Get Adobe Flash player

Morális probléma a Citroennél

A Citroen Racing technikai igazgatója, a Peugeot Le Mans programjából visszatérő Christophe Besse azt mondja, a csapat magabiztossága sosem volt még ilyen alacsony szinten, mint jelenleg, és ez nagyobb probléma a rali világbajnoki programjukban, mint autójuk, a C3 WRC technikai gondjai.

Nem kevesebb, mint tizenhét világbajnoki címet gyűjtött be a márka egy évtized alatt, az idei teljes mellszélességű visszatérésük során azonban küszködnek, hogy megtalálják régi formájukat. Kris Meeke megnyerte a márciusi mexikói futamon, idén azonban ez az alakulat egyetlen győzelme, ami Besse elmondása szerint kezdi megviselni a társaságot.

„Vissza kell adnunk a magabiztosságot mindenkinek a csapatban, nem csak a versenyzőknek, mindenkinek” – mondta Besse. „Nem szokott a csapat ilyen alacsony szinten lenni. Ez mindenki számára nehéz. A probléma az, hogy megpróbáljunk együtt dolgoztatni mindenkit, mivel nagyon sok ügyes emberünk van a csapatban – nem véletlen az, hogy tizenhét világbajnoki címet nyert a csapat. Nincsenek hozzászokva ezek az emberek a csapatban, hogy rossz lenne a szezon kezdete. Úgy gondolom, ha sikerül megfordítani ezt a magabiztosságot, jó eredményt tudunk elérni az év vége előtt – nem olyan rossz az autó, mint ahogyan a szezon mutatta.”

A szakember azt is elismerte, hogy versenyt futnak az idővel, hogy gyorssá tegyék a C3-at 2018-ra. „Beszélve a versenyzőkkel, nincsenenek nagy problémáink – nem olyan ez, hogy valami rejtve lenne az autóban, és amikor megtalálod, minden tiszta” – magyarázta. „Arról van inkább szó, hogy sok dolog van, amit fejlesztenünk kell, de ez ugyanaz a többi csapatnál is. Talán egy kicsit több nálunk. Az egyetlen dolog – és ez az én feladatom része – megérteni, hogy milyen sorrendben kell a dolgokat csinálnunk. Prioritást kell csinálnunk az autóhoz. Mik ezek a prioritások? Nem tudom. A fő probléma az autóval a következetlenség. Biztos vagyok benne, hogy nem egy akkora műszaki probléma ez, de azt okozza a versenyzőknél, hogy elvesztik a magabiztosságukat – ami aztán azt eredményezi, hogy egyre rosszabb lesz minden. Sokat dolgozunk a geometrián és a felfüggesztésen. Sok munkánk van még azonban. Remélem, hogy túl vagyunk a felén, de lehet, hogy nem tartunk még ott. Folyamatban van ez a munka.”

A francia alakulat Kris Meeke-vel, Stephane Lefebvre-rel és Sebastien Loebbel tesztelt a Katalán Rally-t megelőzően, de Besse elmondása szerint inkább fejlesztési céllal futott a C3 WRC, mint hogy kifejezetten a versenyre készültek volna. „A teszt fókuszában a lengéscsillapítók álltak. Itt van velünk az Öhlins, folyamatban van a munka” – mondta. „Van valamink, amit egy kicsit nehezebb vezetni, mint a többit, mivel a fejlesztés során megpróbáltuk maximalizálni a teljesítményt. Egy megjósolhatóbban, könnyebben vezethető autót kell találnunk.”

A Citroennek arról is döntenie kell, mire használja fel a még rendelkezésére álló két jokert, ami egy olyan lehetőség, mely jelentős módosításokat tesz lehetővé az autón anélkül, hogy teljesen új homologizációs folyamatot kellene indítani az autóra. „Kettő maradt idénre a karosszériára, és öt van a jövő évre – de nem használhatjuk mind az ötöt az év elején, kell hagynunk későbbre” – mondta el Besse. „Meg kell találnunk a prioritást ezekre a jokerekre, és mivel homologizáció ez, biztosnak kell lenned abban, hogy mit is csinálsz. Ha elmulasztjuk a március 1-i dátumot, utána sok murvás verseny következik, úgyhogy késznek kell lennünk.”

 

Andrew

 

2017. október 4.