Get Adobe Flash player

Ki minden idők legjobb raliversenyzője?

A redbull.com szakértőket kért fel arra, hogy nevezzék meg minden idők legjobb raliversenyzőjét – Sebastien Loeb két szavazatot kapott.

Ki ismerhetné jobban a rali világbajnokságot, mint az az újságírói csapat, mely körbekíséri a sorozatot a világban? A legjobb versenyzőkkel beszélnek ők, és nincs helye a sztárallűröknek vagy a némaságnak.

A 2017-es rali világbajnokság német állomása előtt nyilatkozott a sorozat sajtókülönítményének négy legismertebb tagja arról, hogy ki szerintük az, aki megváltoztatta a sportágat és azt lehet rá mondani, hogy a legjobb.

 

Becs Williams – a WRC Live műsorvezetője

WRC hős: Sebastien Loeb

Ikonikus autó: Citroen (lehetetlen választani a Xsara, a C4 és DS3 között)

„A rali világbajnokság tanúja volt néhány hihetetlen versenyzőnek az évek során: Ari Vatanen, Colin McRae, Markku Alén, Carlos Sainz és Michele Mouton mind rajta vannak a hőseimet tartalmazó listán, a legnagyobb azonban a kilencszeres rali világbajnok Sebastien Loeb.

Ugyanakkor kezdtem a rali világbajnoki rádiós karrieremet, amikor Loeb beleült egy World Rally Car-ba. Álltam, és áhítattal néztem, ahogyan a legnagyobb rali világbajnoki versenyzővé válik. A hetedik bajnokságát hazai pályán, Elzászban, a Francia Rallye-n nyerve vívta ki a hősi imádatomat. Miután csaknem egy évtizedig jellemezték ’gépként’, az utolsó stopállomáshoz a barátaival és a családjával érkezett ott, és könnyekben tört ki azonnal. Hihetetlen volt látni egy másik oldalát ennek a nagyon is titokzatos bajnoknak.

Számos dolog van, ami Loeböt különlegessé tette: a hihetetlen vezetési tudás, a képessége, hogy bármilyen szituációhoz alkalmazkodni tudott, hogy olvasta az utat és reagált. Az elkötelezettsége, hogy sikeres legyen az ’azért vezetek, mert élvezem’ szellemiséggel párosult. És a küzdőszelleme, ami sosem látszott mérséklődni. Úgy csinálta, hogy az látszódott, könnyű ez – de nem az.”

 

David Evans – az Autosport és a Motorsport News rali szerkesztője

WRC hős: Colin McRae

Ikonikus autó: Subaru Impreza 555-ös dekorációval

„Az 1995-ös RAC Rally ki-ki verseny volt Colin McRae és Carlos Sainz között az egyéni bajnokságért. Mintha az a távlat, hogy két pilóta fej-fej mellett érkezik a szezon utolsó fordulójára, nem lett volna elég, mellékszálak voltak mindenhol. Csapattársak voltak a Subarunál, és egy nagyszabású csapatutasítás történt Spanyolországban, az előző futamon, mely szerint Sainz-nak kellett nyernie a hazai versenyén, McRae pedig a második lehetett csak. Hatalmas volt a felhajtás a verseny körül.

Megkezdődött a verseny, és McRae két percet dobott el a skót határnál, visszaküzdötte magát, megelőzte Sainz-ot, miközben túljutottak Wales-en, Chester-be pedig a verseny győzteseként érkezett, és Britannia valaha volt első rali világbajnoka lett. Eposzba illő volt.

McRae rendíthetetlen elutasítása, hogy megelégedne a második hellyel, amikor bármilyen lehetőség is mutatkozott a győzelemre az, ami kiemeli őt számomra. A világ leggyorsabb pilótája volt, amit bizonyítani akart minden szakasz minden kanyarjában. Egy kép, ami bennem van McRae-ről mindig, hogy a kék-sárga Subaru Impreza blokkolva fékez, az egyik hátsó kerék az árokban van, az acélos skót feje pedig némileg előre hajol, így serkentve, hogy előre mozduljanak a dolgok. Bátor, tökös, harcias és briliáns.”

 

Anthony Peacock – a Mediatica kreatív igazgatója, az Autosport korábbi szerkesztője

WRC hős: Markku Alén

Ikonikus autó: Lancia Delta Integrale

„Miért esett a választásom Markku Alénre? Mert ő egy olasz finn. Kombinálta a finnek nyers sebességét egy olasz szenvedélyével és drámájával. Valójában ő nem olasz egyáltalán, de a Fiatnál és a Lanciánál vezetett több mint tizenöt évig, és folyékonyan beszél olaszul.

Alén volt az első ember, aki a ’teljes támadás’ kifejezéssel állt elő, és könnyű belátni, miért – relatíve mostanában volt, hogy Sebastien Loeb megdöntötte a szakaszgyőzelmi rekordját! Ilyen gyors volt Alén a raliautóval.

Az 1987-es RAC Rally kiemelkedik az emlékezetemben. Ötödikként végzett Alén azon a versenyen, de ez volt az első alkalom, hogy valójában láttam vezetni, ekkor tizenkét éves voltam, és mindig emlékezni fogok arra a martinis autóra.

Gyorsan előre ugorva nagyjából tizenöt évet, az Autosportnak dolgoztam. Alén bemutatózott egy Lancia Stratos-szal az Autosport International Live Action Show-n Birminghamben, és megkérdezett, hogy akarok-e vele menni egyet. Csak hogy biztos legyen benne, hogy emlékezetes lesz számomra, hosszabban vitt a körpályán – látszólagosan azért, hogy felmelegítse a fékeket és ellenőrizze az autót. Valójában öt percnyi felejthetetlen huliganizmus volt ez. A valaha volt legelképesztőbb tapasztalat.”

 

Julian Porter – a WRC TV riportere

WRC hős: Sebastien Loeb

Ikonikus autó: bármelyik Citroenje

„Két emlék az, amivel Sebastien Loeb kivívta a megbecsülésemet. Az egyik a 2010-es Új-Zéland Rally második napja. Loeb elkövetett egy hibát az előző napon, amivel időt vesztett. A második nap rajtjánál hatodik volt összetettben. Azon az estén második volt már, hatot nyert a nap nyolc szakaszából. Elképesztő volt látni a sebességét azon a napon.

A második emlék ugyanannak az évnek a későbbi szakaszából való, a Francia Rallye-ról. A francia forduló Loeb hazai régiójába, Elzászba költözött Loeb tiszteletére. A rajttól kezdve vezetett, és megnyerte a versenyt, valamint a világbajnokságot is, mindezt szülővárosában, Haguenauban. Nem hinném, hogy lehet ennél jobb dolog egy pilóta karrierjében.

Az, amiért igazán csodálom Loeböt, a hatalmas győzelmi vágya, de nem mindenáron; elég bátor volt az olyan helyeken, mint amilyen Finnország is, hogy azt mondja, nem kész a kockázatvállalásra. Emberi oldalról, úgy érzem, minden sikere ellenére ugyanaz maradt – mindig megközelíthető és földön járó.”

 

Andrew