Get Adobe Flash player

Hűtőfolyadék karakterisztika

A 30 Celsius fokot meghaladó külső hőmérséklettel és a relatíve alacsony átlagtempóval a Szardínia Rally a szezon egyik legkeményebb feltételeit támasztja a versenyautók elé. A dolog nyilvánvalóan érvényes a motor hűtőrendszerére is. A 2017-es futam előtt a Citroen Racing nyújtott bepillantást abba, hogy hogyan is próbálnak megbirkózni ezen kihívásokkal.

Abszolút értelemben a tiszta víz kínálja a legnagyobb hőelnyelő kapacitást a folyadékok közül – az összehasonlítás kedvéért ez az érték csaknem kétszer akkora, mint a motor kenőanyagáé. A víznek ugyanakkor megvan az a hátránya, hogy korrodálja a vele érintkezésbe kerülő fémalkatrészeket. Az oxidáció elkerülése érdekében ajánlatos korróziógátlót adagolni, ami passziválás útján védőréteget hoz létre. Az adalékanyag azonban csökkenti a víz hőelnyelő kapacitását.

A versenymotorok esetében lehetőség van arra, hogy előzetesen létrehozzák ezt a védőréteget, ami úgy történik, hogy nagyarányú adalékot tartalmazó folyadékot engednek át a hűtőrendszeren. Az eljárás lehetővé teszi, hogy tiszta vizet használjanak hűtőfolyadékként, amikor extrémek a működési feltételek, mint amilyen a Szardínia Rally esetében is.

 

Andrew

 

2017. június 5.