május 25.