Hamalainen legendája
1977-ben a Ford gyári pilótája, Ari Vatanen beajánlotta a csapatvezetésnél honfitársát, Kyosti Hamalainent az 1000 Tó Rally-ra. A Vatanennél valamivel idősebb finn a borehami alakulat tesztautóját kapta meg, amivel olyan jól ment, hogy több mint négyperces előnnyel nyerte meg a versenyt.
Amikor a lehetőség adódott, Hamalainen háromszoros finn bajnok volt már, de az 1000 Tó Rally-n addigi legjobb helyezése egy kilencedik pozíció volt egy Sunbeam Avengerrel. A POO 489 R rendszámú RS1800-zal azonban természetesen komolyabb célokat tűzött ki.
Alig hogy megkapta élete lehetőségét, csaknem minden rosszra fordult. A második szakaszon navigátorával, Martti Tiukkanennel éppen elrugaszkodtak egy ugratón, amikor feltűnt az úton az előttük rajtoló Porsche.
A rossz hír az volt, hogy amíg az Escort repült, a 911, mivel elszakadt a gázbovdenje, éppen hogy csak poroszkált. Ha ebben a pillanatban Hamalainen meglepődött, akkor Jorma Puikkinen biztosan meg is rémült, Leo Kinnunen mitfárere ugyanis a Porsche hátulján üldögélve kézzel adta a gázt. A 14-es rajtszámú MK2-es egy pillanatig felé tartott, egyenesen felé. Szerencsére Hamalainen berántotta a Fordot az árokba a landolás után, és elkerülte az ütközést.
Hamalainen aztán kezdett hozzászokni a kocsihoz, egyre inkább nyomta neki. Csapattársa, Vatanen már nem volt versenyben, a harmadik szakaszon kiesett.
„Annak előtte nem vezettem még olyan erős autót az 1000 Tó Rally-n” – mesélte Hamalainen. És minél inkább nyomta, úgy jött fel pozícióról pozícióra a rangsorban. Ezt a többiek is kezdték észrevenni.
„Nagyszerű érzés volt, hogy a csapatok emberei jöttek a sátorhoz és kérdezték az időinket” – emlékezett vissza a sokszoros finn bajnok. „Ahogyan rájöttünk a csíziója, az autót nagyon egyszerű volt vezetni.”
Hirtelenjében ő volt már csak az élen és a finn legenda, Markku Alén, ketten csatáztak az 1000 Tó győzelméért. Hamalainen második helye maga az álomvilág volt. De még ennél is jobban alakultak a dolgok, Alén nekiment egy kőnek, ami megrongálta Fiatjának felfüggesztését. Két szakasszal később fel is adta a küzdelmet, a verseny élére pedig a Ford kiegészítő embere, harmadik számú pilótája, Kyosti állt, ez pedig nem is változott a célig.
A leghihetetlenebb a nagyszerű győzelemben az, hogy Hamalainen mindezt itiner nélkül érte el. „Olyan gyorsan mentem, ahogyan csak tudtam” – mondta el. „Azokon a helyeken pedig, amikre emlékeztem, még gyorsabban.”
Minden fazon, aki Finn Rally-t tud nyerni, hős lesz. Azok, akik ezt csendben lévő navigátorral teszik, legendává válnak.
Andrew