Get Adobe Flash player

WRC-k számokban

2017-re megújult a rali világbajnokság technikai szabályzata, a szezonra pedig négy csapat regisztrálta magát, hogy vadonatúj fejlesztésű World Rally Car-jával megküzdjön a bajnoki címekért. De mennyi masinát használtak az alakulatok valójában?

Ami az autóépítést illeti, a Citroen volt a legszorgalmasabb, tizenegy C3 WRC karosszériát készítettek. Ebből a világbajnoki futamokon kilencet használtak, a maradék kettő tesztautóként szolgált. A kilenc kocsiból kettő megsemmisült Kris Meeke hathatós segítségével (Argentínában, valamint Szardínián), az egyik rögtön az első versenyén (Szardínia Rally), további egyet pedig mindössze egy futamon használt a Citroen Racing. A több versenyt futott hét kocsiból ötöt nem csak egy versenyző hajtott, a csapat előszeretettel cserélgette fárerei között a paripákat. A francia különítmény harminchat nevezést adott le az idény során a C3-mal, az autókat összesen öt pilóta vezethette.

A Toyota GAZOO Racing, melyet három versenyző képviselt, a harminchárom nevezéséhez jóval kevesebb, mindössze öt karosszériát használt, emellett a hivatalos információk szerint két tesztautóval rendelkeztek. A japán-finn különítmény nem cserélgette pilótái között a Yaris WRC-ket, tulajdonképpen mindenkinek megvolt a sajátja. Jari-Matti Latvala és Juho Hanninen két-két autót, Esapekka Lappi egyet használt, bár ő a végén, Ausztráliában Hanninen egyik gépébe ült bele.

A Hyundai a 3-as számú karosszériáját használta legtöbbször, összesen tizenegyszer, általában Hayden Paddonnal. Ugyancsak az új-zélandi versenyző volt az, aki által elkönyvelhette a Hyundai Motorsport egyetlen veszteségét, a 4-es i20 Coupe WRC a Szardínia Rally-n végezte be. A csapat negyven nevezést adott le négy versenyzőjével és hét autójával, utóbbi flottát egy tesztjárgány egészített ki.

Az M-Sport volt az egyetlen csapat, mely privát versenyzőknek is adott ki a 2017-es Ford Fiesta WRC-ből, ez két autót jelentett. Emellett hét kocsival rendelkeztek, melyből hatot versenyeken is indítottak. A legtöbbet a 4-es karosszériaszámú kocsi futott, ez csaknem az egész szezont teljesítette Elfyn Evans-szal, mindössze egy futamot hagyott ki. Sebastien Ogier három kasztnit, Ott Tanak pedig kettőt használt az idény során. A csapat három hivatalos pilótát indított mindenhol, így harminckilenc nevezést tudhattak magukénak.

Kérdés, hogy az új éra második évében, 2018-ban mennyi új autót építenek a versenyműhelyek, valamint hogy az ideiekből használnak-e majd, illetve értékesítenek-e belőlük például privát versenyzők részére?

Az M-Sport mindhárom pilótája képes volt futamgyőzelemre, a brit alakulat öt diadalt aratott, összesen pedig tizenkilencszer állhattak fel a dobogóra, ráadásul minden futam végén ott voltak a legjobb három között. A Hyundai tizenkétszer végzett a legjobb három között, a Toyota ötször, a Citroen pedig csupán háromszor. A Citroen hat futamon keresztül nem tudott dobogóra állni, a korzikai verseny és a Finn Rally között, a Toyota a finn viadalt követően egyszer sem, míg a Hyundai-nak Mexikóban jött össze először, majd ismét volt egy rossz sorozatuk a finn és a spanyol viadal között. A dél-koreaiak négy győzelmet szereztek, mindegyiket Thierry Neuville-lel, a visszatérő japánok kétszer végeztek elsőként két különböző pilótával, a francia gárda pedig szintén kétszer bizonyult a leggyorsabbnak, őket azonban egy pilóta képviselte a dobogó legmagasabb fokán.

 

Andrew


2017. december 6.