Get Adobe Flash player

Andreas Mikkelsen öt alapvető ralis fitnesz tippje

A rali világbajnokság egyik legfittebb pilótája mesélt arról a redbull.com-nak, hogy hogyan edz a versenyekre.

Andreas Mikkelsen raliautójának belseje elérheti a 70 Celsius fokos hőmérsékletet is. Fahrenheitben ez 150. Meleg. Nem olyasféle körülmények, ahol háromrétegű versenyző overált kellene viselni a tűzálló alsó felett. És a kesztyű, ne feledkezzünk meg a kesztyűről. Aztán a tűzálló maszk. És a sisak.

Andreas Mikkelsen mindezek ellenére aláveti magát a legnagyobb fizikális és mentális igénybevételeknek, melyet a rali világbajnokság támaszthat vele szemben. 2016-ban a guanajuatói szakasz nyolcvan kilométert tett ki a Mexikó Rally-n, ez volt a szezon leghosszabb gyorsaságija. A versenyzők csaknem egy órát autóztak a kétezer méterrel a tengerszint felett, abszolút azon a határon, amivel a testük meg tud még birkózni.

Hogyan készülnek az ilyesfajta kihívásokra? Andreas beavatott a titkaiba.

 

1. Legyél kész a szakaszokra, ne a strandra

„A rali világbajnokságra történő edzés nagyon precíz abban a tekintetben, hogy mire van szükségünk és mit akarunk. Nyilvánvalóan a súly igencsak fontos, és a csapat nagyon keményen dolgozik, hogy biztosítsa, a minimumon van minden az autóban. Ugyanezt kell csinálnom. Ez azt jelenti, hogy nem dolgozhatunk azon, hogy a nyárra szóljon a testünk – nincsenek a strandra való izmaink!

Erőre van szükséged és energiára, de nem több izomra, mint ami szükséges. Ha van valamennyi plusz izmom, az a karjaimon van – kis tömegek nagy tárral. Ugyan nincsenek nagy karjaink, de biztosnak kell lennünk abban, hogy elég szívósak és erősek legyünk elvezetni az autót, amennyiben meghibásodik a kormányszervónk vagy valami ilyesmi történik.

Sosem csinálok testtömegnövelő edzést az alsótestemre – nincs szükségem nagy combokra egy raliautóban. A kerékpározástól és futástól megkapom azt, amire az alsótestemet illetően szükségem van, és nem teszek ennél többet.”

A kormányszervó hiánya nem lenne itt ideális

 

2. Biztosítsd a kitartásod

„Sokat dolgozom az állóképességen, hogy meg tudjak birkózni a meleggel és segítsek megtartani a koncentrációt, amikor 60-70 Celsius fok van az autóban. Az állóképesség nagyon fontos számunkra a sportágunkban – tekintet nélkül arra, hogy milyen meleg van, biztosnak kell lenned abban, hogy tudsz összpontosítani. Az edzésem inkább az állóképességről szól, mint az erőről.

Nagyon sok intervallum tréninget csinálunk, hogy segítsük felépíteni az állóképességet, és meg kell, hogy mondjam, ez az egyik olyan dolog, amit nem szeretek az edzésben. Az intervallum munka elég kemény – ugyanakkor nagy elégedettséggel tölt el, amikor teljesítetted.”

Andreas a Transalpine futóversenyen versenyzik

 

3. A stabilitás kulcs a szakaszokon a sikerhez

„Egy dolog, amin mindig dolgozok, az a felsőtest. Ahogyan mondtam, nem a tömeg tekintetében történik ez – a törzsről szól, a stabilitásért van. A törzzsel kapcsolatos munkáért nagyon sokat dolgozom az aerobic labdával. Sok gyakorlat van erre, és arra vannak, hogy izmot építsenek a hason és a háton. A navigátorom, Anders Jaeger és én nagyon dolgozunk ezen, és nagy a versengés közöttünk mindig. Futásban és ilyen rövidebb dolgokban ő a jobb nálam – nagyon jó formában van. A törzsmunkában viszont jobb vagyok nála!”

 

4. Eljutni a fallabda pályára

„A versengés valójában egy nagy része annak, amit csinálunk, az esély tehát, hogy versengés van az edzésen, nagyon fontos. A legjobb út számomra fallabdázni. Sokat játszom Anders ellen és Thierry Neuville ellen is, és Thierry a vesztes mindig!

Komolyra véve, a fallabda nagyon jó a fitnesznek, keményen megdolgoz, és építi a kéz-szem koordinációt, miközben fizikálisan nagy kihívást támaszt. A Monte-Carlo Rallye előtt néhány nappal Anders és én elmentünk a fallabda pályára, és két órát játszottunk – kétórányi padlógázas fallabda fenntartani a koncentrációt.”

„Nem, Thierry, nincs időnk fallabdázni”

 

5. Tarts szünetet

„Nem edzek minden nap. A versenyek napjai nagyon stresszesek, és természetes, hogy vannak olyan napok, amikor utazunk, ekkor nem lehetséges edzeni. Azokon a napokon, amikor relaxálnom kell, kikapcsolok és feltöltöm az akkumulátorokat. Ez azt jelenti, hogy hazamegyek és teljesen más dolgokat csinálok – talán elmegyek horgászni, elmegyek vásárolni, meglátogatom a családomat vagy játszok a kutyával.”


Andrew