Get Adobe Flash player

A Citroen vadonatúj R5-ös autót fejleszt

A Citroen az első gyártó, mely a második versenygépét fejleszti az R5-ös szabályok szerint. A C3 R5 összességében a homologizációval rendelkező hatodik autó lehet kategóriájában.

Pierre Budar, a Citroen Racing ügyfélautós részlegének fejlesztési igazgatója mesél arról, hogy miben is különbözik az új masina a régebbi DS3 R5-től.


- Üres lappal kezdve fejlesztjük a C3 R5-öt. Nem vettünk át egységeket a DS3-ból, mivel a DS3-at régen terveztük, ez volt az elsők egyike az R5-ös autók között, a 2010-es évek elején került kifejlesztésre. Nyilvánosan a 2013-as Portugál Rally-n lehetett látni azt először demo formában.

Jobb volt számunkra, hogy egy teljesen új tervnek álltunk neki, semmint átvettünk volna alkatrészeket a már meglévő DS3-ről, mivel azt akartuk, hogy az autó teljesítménye a legjobb szinten legyen.

- Milyen új módokon haladtok a munkával ezen az autón? A DS3 R5 tervezése a Peugeot 208 T16 tervezésével együtt zajlott. Egy újabb szimultán projekt ez?

- Nem voltam megbízva a DS3 vagy a 208 fejlesztésének felügyeletével, úgyhogy nem ismerem azok tervezésnek fő célját, ugyanakkor ami a C3-at illeti, a tervezési stratégia az volt, hogy az aszfaltot és a murvát illetően is a legjobb eredményt kapjuk.

A DS3 nem volt olyan rossz aszfalton, egy jó referencia, de elég sokat kellett fejlődnünk murván a DS3-hoz képest. Az FIA előírásai nagyon megszorítóak. Ugyanazt a kerékagyat kell használunk, ugyanazokat az alkatrészeket a felfüggesztésben, úgyhogy elég komplikált olyat találni, ami megfelelően működhet murván, ahol nagy útra van szükséged a felfüggesztésben és aszfalton is, ahol az autó jó kontrolljára van szükséged. A fő célunk a tervezés legelejétől kezdve az volt, hogy olyan valamit csináljunk, mely abszolút versenyképes tud lenni mindkét felületen, ami pedig különbségeket igényel a felfüggesztés kivitelének tekintetében. Komplikált volt ez.

- Csináltok Peugeot verziót is a C3 R5-ből?

- Jelen állás szerint bemutatjuk az új C3-ast, miközben a 208 T16 folytatja, amíg a 208 gyártása ki nem lesz váltva a Peugeot palettán. Akkor majd megfontoljuk a Peugeot új R5-ös változatát. Összehasonlítva a régi kivitelekkel, a C3 R5 tengelytávja pontosan ugyanakkora, mint a 208-é, egy kicsit nagyobb, mint a DS3-é.

- Nagyjából öt év telt el az első R5-ös autók tervezése óta. Mit gondolsz, változtak azóta az R5 műszaki elvárásai, mióta kijött az eredeti Fiesta?

- Nem igazán. Nem volt módosítás az előírásokban a kezdetek óta, csupán biztonsági okokból történt néhány kis frissítés.

- A motor tiszta lappal indult?

-  Megvolt a lehetőségünk arra is, hogy másik bázismotorral induljunk. Ugyanaz az alapmotorunk a PSA EP6 palettán, ami egy 1,6 literes turbómotor, de a C3 R5-höz most FDTR-nek nevezik, ami teljesen más a C3-hoz, mint a Peugeot-hoz és a DS3-hoz.

Ennek vannak módosításai a motorblokkon belül, egy sokkal szofisztikáltabb motorunk van. Ami az erőátvitelt illeti, azzal kapcsolatban is az elejéről kezdtünk mindent. A Sadev most a beszállító a sebességváltót és az erőátvitelt illetően.

- Mi a terv a homologizációval kapcsolatban?

- 2018 elejére tekintünk most. Arra nincsen most irányvonal, hogy csupán ügyfelek részére lesznek-e az autók. Az biztos, hogy akarunk arra lehetőséget, hogy megmutassuk az autó igazi potenciálját, úgyhogy biztosnak kell lennünk abban, hogy jó pilótáink és egy jó csapatunk lesz. Talán futtatunk egy autót a hivatalos csapatban, ez azonban nem eldöntött még.

- Mint ahogyan a DS3 R5 is bemutatásakor, ismét csúszás lesz a tervezett homologizációs tervekben, és ez az jelenti, hogy ismét kihagyja a nyitó, monte-carlói rali világbajnoki fordulót az autó. Ez most azért van, mert a kormányváltó rendszerére vonatkozó engedélyt hirtelen visszavonták.

- Sajnálatos dolog ez számunkra, mivel ezzel fejlesztettük az autót! Az FIA mindössze augusztusban változtatta meg a véleményét, ami késő volt már számunkra, és ez az, amiért késésben vagyunk.

Újra kellett terveznünk minden manuális kapcsolást a sebességváltóhoz, amihez időre van szükség. Sok egységet kellett kicserélnünk. A kormányváltó nem egy olyan egység, ami növeli az autó teljesítményét, egyszerűen a pilóták komfortja miatt van. Amennyiben az R5 egy logikus lépés a WRC-k felé, amikben van kormányváltó, miért ne? Nem értünk egyet a döntéssel!

 

Andrew